داکت هوا چیست؟

در دنیای صنعت و تکنولوژی امروز که امر تهویه مطبوع و سیستم های انتقال هوا بسیار مهم و مطرح شده اند،کانال صنعتی یا داکت انتقال هوا نیز یک عضو بسیار مهم و کاربردی می باشد و باید با توجه به نیاز و ویژگی ها و کاربری های فضا مورد استفاده قرار بگیرد.

 این ابزار و تجهیزات مهم دارای انواع گوناگونی از لحاظ کاربری و متریال مورد استفاده در ساخت مانند داکت هوا یا Air Duct می باشند.

لازم به ذکر است که امروزه از انواع ورق گالوانیزه، مصالح پارچه ای مقاوم مانند:برزنت و مصالح پلیمری در ساخت کانال صنعتی یا داکت انتقال هوا استفاده می شود. 

نکته حائز اهمیت این است که در میان تمامی انواع داکت یا کانال مصرفی در پروژه های تأسیساتی، داکت فلکسیبل  به لحاظ مزایا و ویژگی های خاص آن از اهمیت بالایی برخوردار است و به صورت گسترده بر کارایی و کاربرد آن در زمینه های مختلف افزوده می شود. 

از جمله این کاربری ها می توان به کاربرد داکت هوا در انتقال هوای تولیدی از دستگاه تهویه مانند داکت اسپلیت به فضای مورد نظر اشاره کرد.

از دیگر کاربری های داکت هوا می توان به کاربرد آن به عنوان مجرای مکنده دستگاه های صنعتی و نجاری و همچنین انتقال هوا 

و دود تولیدی از دستگاه های صنعتی و انتقال آلاینده های شیمیایی اشاره کرد. 

علاوه بر این از داکت هوا در انتقال پودر و ذرات و گرد و غبار نیز استفاده می شود. 

کلیه این کاربری ها موجب کاربرد داکت هوا در صنایع مسکونی، تجاری و صنعتی می گردد.

از جمله مزایا داکت هوا می توان به انعطاف پذیری بالا و قابلیت کشسانی بسیار بالای آن اشاره کرد که قابلیت عبور از فضاهایی را به آن می دهد. 

که دیگر انواع داکت یا کانال این امکان را دارا نمی باشند. این موضوع بر دیگر کاربری های کانال هوا افزوده است و موجب کاربرد آن در کارخانجات تولیدی، فضاهای نمایشی، هتل ها و رستوران ها، فروشگاه ها و فضاهای ورزشی، انبار ها و گلخانه ها و سالن های ترانزیت می شود.

در حقیقت این قابلیت ها به سبب ماهیت ذاتی بالای داکت هوا می باشد که در قیاس با دیگر انواع داکت یا کانال بسیاری از معایب آن ها را تقلیل داده است و بدین سبب موجب کاربرد آن به عنوان پرمصرف ترین نوع داکت برای انتقال هوای داکت اسپلیت و گزینه اول کانال کشی داکت اسپلیت در کشورهای مانند آمریکا و استرالیا گشته است.

 یکی از نکات مهم در رابطه با داکت هوا  امکان پیش عایق بودن آن و کاربرد عایق در جدار آن به منظور کاهش هدررفت انرژی و انتقال صدای دمنده از دستگاه داکت اسپلیت می باشد.

کاربردهای داکت هوا

داکت هوا با تعریف کاربرد اصلی آن یعنی انتقال دهنده هوا در بین دو نقطه مختلف، از قدمت بالایی برخوردار است. از همان سال های ابتدایی راه اندازی معادن، معدن کاران به لزوم تهویه هوا پی بردند.

 از آن زمان تاکنون کانال های انتقال دهنده هوا در اشکال و جنس های گوناگونی تولید می شوند. تا به امروز که داکت های پارچه ای به بالاترین سطوح محبوبیت خود رسیده اند، کاربردهای آن نیز افرایش یافته است. تعدادی از کاربردهای داکت هوا عبارت است از:

  • تهویه معادن و تامین هوای تازه و اکسیژن دار و خروج هوای دارای گرد و غبار و گازهای سمی و دی اکسید کربن
  • خروج هوای مملو از گاز اگزوز اتوموبیل ها از پارکینگ های خودرویی
  • خروج گازهای سمی و مضر از محیط های مختلف صنعتی و کارخانجات بزرگ
  • هدایت هوای دارای پارامترهای مورد نظر به محیط های تحت کنترل نظیر گلخانه ها و سایر بخش های کشاورزی
  • خروج گازها و آلاینده های مضر از محیط آزمایشگاه های مختلف شیمیایی و میکروبی به محیط های تخلیه مناسب
  • استفاده از داکت هوا در شهربازی های کودکان به عنوان تونل های مختلف بازی

  • برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید با کارشناسان سهند هواساز تماس حاصل نمایید:
    واحد فروش و امور مشتریان:
    56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
    مدیریت (فاتحی): 09122586618