سیم پیچی الکتروموتور

انواع سیم پیچی های الکتروموتور

سیم پیچی های الکتروموتور را بشناسید

سیم پیچی الکتروموتور چیست؟ انواع سیم پیجی های الکتروموتور کدامند؟ سیم پیچی های الکتروموتور چه مزیتی دارد و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟ و بسیاری سوالات دیگر در مورد انواع مختلف سیم پیچی های الکتروموتور که با هم مورد بررسی قرار می دهیم. در صورتی که شما به دنیای الکترونیک و سیم پیچی های الکتروموتور علاقه مند هستید در این پست از سهند هواساز همراه ما باشید.

آشنایی با سیم پیچی الکتروموتور

هر نوع موتور الکتریکی الگوی خاصی برای سیم پیچی خود دارد. به طور کلی روش کار الکتروموتورها طبق میدان مغناطیسی می باشد و سیم پیچ های مربوطه وظیفه تولید میدان مغناطیسی برای شروع به کار موتور دستگاه را بر عهده دارند. خوب است بدانید که در سیم پیچی یا الکتروموتور ها فاکتور های مهمی باید در نظر گرفته شود. از جمله فاکتورهای مهم می توان به: نوع سیم، سایز سیم یا سطح مقطع سیم، تعداد حلقه های سیم، گام سیم بندی، تعداد کلاف های سیم و … اشاره کرد.

در سیم پیچی موتورهای الکتریکی کوچک تا محدوده ۱۵۰ کیلو وات از سیم لاکی مس در سایز های مختلف بصورت رشته ای استفاده می گردد. لازم به ذکر است که سیم پیچی موتورها در توان های بالاتر بدلیل گذر جریان زیاد از شینه های مسی استفاده می شود. یکی از مواردی که افرادی که کار سیم پیچی را انجام می دهند به آن توجه ویژه ای دارند انتخاب عایق مناسب در سیم پیچی می باشد. عایق باید تحمل دمای بالا را داشته باشد و سیم پیچی را در برابر ذوب شدن و اتصال کوتاه  محافظت کند.

در هنگام انتخاب عایق باید به جنس، ضخامت و مقاومت عایق توجه داشته باشید و عایقی را انتخاب کنید که در مقابل دما از خود مقاومت خوبی نشان دهد. البته برای جلوگیری از تخریب سیم پیچی تنها استفاده از عایق کفایت نمی کند به همین دلیل در بسیاری از موتورهای الکتریکی از پروانه باد خنک کن یا مایع خنک کننده مانند آب استفاده می شود. به این صورت که در قسمت انتهایی موتور پروانه خنک کن قرار می گیرد. این پروانه خنک توسط یک محفظه ، باد تولید شده را به سمت شیار های روی پوسته موتور هدایت می کند تا دمای دستگاه در محدوده مناسب کنترل شود.

آشنایی با سیم پیچی الکتروموتور

انواع سیم پیچی الکتروموتور

سیم پیچ ها در دو گروه تک فاز و دو فاز قرار می گیرند که در ادامه شما را با هر دو نوع تک فاز و دو فاز بیشتر آشنا می کنیم.

انواع سیم پیچی های الکتروموتورهای تک فاز
  • سیم پیچی موتور تک فاز طرح دو فاز: این موتورها دارای یک سیم پیچ راه انداز دائمی می باشند. نحوه قرار گیری کلاف سیم پیچی ‌به این صورت است که نصف شیارها مربوط به سیم پیچ  راه انداز و نصف دیگر شیار‌ها نیز مربوط به سیم پیچ اصلی اختصاص پیدا می کنند. این دو سیم پیچ با هم اختلاف فاز 90 درجه دارند. مراحلی که برای انجام این نوع سیم پیچی انجام می شود عبارتند از: انجام محاسبات مربوط به سیم پیچی، آماده سازی جدول سیم پیچی، ترسیم دیاگرام و نقشه سیم پیچی، انجام سیم پیچی و سربندی می باشد.
  • سیم پیچی گام کسری: در صورتی که در یک سیم پیچ، اختلاف فاز بین ابتدا و انتهای یک کلاف کمتر از 180 درجه باشد، به آن سیم پیچی گام کسری می گویند. در این نوع سیم پیچی نیروی محرکه الکتریکی که درون بازوهای کلاف ها قرار دارند با هم جمع برداری می شوند. ما در در موتورهایی که به روش گام کسری سیم پیچی شده اند شاهدیم که نیروی محرکه موتور کاهش می یابد و همین باعث کاهش یافتن توان نهایی موتور می شود.
  • سیم پیچی گام کامل: در صورتی که در انتها و ابتدای کلاف سیم پیچ 180 درجه اختلاف فاز الکتریکی وجود داشته باشد و نیروهای موجود در بازوهای رفت و برگشت هر کلاف به صورت جبری و نه برداری جمع شوند، ما این روش سیم پیچی ، سیم پیچی گام کامل می گوییم. در واقع این نوع سیم پیچی گام قطبی با گام سیم پیچی با هم برابر می باشد.
  • سیم پیچی موتور القایی تک فاز با راه انداز خازن دائم کار: در این نوع موتور برای راه اندازی از خازن ‌های الکترولیتی استفاده می ‌شود. معمولاً ظرفیت خازن ‌های مورد استفاده برای راه اندازی موتور تا 200 میکروفاراد می رسد. دلیل آن این است که بعد از راه اندازی موتور این خازن در مدار باقی مانده و به ایجاد اختلاف فاز در سیم پیچ موتور الکتریکی کمک می کند.
انواع سیم پیچی الکتروموتور سه فاز

در این قسمت شما را با انواع سربندی هایی که برای سیم پیچی موتورهای سه فاز مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می کنیم. اگر شما نیز به موضوع سیم پیچی الکتروموتور سه فاز علاقه مند هستید  در این قسمت از سهند هواساز اطلاعات مفیدی در این خصوص در اختیار شما قرار می دهیم. در موتورهای سه فاز معمولا یک قسمت به نام تخته کِلِم وجود دارد. تخته کِلِم که در آن شما به سر سیم پیچی همه ی کلاف ها دسترسی دارید.

لازم به ذکر است که در بیشتر موارد سرهای موجود در تخته کِلِم به این صورت می باشند که برای سیم پیچ ‌های هر فاز دو سر وجود دارد که یکی از این سرها ورودی کلاف و دیگری خروجی کلاف می باشد. در ادامه انواع مختلف سربندی سیم پیچ الکتروموتور سه فاز را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • سیم پیچی با اتصال مثلث: این نوع سیم پیچی را روی پلاک موتورها با شکل مثلث یا در برخی موارد به شکل  D انگلیسی نشان می ‌دهند و طریقه اتصال سر سیم ها در آن به این صورت است که انتهای کلاف اول به سر کلاف دوم، انتهای کلاف دوم به سر کلاف سوم و انتهای کلاف سوم به سر کلاف اول متصل می شود. می توان گفت که سه دسته کلاف مربوط به سه فاز، سه ضلع یک مثلث را می سازد.
  • سیم پیچی با اتصال ستاره: این نوع اتصال را با Y نشان می دهند و به این صورت است که انتهای هر سه کلاف به هم متصل می شوند و فازهای اصلی را به ترتیب به سر کلاف ‌ها متصل می کنیم.

    سهند هواساز :

     

    شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
    لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
    برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
    واحد فروش و امور مشتریان:
    56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
    مدیریت (فاتحی): 09122586618

    محصولات و تولیدات

    کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

    • کاتالوگ های محصولات سهند هواساز

       



      شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.
      شما میتوانید برای خرید کولر صنعتی و مشاوره انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.

      021-5654-3512
      021-5654-5904
      021-5654-5923

     

2 دیدگاه دربارهٔ «انواع سیم پیچی های الکتروموتور»

  1. درود به شما
    میزان اهم سیم پیچ رله فن در پکیج چقدر میباشد؟
    دو مرتبه تا بحال من رله فن در روی برد تعویض کردم.و پس از ۲ روز دوباره رله سوخت و از کار افتاد.!
    بنظر من شاید موتور فن بخاطر سیم پیچ آن و ضعیف شدن آن موقع کار آمپر بیشتری می کشه و باعث خرابی رله بر روی برد میشود!
    لطفا اهم مناسب و دقیق سیم پیچ فن پکیج را اعلام کنید ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *