نشت آب از کولر گازی

علت آب دادن کولر گازی چیست؟

کولرهای گازی از بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع برای اماکنی با ابعاد کوچک هستند. یکی از سوالاتی که استفاده کنندگان از این دستگاه به دنبال پاسخ آن هستند، علت آب دادن کولر گازی چیست، است. در این مطلب با بررسی عملکرد این دستگاه تهویه مطبوع، به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد و راهکارهای رفع این موضوع را نیز بیان خواهیم کرد.

کولرهای گازی چگونه عمل می‌کنند؟

کولرهای گازی، برای خنک کردن هوای محیط، از گازهای مبرد استفاده می‌کنند. کولرها با مکش هوا به داخل خود، گازی که سرد شده است را با هوا به صورت غیر مستقیم و از طریق کویل در ارتباط قرار می‌دهند تا دمای هوا کاهش پیدا کند. پس از اینکه گاز سرمای خود را به هوا منتقل کرد، گرم شده و دوباره به چرخه سیستم کمپرسور و اواپراتور وارد می‌شود، در این سیستم با تغییر فشار، گاز سرد کننده، دمای خود را از دست داده و دوباره سرد می‌شود.

در این سیستم از آب استفاده نمی‌شود و به ظاهر دلیلی برای خروج آب از کولر گازی وجود ندارد. اما باید به یک نکته توجه کرد، کویل‌هایی که در ارتباط با هوای داخل محیط قرار می‌گیرند بسیار سرد هستند. در نتیجه رطوبتی که در داخل هوا وجود دارد را به خود جذب می‌کنند. این رطوبت پس از تقطیر به آب تبدیل شده و باید از دستگاه خارج شود. برای خروج آبی که از رطوبت هوا جذب شده است، از پمپ درین و سیستم انتقال آب آن استفاده می‌شود. پس علت آب دادن کولر گازی چیست؟

نشت آب از کولر گازی

در واقع می‌توان گفت که خروج آب از سیستم انتقال آب درین یک اتفاق عادی و به نوعی نتیجه عملکرد صحیح دستگاه است. اما همیشه آب از طریق درین خارج نمی‌شود و در نقاط دیگری از دستگاه مانند پنل آن، آب به صورت قطره یا چکه خود را نشان می‌دهد. این موارد علامتی برای وجود یک مشکل در سیستم تهویه مطبوع شما است. در حقیقت کارشناسان تعمیر کولر گازی، به این موارد نشت آب از کولر گازی و یا آب دادن کولر گازی می‌گویند که در ادامه به بررسی علت‌های آن خواهیم پرداخت.

دلایل و علت آب دادن کولر گازی چیست؟

هرچند که ممکن است آب دادن و نشتی کولر گازی به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد، اما در بیشتر مواقع یکی از چند دلیلی که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد، عامل این اتفاق خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم، عیب یابی و رفع مشکلات ایجاد شده در کولر گازی را به افراد متخصص بسپارید. اما با مطالعه ادامه این مطلب نیز شاید بتوانید مشکل کولر گازی را خودتان برطرف کنید.

بیشتر بخوانید :

-کثیفی فیلتر هوا

فیلترهایی که در کولر گازی استفاده می‌شوند، باید به صورت دوره ای تمیز شده و در صورت نیاز تعویض بشوند. عملکرد نادرست این فیلترها می‌تواند مشکلاتی همچون عملکرد ناقص دستگاه، ایجاد بوی بد در هوای خروجی از کولر، آلودگی هوا به باکتری و قارچ‌ها و همچنین نشتی آب از دستگاه بشود. اگر هوا نتواند به راحتی از بین فیلترها عبور کرده و از دریچه‌ها خارج بشود، با توجه به سرمایی که در هوا وجود دارد، ممکن است رطوبت هوا بر روی فیلترها یخ بزند. در نتیجه پس از خاموش شدن کولر گازی و یا افزایش دمای آن، این یخ‌ها آب شده و به خارج از دستگاه نشت خواهد کرد.

– خرابی پمپ درین برای پاسخ به سوال علت آب دادن کولر گازی چیست؟

 

همانطور که در عملکرد دستگاه کولر گازی توضیح دادیم، آب ایجاد شده از طریق جذب رطوبت توسط کویل، با استفاده از سیستم درین از دستگاه تخلیه می‌شود. این تخلیه و به جریان افتادن آب در این مسیر توسط پمپ درین انجام می‌شود. اگر این پمپ به هر دلیلی نتواند به درستی کار کند، آب در یک نقطه تجمع کرده و به بیرون کولر گازی نشت خواهد کرد.

– گرفتگی در مسیر سیستم درین

 

مسیر تخلیه آب از کولر گازی شامل یک سینی جمع کننده آب و لوله تخلیه می‌شود. هوایی که به داخل کولر گازی مکش می‌شود، دارای غبار یا آلاینده‌هایی همچون پرزهای پارچه‌ها است. این آلاینده‌ها ممکن است راه خروج آب از سینی جمع کننده به داخل لوله تخلیه را مسدود کند. در نتیجه آب برگشت داده شده و نشتی از کولر گازی به وجود می‌آید. همچنین ممکن است این آلاینده‌ها وارد لوله تخلیه و یا شلنگ تخلیه شده و در آن نقطه مانعی برای تخلیه ایجاد کند. در این مورد نیز آب در سینی جمع شده و از آن به درون بدنه کولر گازی سرریز خواهد کرد که باعث نشتی آب می‌شود.

– قرارگرفتن نامناسب شلنگ تخلیه پاسخی برای علت آب دادن کولر گازی چیست؟

هرچند که سیستم تخلیه آب از کولر گازی مجهز به پمپ تخلیه است اما این پمپ قدرت زیادی در پمپاژ آب ندارد و فقط می‌تواند جریان آب را ایجاد کند. در نتیجه شلنگ تخلیه باید در یک زوایه شیب دار به سمت پایین قرار داشته باشد تا آب به راحتی از این مسیر تخلیه بشود. همچنین در برخی از مواقع برگشت آب درین به داخل دستگاه و نشتی به دلیل خم شدن و یا شکستگی در شلنگ ایجاد می‌شود.

– از بین رفتن عایق لوله‌های کولر گازی

لوله‌هایی که گاز مبرد را به پنل دستگاه منتقل می‌کنند، بسیار سرد هستند. در نتیجه این لوله‌ها همیشه باید عایق باشند تا سرمای آنها به هدر نرود. اگر این لوله‌ها عایق نباشند، در کنار اینکه راندمان و عملکرد دستگاه برای خنک کردن کاهش پیدا می‌کند، می‌تواند عاملی برای نشتی آب نیز باشد. لوله‌های سرد، رطوبت هوا را به خود جذب کرده و پس از خاموش شدن کولر، رطوبت یخ زده بر روی لوله‌ها ذوب شده و به داخل محیط نشتی ایجاد می‌کنند.

–  کمبود گاز مبرد یک پاسخ دیگر برای علت آب دادن کولر گازی چیست

گاز مبرد دستگاه باید به اندازه مشخصی استفاده شود. زیاد از حد بودن این گاز در سیستم خنک کننده کولر گازی می‌تواند به دستگاه فشار وارد کرده و باعث آسیب وارد شدن به سیکل تبرید بشود. همچنین کم بودن این گاز نیز می‌تواند به کمپرسور که مهمترین قطعه در کولر گازی است، آسیب وارد کرده و باعث یخ زدن کمپرسور بشود. با یخ زدن کمپرسور، عملکرد این قطعه کاهش یافته و یخ‌ها پس از آب شدن به صورت نشت از دستگاه خود را نشان خواهند داد.

پاسخ‌های دیگری نیز برای سوال علت آب دادن کولر گازی چیست مانند: شکستگی قطعات داخلی کولر گازی و یا فرسودگی قطعات وجود دارد که شیوع کمتری نسبت به موارد بالا دارند.

سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر جت / خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /اگزاست فن 
تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / بک فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل  / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی

 

مشتری گرامی ، می توانید برای خرید کولر صنعتی و مشاهده کاتالوگ ها با ما در اتباط باشید.

دانلود فایل pdf کاتالوگ کولر صنعتی

 

کاتالوگ های محصولات سهند هواساز

 


شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.
شما میتوانید برای خرید کولر صنعتی و مشاوره انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.

021-5654-3512
021-5654-5904
021-5654-5923

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *