تفاوت بین سیستم تهویه هوا و هواساز چیست؟

تفاوت بین سیستم تهویه هوا و هواساز چیست؟

بی شک جهت راه اندازی یک محیط مسکونی، صنعتی، تجاری و … به ملزوماتی از جمله سیستم تهویه هوا و هواساز نیاز می باشد. سیستم‌ های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی که به اختصار HVAC شناخته شده است؛ دارای انواع مختلفی می‌ باشد که هر یک از آن ها دارای یک سری ویژگی‌ ها و مزیت‌ های به خصوصی می باشند. اما مسئله ای که در این پست می‌ خواهیم به آن بپردازیم این است که تفاوت بین سیستم تهویه هوا و هواساز چیست؟ چرا که ممکن است سیستم تهویه هوا را با هواساز یکی بدانید. پس اکنون جهت بررسی تفاوت‌ های بین سیستم تهویه هوا و هواساز در ادامه سهند سرویس باشید.

سیستم هواساز چیست؟

برای بررسی هر چه بهتر تفاوت سیستم تهویه هوا با هواساز بهتر است به طور جداگانه در مورد مکانیزم و نحوه کارکرد آن ها بپردازیم. در مورد سیستم هواساز باید بگوییم که همان طور که از اسمش مشخص است، دستگاهی است که باعث ایجاد هوای مناسب در یک محیط می‌ شود.

در واقع منظور از هوای مناسب این است که دما و رطوبتش ایده آل باشد؛ بلکه این هواساز به کمک دمنده ای که دارد می‌ تواند هوای محیط را به چرخش درآورد و هوای لازم را در یک محیط بسته ایجاد کند. در واقع هواساز یک دستگاهی است که در سیستم های تهویه هوا جهت به چرخش در آوردن هوای سرد و یا گرم و یا رطوبت محیط نصب می‌ شود. زمانی که سیستم تهویه هوا هوای سرد و گرم را فراهم می‌ کند؛ این هواساز است که هوا را در کل ساختمان توزیع کرده و باعث ایجاد هوایی دلچسب می‌ شود.

سیستم هواساز چیست؟

سیستم هواساز عضو جدانشدنی سیستم های هوا مطبوع

در برخی موارد، به دلیل شباهت اسمی بین دستگاه هواساز و سیستم تهویه هوا آن ها را با هم یکی تصور می‌ کنند. اما همانطور که گفته شد؛ دستگاه هواساز عضوی از سیستم تهویه هوا است که هم در سیستم های سرمایشی و هم در سیستم های گرمایشی نصب می‌ شود. به طور کلی دستگاه هواساز را می‌ توان یکی از اصلی ترین اجزای یک سیستم تهویه ه۲وا دانست چرا که با کمک آن و ترکیب شدن به دستگاه هایی از جمله چیلر، بویلر و … هوای سرد و یا گرم را در تمام بخش های یک محیط توزیع می‌ کند.

اصلی‌ترین تفاوت بین سیستم تهویه هوا و هواساز

اصلی ترین تفاوت بین سیستم تهویه هوا و هواساز، می‌ توان به وظیفه ای که بر دوش دارند اشاره کرد. همانطور که تا به اینجا خواندید؛ هواساز دستگاه تولید کننده سرمایش و گرمایش نیست بلکه فقط این دستگاه وظیفه ی توزیع هوای سرد و گرم در محیط را برعهده دارد. کار ایجاد برودت و حرارت لازم برای محیط بر دوش قطعات دیگر یک سیستم تهویه مطبوع می باشد. به طور مثال چیلر یک نوع سیستم تهویه مطبوع می باشد که وظیفه اش تامین هوا با دمای و رطوبت مناسب در محیط می‌ باشد. مکانیزم این سیستم تهویه هوا به این شکل است که آب در دیگ حرارتی گرم شده و از طریق فن به سمت کویل‌ ها دمیده می‌ شود و در اثر برخورد هوا با سطح داغ کویل‌ ها، هوا گرم می‌ شود و در نهایت به کمک سیستم هواساز هوای گرم در محیط توزیع می‌ شود.

اصلی‌ترین تفاوت بین سیستم تهویه هوا و هواساز

محل نصب هواساز و سیستم تهویه هوا

طبق توضیحاتی که داده شد؛ هواساز ها مکمل سیستم تهویه هوا هستند اما لازم است بدانید که هواساز ها اغلب در داخل ساختمان و سیستم های تهویه هوا خارج از محیط نصب می‌ کنند. هواساز ها چرخش و توزیع هوای سرد و گرم را از طریق کانال کشی ها انجام می‌ دهند. قابل ذکر است که اگر هواساز به شیوه ی استانداردی نصب نشود؛ قطعا عمل توزیع هوا دچار مشکل می‌ شود.

انواع دستگاه هواساز

تا اینجا با اصلی‌ترین تفاوت سیستم تهویه هوا با هواساز آشنا شدید، و متوجه شدید که هواساز ها مکمل سیستم‌ های تهویه هوا می‌ باشند و بدون آن امکان توزیع هوا در محیط وجود نخواهد داشت. در مورد انواع هواساز ها هم باید بگوییم که هواساز ها از نظر فن، نوع فیلتراسیون و دمنده ی ساخته شده و نسبت به نوع آن‌ ها در مصارف خانگی و صنعتی و همچنین بهداشتی و هایژنیک مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از انواع دستگاه هواسازی که در کنار سیستم تهویه هوا نصب می‌ شود.

می‌ توان به هواساز معمولی، هواساز هایژنیک، هواساز صنعتی اشاره کرد. هواساز های معمولی در سیستم های تهویه هوا خانگی نصب می‌ شوند اما هواساز صنعتی همانطور که از اسمش مشخص است در سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی مانند چیلر ها، بویلر ها و .. نصب می‌ شود. اما هواساز هایژنیک اساسا به جهت داشتن سیستم فیلتراسیون قوی در مصارف خاصی مانند آزمایشگاه ها، بیمارستان‌ ها، درمانگاه‌ ها، و …. مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

انواع دستگاه هواساز

رایج ترین نوع دستگاه هواساز در سیستم های تهویه هوا

یکی از رایج‌ ترین نوع دستگاه هواساز که در سیستم های هوای مطبوع خانگی نصب می‌ شود؛ دستگاه یونیت ترمینال می باشد. این دستگاه از یک فیلتر هوا، دمنده و کویل تشکیل شده و هوای سرد و گرم تولید شده را با کمترین میزان آلایندگی در محیط توزیع می‌ کند.

انتخاب بهترین هواساز برای سیستم تهویه هوا

با توجه به اینکه هواساز ها در انواع مدل و ظرفیت‌ های متعددی تولید می‌ شود؛ از این نیاز است تا زمان انتخاب هواساز و خرید سیستم تهویه هوا به میزان نوع کاربری دستگاه و متراژ محیط و ظرفیت هوادهی سیستم هواساز دقت کرد. اکنون در صو.رتی که قصد خرید هواساز و یک سیستم تهویه هوا را دارید می‌ توانید همین حالا با سهند سرویس تماس بگیرید تا در مورد انتخاب بهترین هواساز برای سیستم تهویه مطبوع شما را راهنمایی کنند. کارشناسان سهند سرویس با داشتن سال ها تجربه در این زمینه با انجام یک سری محاسبات فنی و ریاضی در خصوص بررسی ظرفیت هوادهی دستگاه می‌ توانند مناسب ترین و بهترین هواساز و سیستم تهویه هوا را به شما معرفی کنند.

  • دانلود فایل pdf کاتالوگ هواساز
    هواساز اکنوپک
    هواساز ایرواشر
    هواساز سالن قارچ
    هواساز زنت

    کاتالوگ های محصولات سهند هواساز

     


    شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.
    شما میتوانید برای خرید کولر صنعتی و مشاوره انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.

    021-5654-3512
    021-5654-5904
    021-5654-5923

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *