هواکش سانترفیوژ

هواکش سانترفیوژ چیست؟(راهنمای خرید)

هواکش سانترفیوژ چیست؟(راهنمای خرید)

هواکش سانترفیوژ یکی از پرکاربردترین انواع سیستم تهویه هوا و فن صنعتی است. این محصول که با نام هواکش گریز از مرکز نیز شناخته می شود، وظیفه جابجایی هوا و یا انواع گازها را برعهده دارد. در واقع فن های سانترفیوژ به عنوان ابزاری مکانیکی، هوای راکد را در زاویه ای خاص به گردش در می آورد.

هواکش سانترفیوژ چیست؛ به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که این محصول با اجزای مختلف خود، هوا را به حرکت درآورده و از محیط خارج می کند. سپس هوای جدید را جایگزین هوای راکد موجود در محیط می کند. اجزای اصلی این نوع فن شامل هوزینگ یا حلزونی، موتور و پروانه می شود. این هواکش در قسمت خارجی محیط نصب می شود و به وسیله کانال، کار جابجایی هوا را انجام می دهد.

حرکت پروانه در این فن باعث زیاد شدن جریان هوا می گردد و این جریان از پروانه به سمت تیغه ها حرکت می کند. انرژی جنبشی جریان هوا، به دلیل افزایش حرکت پروانه، بالا می رود. با کاهش حرکت جریان هوا، انرژی جنبشی به فشار استاتیکی تبدیل می شود.

استفاده از این نوع هواکش ها در محیط های مختلف مانند آشپزخانه های صنعتی، کارگاه ها، گلخانه ها، محیط های صنعتی، تجاری، کارخانه ها، مرغداری ها، استخرها و… باعث می شود تا محیطی با هوای تمیز و عاری از آلودگی در محل به وجود آید.

هواکش سانترفیوژ

هواکش سانترفیوژ با توجه به شکل پروانه ها دارای سه نوع فوروارد، بکوارد و شعاعی می باشد؛

هواکش فوروارد

در نوع فوروارد این نوع هواکش، پروانه تیغه هایی دارد که دارای انحنا به سمت جلو و در جهت حرکت پروانه است. تعداد تیغه های هواکش فوروارد نسبت به انواع دیگر بیشتر است. علاوه بر این تیغه های فوروارد صدای کمتری تولید می کنند. کانال خروجی هواکش فوروارد به هوزینگ آن متصل می شود. این امر باعث می شود تا از سرعت زیاد ذرات هوا در قسمت خروجی کاسته شود.

 

خریدانواع هواکش سانتر فیوژ

فن فوروارد به ذرات معلق موجود در محیط حساسیت بالایی دارد. به همین دلیل از آن برای انتقال هوای تمیز و در صنایع تهویه مطبوع استفاده می شود. همچنین این هواکش در فشارهای پایین و دبی های پایین تا متوسط به کار برده می شود.

 

هواکش بکوارد

از انواع هواکش سانترفیوژ بایستی به نوع بکوارد اشاره کرد که پروانه آن دارای تیغه های خم شده به عقب است. انحنای موجود در تیغه در جهت خلاف حرکت پروانه می باشد. این نوع هواکش ها به شکل استوانه ساخته می شوند. این نوع هواکش در جریان های هوا با فشار بالا و سرعت متوسط کاربرد فراوانی دارند. عملکرد این نوع به این صورت است که هوا به وسیله کانال مخروطی هواکش وارد آن می شود. سپس سرعت و انرژی جنبشی ذرات هوا افزایش می یابد. پس از آن ذرات هوا بدون نیاز به کانال خروجی و در جهت شعاعی پروانه و به صورت مستقیم خارج می شوند.

این نوع هواکش ها دارای بازدهی بالایی هستند و در دبی های بالا عملکرد آنها کاهش می یابد. مصرف انرژی فن بکوارد پایین بوده و به منظور کارکرد با انرژی بالا به صرفه تر می باشد. از این نوع فن می توان در سیستم های تهویه، گرمایشی و هواسازها استفاده نمود. هواکش بکوارد خود دارای نوعی به نام ایرفویلی است که دارای تیغه هایی با سطح مقطعی شبیه ایرفویل می باشد.

هواکش شعاعی

هواکش سانترفیوژ شعاعی نوع دیگری است که پروانه آن دارای تیغه های مستقیم و صاف بوده که بر روی حلزونی قرار دارد. به دلیل عدم حساسیت به گرد و غبار و ذرات جامد، می توان از این نوع در محیط های آلوده و برای انتقال مواد استفاده کرد. همچنین این نوع دارای فشار استاتیکی بالایی بوده و به همین دلیل بازدهی پایینی دارد.

 

                                                                 هواکش سانتر فیوژ

تولید صدای این نوع هواکش در هنگام فعالیت بالا بوده و در کاربری هایی با فشار بالا و دبی کم تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای خرید هواکش سانترفیوژ

در راهنمای خرید هواکش سانترفیوژ بایستی به عوامل و موارد مختلفی دقت داشت. یکی از این عوامل اجزای تشکیل دهنده هواکش است. از مهمترین این اجزا موتور دستگاه می باشد که در دو نوع تکفاز و سه فاز عرضه می شود. قدرت موتور بایستی متناسب با ابعاد مکان باشد تا بتواند به درستی هوا را تهویه نماید.

نوع برند و میزان کیفیت ساخت از دیگر عواملی است که بایستی هنگام خرید فن سانتر فیوژ مورد توجه قرار گیرد. بالا بودن کیفیت ساخت باعث افزایش راندمان، تولید صدای کم، ایجاد هوای پاک و… می شود.

گذر حجمی و فشار استاتیک از دیگر عوامل موثر در خرید فن گریز از مرکز است. گذر حجمی به معنای میزان حجم هوای ورودی به هواکش بوده که بر اساس فوت مکعب بر دقیقه اندازه گیری می شود. فشار استاتیک نیز بر حسب اینچ اندازه گیری می شود و میزان آن بر اساس نیاز هواکش تعیین می گردد.

انواع هواکش سانترفیوژ در ابعاد و اندازه مختلفی تولید می شوند که در هنگام خرید بایستی مورد توجه قرار گیرد. اندازه هواکش بایستی متناسب با مکان مورد نظر باشد. عواملی چون محل نصب فن، اندازه ورودی، وزن موتور، وزن بدنه و… در انتخاب و خرید فن تاثیر فراوانی دارند.

هواکش سانترفیوژ دارای ورودی و خروجی بوده که به منظور کنترل این قسمت ها، می توان از دمپر استفاده کرد. وجود دمپر باعث می شود تا میزان هوا را در طول کار هواکش کنترل کرد و یا با توجه به شرایط محیطی میزان هوا را کم یا زیاد نمود. دمپرها با استفاده از مواد مختلفی تولید می شوند که هنگام خرید بایستی متناسب با نوع آلاینده ای که قرار است از آن عبور کند، انتخاب شود.

هواکش سانترفیوژ در هنگام کار صداهایی تولید می کند و میزان صداها یکی از عوامل مهم در هنگام خرید این دستگاه است. میزان صدای تولیدی توسط هواکش تحت تاثیر عواملی مانند نوع هواکش، میزان فشار استاتیکی، میزان حجم هوای گذری از هواکش، میزان راندمان فن و… قرار دارد.

نتیجه گیری

هواکش سانترفیوژ یکی از محصولات پرکاربرد در محیط های دارای آلودگی است. استفاده از این دستگاه در محیط های صنعتی و کارگاهی باعث تهویه مطلوب هوا، افزایش راندمان کاری و سلامت کارگران می شود. نوع و مدل فن سانتر فیوژ بایستی متناسب با مکانی که قرار است در آن نصب شود، انتخاب شود.

  • سهند هواساز :

     

    شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.

    محصولات و تولیدات

    کولر صنعتی /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر جت / خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /رطوبت ساز
    تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / بک فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل  / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی

     

    مشتری گرامی ، می توانید برای خرید کولر صنعتی و مشاهده کاتالوگ ها با ما در اتباط باشید.

    دانلود فایل pdf کاتالوگ کولر صنعتی

     

    کاتالوگ های محصولات سهند هواساز

     


    شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی ، کولر صنعتی دامداری و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.
    شما میتوانید برای خرید کولر صنعتی و مشاوره انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.

    021-5654-3512
    021-5654-5904
    021-5654-5923

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *