تفاوت رطوبت ساز و کولر صنعتی


تفاوت رطوبت ساز و کولر صنعتی

یکی از مهم‌ ترین دستگاه برای محیط‌ های گرم و خشک صنعتی، دستگاه رطوبت ساز و کولر صنعتی می باشد. با کولر و رطوبت ساز صنعتی، رطوبت مورد نیاز برای محیط های صنعتی از جمله گلخانه‌ ها، مرغداری‌ ها، سالن های کارگاهی و … ایجاد می‌ کند. اما اینکه دستگاه رطوبت ساز بهتر است و یا کولر صنعتی، لازم است تا در مورد ویژگی‌ ها و مزیت‌ های هر یک از این دو دستگاه مهم تهویه هوا اطلاعات بیشتری کسب نمود. اکنون در صورتی که قصد خرید یکی از این دو دستگاه را دارید؛ پس پیشنهاد می‌ کنیم که در ادامه همراه ما باشید تا با تفاوت رطوبت ساز و کولر صنعتی بیشتر آشنا شوید.

بررسی مکانیزم دستگاه رطوبت ساز صنعتی و کولر صنعتی

دستگاه رطوبت ساز و یا همان دستگاه رطوبت زن به دستگاه هایی گفته می‌ شود که با عمل تبخیر و یا پاشش آب میزان رطوبت یک محیط را بالا می‌ برند. اصولا از رطوبت ساز بیشتر جهت مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. یعنی به ندرت می‌ توانید دستگاه رطوبت سازی را بیابید که در ساختمان‌ های مسکونی و کوچک استفاده شده باشد. اما به دلیل تنظیم و افزایش رطوبت محیط، از این دستگاه در محیط های شلوغ و پر رفت و آمد و همچنین محیط‌ های تجاری مثل لابی هتل‌ها، کافی شاپ و رستوران‌ های سرباز و … استفاده می‌ شود.
اما کولر های صنعتی علاوه بر رطوبت‌سازی، دمای محیط را بسیار پایین آورده و فضا را خنک می‌ کند. قابل ذکر است که به واسطه تبخیر و پاشش آب در سیستم رطوبت ساز به تبع دمای محیط پایین می آید اما وظیفه ی اصلی کولر صنعتی کاهش دما و وظیفه رطوبت ساز، افزایش رطوبت می باشد.

بررسی مکانیزم دستگاه رطوبت ساز صنعتی و کولر صنعتی

تفاوت رطوبت ساز و کولر صنعتی در چیست؟

همان طور که تا به اینجا خواندید؛ اصلی‌ ترین تفاوت رطوبت ساز و کولر صنعتی، وظیفه و نوع کاربرد آن می باشد. رطوبت ساز، از رطوبت ساز صرفا جهت افزایش رطوبت و از کولر صنعتی برای کاهش دما و خنک سازی محیط های صنعتی و بزرگ استفاده می‌ شود. با توجه به تفاوتی که بین رطوبت ساز و کولر صنعتی دارد؛ قطعا کاربرد آن‌ ها کمی متفاوت می‌ شود. به طور مثال از رطوبت ساز صنعتی بیشتر در سالن های پرورش قارچ، مرغداری، گاوداری، پرورش طیور، گلخانه، سردخانه و … استفاده می‌ شود اما کاربرد کولر صنعتی کمی وسیع تر است و از آن بیشتر به عنوان یک سیستم سرمایشی مناسب استفاده می‌ شود.

تفاوت رطوبت ساز و کولر صنعتی در چیست؟

نحوه عملکرد دستگاه رطوبت ساز و کولر صنعتی

یکی دیگر از تفاوت های دستگاه رطوبت ساز و کولر صنعتی می‌ توان به نحوه عملکرد و مکانیزم آن‌ ها اشاره کرد. رطوبت سازهای صنعتی که در بازار یافت می‌ شود؛ بر اساس سیستم مه پاش طراحی شده اند. به همین دلیل در اغلب اوقات به دستگاه‌ های رطوبت ساز، دستگاه مه پاش گفته می‌ شود. این دستگاه در سه نوع طراحی، تولید و وارد بازار می‌ شود.

انواع دستگاه رطوبت ساز

  • دستگاه های رطوبت ساز پروانه ای یا همان دیسکی
  • دستگاه های مه پاش نازلی یا همان مه پاش شیلنگی
  • دستگاه های رطوبت ساز فرکانسی

اصلی ترین تفاوت دستگاه رطوبت ساز و کولر آبی صنعتی در نوع مکانیزم و قطعات به کار رفته در آن ها می باشد. عملکرد کلی مه ساز به طور خلاصه به این شکل است که ابتدا آب با فشار بسیار بالایی به صورت پودر به محیط پیرامون منتشر شده و رطوبت فضا را بالا می‌ برد. به تبع با پاشش آب و ایجاد مه، دمای محیط به مراتب پایین می‌ آید و فضا را خنک می‌ کند. اما مکانیزم کولر صنعتی با مکانیزم رطوبت ساز تفاوت زیادی دارد. عملکرد کولر آبی صنعتی به طور خلاصه به این شکل است که ابتدا آب به وسیله نیروی موتور و پمپ وارد پوشال و یا پد های سلولزی شده و آب، تبخیر می‌ شود.

سپس هوای خنک به وسیله فن خارج می‌ شود و بدین صورت فضای محیط را خنک می‌ کند. از آنجایی که سیستم کولر های صنعتی، تبخیری می باشد؛ از این رو رطوبت محیط کمی بالا می رود. به همین دلیل برخی از افراد به جای استفاده از رطوبت ساز از کولر های آبی صنعتی استفاده می‌ کنند. البته به غیر از کولر آبی صنعتی، کولر گازی صنعتی نیز هم وارد بازار شده است اما به دلیل مصرف بالای برق کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

نحوه عملکرد دستگاه رطوبت ساز و کولر صنعتی

کاربرد دستگاه رطوبت ساز و کولر صنعتی

 دستگاه رطوبت ساز برای افزایش رطوبت گلخانه، مرغداری، اماکن عمومی و ورزشی، باشگاه‌ ها، رستوران‌ ها، کافی شاپ‌ ها، سالن های ساخت توتون و تنباکو، مقاوم سازی فراورده های چوبی، تولید سیگار، کاغذ و مقوا، آزمایشگاه و کارخانه‌ های چای سازی و نساجی، چاپخانه‌ ها، کارخانه‌ های بتن سازی، سالن های کشت و پرورش قارچ، سالن های پرورش طیور و … کاربرد دارد.

از کولر های صنعتی جهت خنک سازی محیط های صنعتی، کارگاهی و تجاری استفاده می‌ شود. از جمله کاربرد کولر صنعتی شامل خنک سازی کارخانه‌ ها، گاراژ های پارک خودرو، باشگاه‌ ها و ورزشگاه‌ ها، انبار، مساجد، بیمارستان ها، دانشگاه‌‌ ها، خوابگاه‌ های دانشجویی، پادگان‌‌ ها، پاساژ ها و مراکز تجاری، هتل‌ ها، رستوران‌ها، مسافرخانه‌ ها، کارگاه‌ های صنعتی، مراکز بزرگ تولیدی و … می‌ باشد.

بیشتر بخوانید:بررسی تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ

بررسی تفاوت رطوبت ساز و کولر صنعتی از نظر قیمت

قیمت رطوبت ساز و کولر صنعتی به مشخصات فنی آن‌ ها از جمله ظرفیت، برند، نوع پروانه و فن و … بستگی دارد. اما به طور کلی قیمت رطوبت ساز کمتر از کولر صنعتی می باشد. لازم به ذکر است که کولر صنعتی به جهت اینکه کار دستگاه رطوبت ساز را هم تا حدی انجام می‌ دهد؛ خرید این دستگاه را برای مصارف خاصی پیشنهاد می‌ کنیم. اما در صورتی که خنک سازی محیط ضروری نبوده و صرفا باید رطوبت محیط افزایش یابد؛ می‌ توانید با هزینه ای بسیار مناسب دستگاه رطوبت ساز صنعتی را از سهند سرویس خریداری نمایید.

این شرکت محصولاتی از جمله انواع کولر های صنعتی، انواع رطوبت ساز ها، انواع سیستم‌ های گرمایشی و … را همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش به شما عزیزان عرضه خواهد کرد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *