عیب یابی کولر آبی

عیب یابی کولر آبی چگونه است؟

آشنایی با نحوه عیب یابی کولر آبی

شاید یکی از رایج ترین مشکلات کاربران کولر آبی، دست و پنجه نرم کردن با خرابی های آن باشد. نه اینکه کولر آبی دستگاه خنک کننده مناسبی نیست؛ نه! بلکه به دلیل عدم سرویس و استفاده نادرست از آن و عدم عیب یابی کولر آبی با مشکلاتی از جمله کند شدن دور موتور کولر آبی، پریدن فیوز؛ خاموش شدن و … رو به رو می شوند. اکنون ما هم به دلیل اهمیت این موضوع، به طور مفصل به سراغ عیب یابی کولر آبی رفته ایم. در ادامه همراه ما باشید تا با دلایل مشکلاتی که برای کولر آبی به وجود می آید آشنا شوید. با ما باشید تا بتوانید با روش های عیب یابی دستگاه خنک کننده آبی بیشتر آشنا شوید.

آموزش برطرف کردن مشکلات کولر آبی را با هم بخوانیم

شما با خواندن این مقاله از عیب یابی کولر آبی تا حدی از پس خودتان بر می آید. کافی است با قطعات کولر آبی آشنایی داشته باشید و علت مشکلاتی که برای کولر آبی به وجود می آید؛ به درستی طبق توضیحاتی که قرار است در ادامه، بخوانید پیدا کنید. ما در ادامه شما را با رایج ترین مشکلات کولر آبی آشنا می کنیم. در مورد هر یک از آنان توضیحاتی داده شده است. ولی پیشنهاد می کنیم قبل از عیب یابی کولر آبی ابتدا با قطعات کولر آبی بیشتر آشنا شوید:

معرفی اجزای کولر آبی

در این قسمت از مقاله عیب یابی کولر شما را با مهمترین قطعات کولرهای آبی آشنا می کنیم.

  • قطعات الکتریکی شامل: موتور (دینام)، جعبه برق، پمپ آب (واتر پمپ)
  • قطعات متحرک مکانیکی شامل: شناور، پولی، تسمه، پروانه (فن)
  • قطعات ثابت شامل: بدنه، دریچه‌ها، پوشال‌ و یا پد سلولزی، شیر تخلیه، شبکه آب ‌رسانی

لازم به ذکر است که مکانیزم کولر آبی به این شکل است که پمپ آب توسط اتصالات و شبکه آب رسانی،‌ آب را بر روی پوشال‌ و یا پد سلولزی می‌ ریزد. و سپس هوای گرمی که از طریق فن به داخل منتقل شده، با قطرات آب خنک برخورد می کند و بعد از آن، هوای خنک از طریق فن به سمت کانال‌ها می رسد و به محیط اطذاف منتقل می شود. جهت آشنایی بیشتر با وظیفه اجزای کولر آبی این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه به بحث رایج ترین مشکلات و عیب‌ یابی کولر آبی می‌ پردازیم.

آموزش برطرف کردن مشکلات کولر آبی را با هم بخوانیم

رایج ترین مشکلات و عیب یابی کولر آبی:

خرابی کولرهای آبی دلایل بسیار زیادی دارد. که در ادامه برخی از مهمترین این دلایل را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

  • کولر اتصال بدنه دارد.
  • فقط دور تند کولر کار می کند.
  • موتور کولر آبی سوخته است.
  • موتور کولر آبی روشن نمی شود.
  • موتور کولر آبی روشن و خاموش می شود.
  • موتور کولر آبی روشن است اما خنک نمی کند.
  • از کولر آبی بوی نامطبوعی استشمام می شود.
  • از کولر آبی صدای نابه هنجاری به گوش می رسد.
  • با روشن شدن کولر ، فیوز برق دستگاه را قطع می کند.
  • از دریچه کولر ، قطرات آب به داخل محیط منزل ریخته می شود.
    بیشتر بخوانید: کولر صنعتی

چرا کولر آبی روشن نمی شود؟

یکی از رایج ترین مشکلات و عیب یابی کولر آبی، این است که کولر آبی اصلا روشن نمی شود. که این عیب ناشی از چند عامل می تواند باشد.

  • اولین دلیل روشن نشدن کولر آبی: ممکن است فیوز قطع باشد. و در مدار کولر اتصالی رخ داده باشد. که در این صورت باید فیوز را بررسی کنید. اما در صورتی که خودتان فیوز را قطع کرده اید، آن را روشن کنید. در غیر این صورت باید از یک برقکار حرفه ای کمک بگیرید.
  • دومین دلیل روشن نشدن کولر آبی: ممکن است فاز یا نول اصلی مدار قطع شده باشد. که در این صورت باید صفحه کلید ها را باز کنید و به عیب یابی سیم کشی کولر آبی بپردازید. توصیه می کنیم در صورتی که هیچ تجربه و دانشی در مورد سیم کشی کولر آبی ندارید دست از تعمیر و عیب یابی آن بردارید و کار را به کاردان بسپارید.
  • سومین دلیل روشن نشدن کولر آبی: موتور کولر آبی سوخته است و یا دچار مشکل شده است. در صورتی که موتور سوخته باشد پس باید به فکر تعویض آن بیفتید. در صورتی که موتور دچار مشکل شده است پس برای عیب یابی موتور کولر آبی از یک متخصص کمک بگیرید. در صورتی که علت کار نکردن موتور کولر آبی را متوجه نشدید، برای اطمینان از سالم بودن موتور و عیب یابی کولر آبی، از ما کمک بخواهید. تا در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر شما حاضر شده و مشکل کولر آبی شما را برطرف کند.

چرا زمان روشن شدن کولر آبی، فیوز قطع می شود؟

یکی دیگر از شایع ترین مشکلات و عیب یابی کولر آبی، پریدن فیوز هنگام روشن شدن کولر آبی است؛ که 3 دلیل دارد.

  • اولین دلیل قطع شدن فیوز: بهتر است عیب یابی را از واتر پمپ شروع کنید. که در این صورت باید واتر پمپ را به صورت مستقل از مدار برق دار کنید. و در صورت معیوب بودن ، به رفع عیب آن بپردازید. برای چنین کاری حتما باید دانش برق کاری داشته باشید.
  • دومین دلیل قطع شدن فیوز: سیم بندی کولر آبی دچار مشکل شده است. که باید به سراغ عیب یابی سیم کشی کولر آبی بروید. پس سالم بودن قطعات الکتریکی کولر را بررسی کنید ، این احتمال وجود دارد که اتصال کوتاه در مدار الکتریکی خود دستگاه صورت گرفته باشد.
  • سومین دلیل قطع شدن فیوز: اتصالی در کابل رابط بین کولر و کلید اتفاق افتاده است. در صورتی که اتصال کوتاه دیده نشد، عیب از کولر نیست. در چنین شرایطی باید کلیدها و یا کابل بین کلیدها و كولر را چک کنید. ممکن است مشکل ایجاد شده از کابل باشد. که در این مورد بهتر است کابل را به طور کامل تعویض کنید. اما در صورتی که تجربه ای در زمینه برق کشی و سیم کشی ندارید، از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید.
عیب یابی کولر آبی
چرا موتور در حال کار کردن است ولی خنک کنندگی رضایت بخش نیست؟

چرا موتور در حال کار کردن است ولی خنک کنندگی رضایت بخش نیست؟

بررسی خنک نکردن موتور در حال کار، از دیگر موضوعات مهمی است که در عیب یابی کولر آبی نقش مهمی دارد. که دلایل زیادی دارد اما اصلی ترین آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علت اول: پارچه برزنتی که برای لرزه گیری نصب شده است پاره شده است. که در این صورت حجم بسیار زیادی از هوای مرطوب از مسیر مورد نظر خارج می شود.
  • علت دوم: تسمه کولر به اندازه کافی سفت نشده است. که در این صورت باید تسمه کولر را رگلاژ نمایید. بعد از این کار مجدد تست کنید.
  • علت سوم: پوشال ها کم هستند و یا دچار رسوب شده اند. که در این صورت باید مقداری پوشال جدید و نو تهیه کنید. و پس از خیس شدن در آب ، آنها را در فضاهای خالی در پوشال ها بچینید و یا پوشال را رسوب گیری کنید. تا مثل روز اول تمیز شود.
  • علت چهارم: از دیگر دلایل خنک نکردن موتور کولر، نیم سوز شدن کولر می باشد. شما در این حالت باید به سراغ تست موتور کولر آبی بروید. دقت کنید که در صورتی که در حالت دور تند نیز ، موتور سرعت لازمه را ندارد ، پس یعنی اینکه موتور نیم سوز شده و باید سیم پیچی آن تجدید شود. برای این کار می توانید از متخصصین کمک بگیرید.
  • علت پنجم : تشتک کولر سوراخ شده است و خروجی آن باز شده است. در این صورت باید تشتک را بررسی کنید. و اگر مشکل از تشتک می باشد در جههت رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • علت ششم: فلوتر خراب و باعث عدم ورود به آب به کولر شده است. پس صحت کار فلوتر را بررسی کنید.
  • علت هفتم: واتر پمپ معیوب شده است. در این صورت باید تعمیر و یا تعویض کنید.

چرا صدای کولر آبی بسیار زیاد است؟

رایج ترین خدمات عیب یابی کولر آبی، بررسی آن به منظور کاهش صدای ناهنجار آن است که این مشکل دلایل زیادی دارد.

  • علت اول: ياتاقان ها معیوب شده اند. زمانی که یاتاقان از حد معمول بزرگتر می شود، صدایی زیادی از خود ایجاد می کند. پس برای رفع آن باید تعویضش کنید.
  • علت دوم: پولی ها محکم بسته نشده اند. در این صورت باید پولی ها را محکم بر روی محور موتور و محور فن ببندید.
  • علت سوم: محور فن تاب برداشته است. رفع تاب محور بسیار دشوار و نیازمند تبحر بسیار در زمینه تراشکاری دارد.
  • علت چهارم: تسمه کولر شما خراب شده است و باید آن را یا یک تسمه جدید تعویض کنید. و یا تسمه را تعمیر کنید.

چرا موتور کولر آبی سوخته است؟

علت سوختن موتور ناشی از عمر طولانی موتور کولر آبی، کار کردن موتور کولر آبی به صورت مداوم، سفت کردن و یا برعکس بستن تسمه، گرم بودن بیش از حد محیط کولر آبی ، فرسوده شدن سیم کشی کولر آبی و سرویس نکردن کولر آبی می شود. این ها رایج ترین مشکلات کولر آبی بود. اکنون در صورتی که برای رفع کلیه آن ها و عیب یابی کولر آبی به دنبال یک فرد متخصص می گردید روی ما حساب کنید.

آخرین سخن درباره نحوه عیب یابی کولر آبی که باید بخوانید:

کولرهای آبی به دلایل زیادی ممکن است با مشکل روبرو شده باشند. که در بالا برخی از این دلایل را مورد بررسی قرار دادیم. اما به یاد داشته باشید در صورای که با مشکل کولر آبی روبرو شدید حتما از یک متخصص با تجربه در زمینه تعمیرات کولرهای آبی کمک بگیرید.

 سهند هواساز :

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی ( کولر صنعتی فن آکسیال و کولر صنعتی فن سانتریفیوژ ) ، سیستم های گرمایشی و فن صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت، با کارشناسان سهند هواساز تماس حاصل فرمائید.
واحد فروش و امور مشتریان:
 02156543512
 02156545923
 02156545904
مدیریت : مهندس فاتحی 09122586618

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *