اگزاست فن صنعتی

اگزاست فن صنعتی برای کنترل هوا استفاده می شود. اگزاست فن محیط داخلی را با خروج از بوی ناخواسته،ذرات، سیگار، رطوبت و سایر آلاینده ها که ممکن است در هوا حضور داشته باشد، پاک میکند. نصب این محصول معمولا بسیار آسان است، بنابراین آنها را می توان در نقاط مختلف نیز قرار داد.از این محصول در فصل های مختلف برای سالن های مرغداری و گلخانه ها و همچنین کارخانه ها و کارگاه های بزرگ نیز استفاده می شود. در این مکان ها هوای آلوده سمی از مرغداری و گلخانه خارج می شود.

نحوه کار اگزاست فن صنعتی

تعریف طرز کار اگزاست فن: انتقال انرژی مکانیکی از الکتروموتور به قسمت فن، موجب چرخش پروانه و سبب مکش یا جابجایی جریان هوای محیط می‌گردد. بخش حلزونی یا قسمت هوزینگ دستگاه جریان هوای القایی را بسمت فن هدایت می‌کند. مکان قرارگیری، نوع کاربرد، سلامت قطعات، محاسبه دقیق میزان هوادهی بر اساس دفعات تخلیه هوا، بر نحوه عملکرد اگزاست فن تاثیرگذار است.

نحوه کارکرد اگزاست فن سانتریفیوژ بر دو محور اساسی برنامه ریزی شده است. اول نیروی گریز از مرکز که توسط نیروی گشتاور به کمک الکتروموتور دستگاه ایجاد می‌شود. به همین دلیل به این مدل فنها، سانتریفیوژ اطلاق می‌گردد. علت دوم زاویه یا در واقع نوع پره‌های فن می‌باشد. تیپ سانتریفیوژ برای شرایط کاری با فشار استاتیک بالا طراحی شده‌ است.

انواع اگزاست فن

اگزاست فن‌ها در سه تیپ سقفی، اکسیال (محوری) و سانتریفیوژ تولید می‌شوند. از لحاظ نحوه گردش پروانه، اگزوز فن‌ها می‌توانند دارای فن محوری و یا سانتریفیوژ باشند و عموما قدرت هوادهی بین 1000cfm تا 6000cfm را دارند و برای خروج هوای نامطبوع از محیط به کار گرفته می‌شوند.

اگزاست فن‌ها در نوع صنعتی و خانگی با نیروی برق کار می‌کنند؛ رویه کلی آن شامل جریان برق است که از میان سیستم آن عبور می‌کند و موتور را به چرخش درمی‌آورد و در نهایت پروانه اگزاست فن نیز به حرکت درمی‌آیند.

عملکرد فن سانتریفیوژ بر اساس دو عامل است:

  1. نیروی گریز از مرکز (که به همین علت این فن‌ها به فن سانتریفیوژ معروف شده اند)
  2. انحراف جریان‌های هوا به وسیله پره‌های فن از حالت شعاعی به سمت خروجی فن، به شکلی که زاویه بین ورود و خروج مولکول‌های هوا ۹۰ درجه است. فن سانتریفیوژ برای حجم کم هوادهی (نسبت به فن‌های آکسیال با قدرت مشابه) و فشار استاتیکی بالا استفاده می‌شود.
1- اگزاست فن سانتریفیوژ یا گریز مرکز

فن سانتریفیوژ دستگاهی مکانیکی برای حرکت هوا یا سایر گازها در جهت و زاویه 90 درجه برای تهویه است. فن سانتریفیوژ اولین باردر اوایل سال 1832 میلادی توسط مهندس الکساندر سابلوکف اختراع شد. فن‌های سانتریفیوژ امروزه یکی از نوع های پرکاربرد در صنایع مختلف می‌باشد. در اصل فن سانتریفیوژ قسمتی اصلی و جدای ناپذیر از سیستم تهویه هوا می‌باشد این نوع از فن‌ها در صنایع مختلف کاربرد‌های متنوعی دارند. برای مثال بصورت گسترده در دستگاههای هواساز، ایرواشرها، مکنده‌های مرکزی و سیستم‌های تخلیه دود و انواع فن کویل‌های صنعتی و خانگی استفاده می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر در مورد فن سانتریفیوژ کلیک کنید

2- اگزاست فن آکسیال (محوری)

عملکرد اگزاست فن تهویه اکسیال طبق حرکت اجباری هوا بر اساس زاویه پره‌ها است که در این اگزوز فن‌ تهویه جریان هوا اساساً با محور پروانه موازی است. اگزاست فن‌های پروانه‌ای برای حجم زیاد هوا و فشار استاتیکی پایین به کار می روند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد فن آکسیال کلیک کنید

3- اگزاست فن تهویه با پره ملخی (Propeller Fan)

این نوع اگزاست فن تهویه جریانهای گازی زیاد و با فشار پایین تولید می‌کند و نسبتا بازده پایینی دارند، قیمت این اگزاست فن تهویه ارزانتر و مصرف برق کمتری نیز دارند.

4- اگزوز فن تهویه تیوب اکسیال (Tube Axial)

این نوع اگزاست فن تهویه فشارهای بالاتری نسبت به اگزوز فن‌های پره ملخی تولید می‌کنند و از آنها بازدهی بیشتر دارند، خروجی جریان اگزاست فن تهویه غیر یکنواخت بوده و چرخش زیادی در آن دیده می‌شود.

5- فن‌های محوری وین اکسیال (Vane Axial)

میتوان گفت اگزاست فن تهویه وین اکسیال در ذات یک اگزوز فن تهویه تیوب اکسیال است که توسط تیغه‌هایی درخروجی، جریان گاز را تقویت کرده و انرژی جنبشی جریان را به فشار ثابت تبدیل می‌کند همچنین در این اگزاست فن تهویه شکل جریان هوا یکنواخت میباشد.

انواع اگزاست فن بر اساس کاربرد

هواکشهای صنعتی بلحاظ نوع کاربرد، خود به شش دسته اصلی تقسیم بندی می شوند:

  1. صنایع پتروشیمی و پالایشگا‌ه‌های نفت، غالباَ میزبان اگزاست فن ضد انفجار هستند که بنا به شرایط حساس این کاربری‌ها، نصب میشوند. (هواکشهای صنعتی اف 300 (F300))
  2. فن‌های اگزاست گلخانه ای که جهت تهویه هوای گلخانه مورد استفاده قرار می گیرند. اینگونه مدلها بواسطه استفاده از یک فیلتر هپا، مانع از تخلیه کامل دی اکسید کربن می‌گردد. قیمت اگزاست فن گلخانه ای به همین دلیل بسیار بالاست. به‌ازای هر 100 مترمکعب از فضای گلخانه، نیاز به نصب 4 عدد از این مدل فن ها می‌باشد.
    دقت نمائید برای مدلهای گلخانه ای، استفاده از رنگ اپوکسی ضروری نمی باشد. چراکه پره آن از آلومید بوده و اکسید نمی شود.
  3. اگزاست فن آتش نشانی تنها فنی است که دارای فشار مثبت می‌باشد. به این مفهوم که فشار هوای ورودی به هوای خروجی غلبه می کند و بیش از 0/58 پاسکال نمی‌باشد.
  4. اگزاست فن فارم قارچ که مخصوص محیط‌های کشت قارچ می‌باشد. به آن در اصطلاح عامیانه هواساز فارم قارچ گفته میشود. تقریباَ به ازای هر 100 مترمکعب، 1 دستگاه فن مورد نیاز خواهد بود.
    در این مدل از فن ها باید حتما پروانه دستگاه را با سه لایه رنگ اپوکسی رنگ آمیزی نمود. چراکه درصد رطوبت در سالن قارچ بالای70 درصد میباشد.
  5. اگزاست فن بیمارستانی که در بخشهای CPR و سردخانه بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد. کانالهای فنها در بیمارستان، ارتباط مستقیمی با اتاقهای هواساز نیز دارند.
  6. فن مکنده پارکینگ عمومی (شوتینگ رادیالی) 

    کاربردهای هواکش صنعتی اکسیال

    اگزاست فن تهویه اکسیال (محوری) در سطح وسیعی در کندانسورها، اواپراتورها و خشک کن مورد استفاده قرار میگیرد. درضمن از این فن می توان برای خنک سازی محیطهای مختلف از جمله کارگا‌ه‌های تولیدی، پرورش طیور، گلخانه‌ها و صنایع کشاورزی استفاده نمود. البته این فن تهویه محوری کاربردهای دیگری نیز دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    • برج خنک کننده
    • تونلهای باد
    • صنایع کشتی سازی.

      ویژگیهای اگزاست تهویه اکسیال

      1. کلاس عایق حرارتی موتور فن تهویه محوری از نوع F ,B میباشد و کلاس حفاظتی آن IP54 ,IP55 میباشد.
      2. حرارت محیطی فن تهویه محوری از 30 درجه سانتیگراد تا 60 درجه سانتیگراد میباشد.
      3. اگزاست محوری توانایی جابجایی هوا در جهت محور موتور را داراست.
      4. در مواقعی که فشار استاتیک خیلی کم باشد، فن تهویه محوری بهترین انتخاب جهت تخلیه هوا میباشد.
      5. جهت صدای کمتر و مصرف پایین‌تر برق از موتورهای با دور 1400و900 در اگزاست تهویه محوری استفاده میگردد. (Exhaust fan آکسیال بطورکلی آلودگی صوتی پایینی دارد)
      6. قطعات اگزاست فن صنعتی از ورق فولاد و آلومینیم درست شده و در کارخانه‌های بزرگ کاربرد دارد.
      7. وزن کم و نصب آسانی داشته و به لطف عمر نسبتا زیاد، نگهداری آن کم‌هزینه است.
      8. مانایی بالایی دارند.

      میزان تخلیه هوا در فن تهویه اکسیال به موارد زیر بستگی دارد:

      • دور موتور
      • شکل پروانه و زاویه پره
      • قطر پروانه
      • تعداد پر‌ه‌ها
        قیمت اگزاست فن صنعتی

        مشخص سازی قیمت اگزاست فن به عوامل متعددی بستگی دارد. یک دستگاه اگزاست فن اعم از دمنده یا پشت بامی ‌که می‌تواند از نوع محوری یا سانتریفیوژ باشد، دارای قطعاتی است که با توجه به متریال بکار رفته در ساخت آن، هریک از این اجزا می‌توانند تأثیر مستقیم بر قیمت اگزاست فن داشته باشند. موارد زیر عوامل اصلی تأثیر گذار در قیمت هواکش‌های صنعتی ‌هستند:

        • جنس ورق بدنه و حلزونی که بالاترین قیمت آن مربوط با جنس استیل می‌باشد.
        • نوع هواکش صنعتی. (قیمت اگزاست فن محوری، سانتریفیوژی، دیواری، سقفی و سایر مدلها)
        • جنس، ابعاد و نوع پروانه که وابسته به محل نصب می‌تواند از پلی اتیلن،PVC و یا استیل باشد.
        • برند الکترموتور بکاررفته. (ساده، ضدانفجار و…)
        • آپشن‌های به کار رفته در تولید اگزاست فن
        • بک‌وارد یا فوروارد بودن هواکش صنعتی سانتریفیوژ
        • کم/یا زیاد بودن سر و صداهای دستگاه و مقدار بالانس مکانیکی اگزوز فن.
        • مدل انتقال نیروها بصورت direct کوپل، تسمه‌بولی و غیره.برای اطلاع از قیمت ها با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.
          لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید در شهرستانها و سایر کشورها تماس حاصل نمایید:

          تلفن واحد فروش و امور مشتریان:
          56543512 _ 56545923 _ 56545904 (021)
          مدیریت (فاتحی): 09122586618

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *