هواکش مرغداری چیست و چه کاربردی دارد؟

هواکش مرغداری چیست؟

هواکش مرغداری دستگاهی است برای تهویه هوا و تامین اکسیژن که در سایز‌های مختلف موجود است. با در نظر گرفتن ظرفیت سالن‌های پرورش طیور، پرورش دهندگان به تعداد مشخصی از این فن‌ها برای تهویه هوا و تامین اکسیژن نیاز دارند. وجود این دستگاه بسیار ضروری است و جزو استانداردهای یک مرغداری محسوب می‌شود. بدون استفاده از این دستگاه پرورش طیور عملا غیر ممکن خواهد بود. همانطور که اشاره کردیم مدل‌های مختلفی از فن‌ها وجود دارد و هر مدل در اندازه‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود. به طور کلی دو نوع فن طراحی و تولید می‌شود که بیشترین استفاده را در مرغداری ( و به طور کلی صنعت ) و حتی در خانه را دارد. در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

مزایای فن مرغداری چیست؟
  • انتقال هوای داخل سالن.
  • مکیدن هوای گرم و آلوده داخل سالن و انتقال هوای خنک و تمیز به سالن مرغداری.
  • وزن سبک و در اندازه‌های مختلف که متناسب با شرایط مرغداری می‌توان انتخاب کرد.
  • تامین سلامتی طیور و کاهش پیدا کردن تلفات.
  • کاهش انتقال بیماری‌های تنفسی به طیور
  • مصرف کم انرژی.
  • متعادل کردن هوا و رطوبت در داخل سالن.
  • کم شدن هزینه‌های تولید
  • بیشتر شدن میزان تبدیل خوراک به گوشت.

فن مرغداری علاوه بر تهویه هوا از بروز بیماری تنفسی در طیور نیز خودداری می‌کند.

انواع فن مرغداری

با وجود اینکه کار فن‌ها یکسان است و باید جریان هوا را انتقال دهند اما از نظر عملکرد متفاوت عمل می‌کنند. انواع فن‌ مرغداری عبارتند از:

  1. فن آکسیال یا محوری.
  2. فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز ( حلزونی ).

فن آکسیال ( Axial )

فن آکسیال جزو متداول‌ترین مدل‌های هواکش مرغداری است که هوا را به خوبی منتقل می‌کند و بهترین دستگاه برای تهویه هوای محیط است. این فن دارای پره‌هایی حالت دار از جنس فلز یا پلاستیک است که در جهت وزش باد شروع به حرکت کرده و هوا را به سمت خود می‌کشد. بنابراین کارکرد آن انتقال هوای تمیز به داخل سالن است. این مدل از فن نیز خود دارای مدل‌های مختلفی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • فن ملخی یا پروانه‌ای.
  • فن پره‌ای.
  • فن لوله‌ای یا کانالی.

زمانی که پره‌ها می‌چرخند، هوای اطراف نیز به موازات چرخش، شروع به حرکت می‌کند و توسط پره‌ها مکیده می‌شود و با دمای یک درجه پایین تر خارج می‌گردد. مقدار هوایی که توسط فن مرغداری آکسیال مکیده می‌شود در مقایسه با فن حلزونی بسیار کمتر است. مدل‌های مختلف فن آکسیال را می‌توانید در زندگی روزمره نیز ببینید و در مراکز صنعتی نیز از آن به وفور استفاده می‌شود.

ویژگی‌های فن آکسیال یا محوری

  • کارکرد بسیار ساده‌ای دارد.
  • خرید و نصب آن مقرون به صرفه است.
  • مصرف انرژی پایینی دارد.
  • بر اساس جنس بدنه، اندازه قدرت پرتاب و مکش دارای مدل‌های مختلفی است.
  • کوچک و سبک است و در مقایسه با سایر فن‌ها ارزان‌تر است.

فن حلزونی

فن حلزونی شرایط ثابتی در پایداری هوا ایجاد می‌کند.

فن مرغداری حلزونی یا فن سانتریفیوژ، دارای طرح متفات‌تری نسبت به فن‌های رایج است.  این فن قدرت بیشتری در مکش هوا دارد. در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود که ابعاد مناسب برای مرغداری، بزرگ است. البته که در دیگر صنایع نیز کاربرد دارد. قدرت مکش این هواکش در خارج کردن هوا بسیار بیشتر از هواکش‌های معمولی است و دلیل آن هم به نوع طراحی مربوط است.

هواکش مرغداری سانتریفیوژ  از لحاظ ظاهری استوانه‌ای شکل است. پره‌های آن به دور محوری در گردش است و با قدرت زیاد، هوا را مکیده و در زاویه 90 درجه با شدت زیاد از طریق کانال به بیرون می‌راند. هوا، زمانی که از طریق پروانه به پره‌ها اصابت می‌کند، انرژی جنبشی را افزایش داده و با گذر از زاویه 90 درجه تبدیل به انرژی فشاری شده در نتیجه هوا با فشار زیاد خارج می‌شود. این روند ورود و خروج هوا باعث ایجاد یک جریان هوای پایدار می‌شود.

ویژگی‌های فن حلزونی

انواع فن از لحاظ نحوه قرار گیری

  • فن طولی: هواکش‌ مرغداری طولی، طوری طراحی شده‌ است که در قسمت طولی دیوار و در فاصله 1 متری از سطح زمین نصب می‌شود. محل قرار گیری آن دقیقا در جهت مخالف باد است. دریچه‌ آن نیز در فاصله 60 متری در دیوار روبرو قرار می‌گیرد.
  • فن عرضی: مدل قرار گیری این نوع هواکش مرغداری نیز به صورت طولی و در فاصله 1 متر از زمین است. اما برای سالن‌هایی مناسب است که عرض 8 -12 متر دارد. دریچه‌ها نیز در دیواره طولی یا عرضی سالن تعبیه شده است.

فن سقفی برای مناطقی مناسب است که بسیار گرم یا سرد است.

  • فن سقفی: مسلما محل نصب این فن‌ها در سقف سالن است. از این نوع فن‌ها در مناطقی بیشتر استفاده می‌شود که بسیار گرم یا سرد است. در مناطق گرمسیر تعدیل هوا بسیار اهمیت دارد بنابراین هواکش را بر روی سقف و هواده‌ها را در دیواره طولی سالن نصب می‌کنند. در مناطق سردسیر که حفظ دما مهم است، هواکش در دیواره طولی و هواده‌ها در سقف نصب می‌شود.

قیمت فن مرغداری در بازار

قیمت فن مرغداری این روزها به دلیل عدم ثبات در بازار بسیار متغیر است و برای آگاهی از آن باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید. علاوه بر بی ثباتی بازار، مدل، اندازه و کیفیت ساخت هواکش نیز در قیمت آن تاثیر دارد. بنابراین زمانی که به مراکز فروش این محصول مراجعه ‌کنید متوجه تفاوت قیمت در مدل‌ها خواهید شد.

هواکش مرغداری وارداتی نیز در مقایسه با مشابه ایرانی تفاوت قیمت بسیار زیادی دارد و بی ثباتی قیمت در محصولات وارداتی بیشتر است. هواکش‌ها را باید متناسب با ظرفیت سالن طیور و بودجه‌ای که برای پرداخت آن دارید انتخاب کنید. برای خرید منصفافه همراه با خدمات پس از فروش نیز باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید.

سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر جت / خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /رطوبت ساز
تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / بک فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل  / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی

 

مشتری گرامی ، می توانید برای خرید کولر صنعتی و مشاهده کاتالوگ ها با ما در اتباط باشید.

دانلود فایل pdf کاتالوگ کولر صنعتی

 

کاتالوگ های محصولات سهند هواساز

 


شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.
شما میتوانید برای خرید کولر صنعتی و مشاوره انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.

021-5654-3512
021-5654-5904
021-5654-5923

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *