تفاوت فن کویل با رادیاتور

تفاوت فن کویل با رادیاتور چیست؟

تفاوت فن کویل با رادیاتور در چیست؟

فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ این یکی از رایج‌ ترین سوالاتی است که مشتریان جهت انتخاب مناسب‌ ترین سیستم تهویه از ما می‌ پرسند. به همین دلیل لازم دانستیم محتوایی در باب تفاوت فن کویل با رادیاتور تولید کنیم. و به طور اختصاصی هر دو را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. از جمله  تفاوت فن کویل با رادیاتور عبارتند از: توان و میزان کارایی، کاربرد آن ها در سرمایش و گرمایش، نحوه کنترل دما، زمان مورد نیاز برای تامین سرمایش و گرمایش، صرفه اقتصادی، کنترل رطوبت محیط و محل نصبشان می باشد. در نهایت یک تصمیم نهایی جهت انتخاب فن کویل و رادیاتور بگیریم.

 دوئل سیستم فن کویل با رادیاتور:

قبل از آنکه به سراغ تفاوت فن کویل با رادیاتور بریم؛ لازم است در مورد مکانیزم هر یک از این دو دستگاه تهویه هوا، بیشتر بدانیم. قضیه تامین گرمایش در فن کویل از این قرار است که این دستگاه به کمک یک فن و کویل گرمایشی، دمای محیط را بالا می‌ ببرد. اساس کار فن کویل برخورد مستقیم جریان هوای محیط با آب گرم موجود در کویل گرمایشی می شود. در واقع گرمایش آبی که در کویل ایجاد شده؛ از سوی چیلر، بویلر و یا سیستم‌ های گرمایشی مرکزی تامین شده و در نهایت با کمک فن، هوای گرم به بیرون منتقل خواهد شد.

اما رادیاتورها حرارت آب گرم وارد شده به لوله‌‎های آن را به صورت کاملا طبیعی، بدون هیچ فنی جا به جا کرده و دمای محیط مورد نظر را بالا می‌ برد. در حقیقت اساس گرمایش رادیاتورها، نیز بر پایه گرم شدن لوله های رادیاتور و برخورد مستقیم هوا با آن است. اما این دو سیستم تهویه هوا، تفاوت‌ های چشمگیری با هم دارند که لازم است در ادامه با آن ها آشنا شد. در ادامه ی مطلب به سراغ ۷ تفاوت رادیاتور و فن کویل رفته ایم؛ پس همراه ما باشید.

 

 دوئل سیستم فن کویل با رادیاتور:

تفاوت فن کویل با رادیاتور از نظر توان

یکی از مهم ترین سوالاتی که پرسیده می‌ شود این است که توان فن کویل بالاتر است یا توان رادیاتور! در جواب به این پرسش رایج باید بگوییم که چون فن کویل‌ ها دارای یک فن پرسرعت آن هم از نوع گریز از مرکز است؛ و رادیاتورها این قطعه بی نصیب شده‌ اند؛ بنابراین توان باید گفت که توان فن کویل نسبت به رادیاتورها بالاتر است.

 تفاوت فن کویل با رادیاتور از نظر زمان گرمایش

یکی از اصلی‌ ترین تفاوت‌ های فن کویل با رادیاتور، زمان گرمایش است. زمانی که پکیج و آبگرمکن روشن می‌ شود؛ و آب گرم به رادیاتور ها می‌ رسد؛ زمان زیادی طول می‌ کشد تا دمای محیط بالا و به حد مطلوب برسد. اما فن کویل‌ها به دلیل داشتن فن‌ های قوی تر و توان بالاتر قادر به گرم کردن محیط با سرعت بالاتری می باشند.

 تفاوت فن کویل با رادیاتور از نظر زمان گرمایش

این دو دستگاه از نظر کاربرد در سرمایش و گرمایش

همانطور که احتمالا می‌ دانید از شوفاژ و یا همان رادیاتورها صرفا در روزهای سرد سال جهت ایجاد گرمایش مطلوب استفاده می‌ شود. اما به لطف وجود کویل سرمایشی در فن کویل، می‌ توان در روزهای گرم سال، از سرمایش فن کویل‌ها بهره مند شد. در حقیقت اینکه فن کویل، یک دستگاه دوکاره است. این موضوع بسیار بر روی محبوبیتش افزوده شده است.

 تفاوت فن کویل و رادیاتور از نظر مصرف انرژی

از دیگر تفاوت‌های فن کویل با رادیاتور می‌ توان به میزان مصرف انرژی آن ها اشاره کرد. از آنجایی که آب گرم رادیاتور، از طریق سیستم مرکزی موتورخانه و یا بویلر ایجاد می‌ شود. و هیچگونه فنی در رادیاتور ها تعبیه نشده است. از این رو باید گفت که مصرف انرژی برق آن بسیار پایین می باشد. اما در فن کویل‌ ها، یک فن سانتریفیوژ جهت انتقال هوای گرم تعبیه و باعث بالا رفتن میزان مصرف انرژی برق شده است.

تفاوت فن کویل با رادیاتور از نظر سطح کنترل

رادیاتورها جهت تنظیم آب گرم ورودی دارای دارای شیر کنترل دستی هستند. اما میزان آب ورودی در فن کویل ها هم با سیستم کنترل دستی و هم دیجیتالی به صورت همزمان قابل کنترل است. سیستم دیجیتالی دستگاه فن کویل به این صورت است که یک ترموستات در محل نصب دستگاه نصب شده و اطلاعات دمایی محیط را به سیستم کنترلی انتقال می‌ دهد و زمانی که مصرف کننده با کمک یک کنترل، دمای دستگاه را بر روی مقدار دلخواهی تنظیم می‌ کند، کنترلر دیجیتالی وارد میدان شده و سرعت فن و یا جریان ورودی آب را تغییر داده تا دمای محیط به دمای تنظیم شده برسد.

تفاوت این دو دستگاه از نظر محل نصب

یکی از دلایل محبوبیت فن کویل ها این است که در انواع مختلفی از جمله سقفی، کانالی، زمینی، ایستاده، دیواری در بازار وجود دارد و محدودیتی از نظر محل نصب ندارند. همچنین در مدل‌ های دیواری، سقفی و یا کانالی هیچ فضایی را اشغال نمی‌ کنند. به طور کلی فن کویل‌ ها را می‌ توان به صورت توکار و یا روکار نصب کرد. اما رادیاتورها حتما باید در امتداد قسمت پایینی دیوارها یا به صورت زمینی و یا قرنیزی نصب شوند و در محل نصب محدودیت دارند.

تفاوت این دو دستگاه از نظر محل نصب

 تفاوت فن کویل با رادیاتور از نظر کنترل و تولید رطوبت

فن کویل‌ ها به دلیل اینکه در فصول گرم سال قادر به تولید سرمایش هستند. و بر اساس برخورد هوا با لوله هایی حاوی آب سرد، دمای محیط را پایین می آورند. به تبع باعث کاهش رطوبت محیط می‌ شوند. این در حالی است که رادیاتور یا همان شوفاژ به دلیل تک عملکردی بودن، چنین قابلیت مهمی را ندارد.

 خرید فن کویل یا رادیاتور از سهند هواساز

سهند هواساز، یکی از بزرگترین مراکز فروش تجهیزات تهویه هوا در ایران است. این مرکز قادر به عرضه انواع مختلفی از فن کویل یا رادیاتورها می‌ باشد. این شرکت با کیفیت ترین سیستم های تهویه هوا را همراه قیمت مناسب و مقرون به صرفه، گارانتی و خدمات پس از فروش خدمت کارفرمایان عزیز عرضه خواهد کرد. در صورتی که قصد خرید فن کویل، رادیاتور دیگر سیستم های گرمایشی را دارید. و برای انتخاب مناسبترین نوع دستگاه، نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید. می‌ توانید همین حالا با سهند هواساز تماس بگیرید و با کارشناسان ما صحبت کنید.

سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *