فولاد آلیاژی چیست و چه کاربردی دارد؟

فولاد آلیاژی چیست؟

فولاد آلیاژی چیست؟ این فولاد چه ویژگی هایی دارد و از چه موادی تشکیل شده است؟ چند نوع فولاد آلیاژ داریم؟ و بسیاری سوالات دیگر درباره فولاد آلیاژ که در همین مقاله مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با این نوع فولاد بیشتر آشنا کنیم.

فولاد آلیاژی یکی از مهم‌ ترین فلزات در دنیا محسوب می‌ شود. این فلز با توجه به ویژگی‌ های منحصر به فردی که دارد؛ در صنایع مختلفی از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. جالب است بدانید که کاربرد فولاد آلیاژی قدمت طولانی داشته و از قدیم برای ساخت نیزه، شمشیر و همچین ساخت سازه‌ های ساختمانی از این فولاد استفاده می‌ کردند.

امروزه هم کاربرد فولاد آلیاژی بسیار توسعه یافته و کمتر صنعت مهمی را می‌ توان یافت که از این فلز مهم استفاده نکند. اکنون برای اینکه بدانید که فولاد آلیاژی چیست و از چه موادی ساخته شده و دارای چه کاربرد و ویژگی‌ هایی می باشد؛ پس در ادامه همراه سهند هواساز باشید.

ترکیبات فولاد آلیاژی چیست؟

فلز فولاد از ترکیب آهن و کربن تشکیل شده است. در گذر زمان دانشمندان زیادی به نتایج جالبی از شاخه های فولاد دست پیدا کرده اند و به طور مثال با افزایش و کاهش میزان کربن، فولادهایی سخت‌ تر و یا نرم و انعطاف پذیرتر تولید کرده اند. دیری نپایید که دانشمندان یک نوع فولاد سخت موسوم به فولاد آلیاژی (Alloy Steel) را تولید کردند. در تولید این فولاد علاوه بر کربن عناصر دیگری اضافه شده است.

از جمله این ترکیبات می‌ توان به کروم، منگنز، نیکل، مولیبدن، سیلیسیوم، و بور اشاره کرد. وزن و میزان این مواد از ۱ الی ۵ درصد متغیر می‌ باشد. برای تولید فولاد آلیاژی منحصر به فرد برای صنایع خاص، از عناصر اضافی دیگری همچون آلومینیوم، مس، کبالت، روی، کلمبیم، سدیم، نیوبیوم، سرب، تنگستن، قلع، ، تیتانیوم و زیرکونیوم استفاده می‌ گردد. این ترکیب باعث ایجاد مقاومت مکانیکی و حرارتی بسیار بالا در فولاد می‌ شود.

ترکیبات فولاد آلیاژی چیست؟

کاربرد ترکیبات فولاد آلیاژی چیست؟

هر کدام از عناصر نام برده شده در پاراگراف قبل، دارای خواص و ویژگی منحصر به فرد هستند و برای صنایع خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به طور مثال جهت ساخت فولاد آلیاژی مورد نیاز در صنایع اتومبیل سازی، از سیلیسیم استفاده می‌ شود. و یا مس و کبالت در ساخت فولاد آلیاژی مورد نیاز در صنعت ساخت ابزارآلات، دستگاه‌ ها و ماشین آلات کاربرد دارد. ترکیب آهن و کربن با عنصر آلومینیوم باعث ایجاد یک فولاد مناسب جهت ساخت وسایل و مصالح ساختمانی می‌ شود. اما به طور کلی فولاد آلیاژی موجود در بازار را می‌ توان به دو دسته کلی زیر تقسیم کرد:

  • فولاد کم‌آلیاژ
  • فولاد پر آلیاژ

فولاد کم آلیاژ چیست؟

همانطور که از اسم فولاد کم آلیاژ مشخص می باشد؛ این دسته از فولاد دارای محتوای کمی از آلیاژ و عناصر می باشند. میزان غلظت عناصر تشکیل دهنده فولاد کم آلیاژ، بسیار کم می باشد. معمولا مقدار آن‌ ها از ۵ درصد کمتر می باشد. جهت ایجاد استحکام و مقاومت در این فولاد‌ها از وانادیوم و کلمبیم استفاده می‌ شود. به همین دلیل از آن‌ ها برای ساخت ابزار و قطعات ظریف بیشتر استفاده می‌ شود.

فولاد پر آلیاژ چیست؟

در ساخت فولادهای پرآلیاژ از غلظت بیشتری از عناصر ذکر شده استفاده می‌ شود. میزان مقاومت و استحکام این فولادها، در برابر رطوبت، حرارت، ضربه و فشار بسیار بالا می باشد. لازم به ذکر است که وسایل، ابزار و قطعاتی که با فولاد پر آلیاژ ساخته شده اند؛ حتی در دمای بالاتر از ۶۵۰ درجه سانتی گراد دوام می‌ آورند و از خود مقاومت نشان می‌ دهد.

این آلیاژهای فولادی در ترکیب خود دارای عناصری با غلظت ۸ درصد به بالا هستند. به طور مثال برای تولید فولادهای پر آلیاژی که قرار است در محیط بیرون در تماس مستقیم شرایط جوی قرار بگیرد، از نیکل و کروم ۲۰ الی ۳۰ درصد استفاده می‌ شود.

بهترین نوع فولاد آلیاژی کدام است؟

بهترین نوع فولادهای آلیاژی در دسته‌ های فولاد پر آلیاژ قرار می‌ گیرد. در حال حاضر فولادهای زیر جز بهترین و پر مصرف‌ ترین فولادها محسوب می‌ شود:

  1. فولاد آلیاژی کروم ‌دار به دلیل داشتن خاصیت ضد زنگ
  2. فولاد آلیاژی وانادیوم ‌دار به دلیل داشتن شکل پذیری بالا در کنار استحکام مناسب
  3. فولاد آلیاژی تنگستن‌ دار به دلیل داشتن خاصیت برندگی بسیار بالا
  4. فولاد آلیاژی منگنزدار به دلیل فرم ‌پذیری و استحکام بالا
  5. فولاد آلیاژی کبالت ‌دار به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت
  6. فولاد آلیاژی نیکل ‌دار به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی، فرم پذیری، افزایش نیروی کششی و سختی بالا
  7. فولاد آلیاژی مولیبیدن‌ دار به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، داشتن نیروی کششی و چقرمگی

در این فولادهای آلیاژی، یکی از عناصر، به غلظت بیشتری وجود داشته و به همین دلیل اسم آن را بر مبنی اسم همان عنصر قرار داده اند. به طور مثال در فولاد آلیاژی وانادیوم ‌دار، وانادیوم ۳۰ درصد، در فولاد آلیاژی نیکل ‌دار، عنصر نیکل ۳۵ درصد استفاده شده است.

بهترین نوع فولاد آلیاژی کدام است؟

کاربرد فولاد آلیاژی چیست؟

کاربرد فولاد آلیاژی بسته به نوع و میزان ترکیباتشان بسیار متنوع می‌ باشد. اما به طور کلی می‌ توان گفت که از فولاد های آلیاژی به دلیل، داشتن ویژگی چقرمگی، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، فرم و شکل پذیری، برندگی و غیره برای ساخت موتورجت‌ ها، بلبرینگ، مبدل‌ ها، ساخت پره‌ ها و پروانه‌ ها، راکتورهای هسته‌ ای، فضاپیما، هواپیما، خودروها، ماشین آلات، ابزار ریخته گری، ابزارهای برشی، ابزارهای پرسی، چرخ دنده، درب ضد سرقت، فنرها، پیچ‌ ها و دیگر قطعات مهم در صنایع خودروسازی، هواپیماسازی، ساختمانی، ماشین آلات، کشتی سازی و … استفاده می‌ شود.

آخرین سخن درباره فولاد آلیاژی

ما در این مقاله تلاش کردیم شما را به طور کامل با فولاد آلیاژی آشنا کنیم. کاربرد و انواع آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. اکنون در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید یا سوالی در این زمینه دارید کافی است سوالات خود را در بخش کامنت ها در میان بگذارید. در صورتی که تجربه استفاده از فولاد آلیاژی دارید باز هم خوشحال می شویم تجربه خود را با ما در میان گذارید.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر جت / خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /
تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / بک فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل  / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی

 

مشتری گرامی ، می توانید برای خرید کولر صنعتی و مشاهده کاتالوگ ها با ما در اتباط باشید.

دانلود فایل pdf کاتالوگ کولر صنعتی

 

کاتالوگ های محصولات سهند هواساز

 


شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی ، کولر صنعتی دامداری و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.
شما میتوانید برای خرید کولر صنعتی و مشاوره انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.

021-5654-3512
021-5654-5904
021-5654-5923

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *