تفاوت فن دمنده و مکنده در چیست؟

تفاوت فن دمنده و مکنده در چیست؟

فن تفاوت فن دمنده و مکنده

معمولا  فن ‌های دمنده و مکنده به روشی از سیستم‌ های الکتریکی * مکانیکی به شمار میرود. علت این امر معلوم  زیرا به واسطه سیستم الکتریکی موجود در الکتروموتور فن حرکت میکند و به شکل مکانیکی شروع به کار میکند. این گونه فن‌ ها برای گردش جریان هوا استفاده میشود و باعث این میشود تا هوای فضا به آسانی در تمام  نقاط میچرخد و همه منطقه های  مورد نظر را تحت پوشش خود قرار میدهد. با انتخاب یک فن مناسب می ‌توان با تنظیم مناسب دو فشار استاتیک و قدرت، تراکم هوای مناسب و پایینی را فراهم میکند که نحوه اجرای صحیح و مناسب این مراحل نیاز اکثر صنایع مختلف میباشد.

تفاوت فن مکنده و دمنده

عملکرد فن ‌های دمنده و مکنده

این فن‌ ها معمولا گسترده در تمام صنایع و مراحل شکل گرفته  است در آنها استفاده میشود وظیفه فن ‌ها فراهم کردن هوای لازم برای تهویه فضا مثل ساختمان ‌ها، آزمایشگاه‌ ها، کارگاه‌ ها، سوله ‌های کوچک و بزرگ صنعتی و غیرصنعتی، بیمارستان‌ ها و … میباشد.
با توجه به تنوع فن‌ های دمنده و مکنده بخش بزرگی از آنها را می ‌توان در صنایع لوازم الکتریکی مثل تهویه مطبوع، ماکروویو، کوره‌ها مورد برسی قرار دهیم.
گاهی  شاید در مکان های  سر بسته یا کوچک دیده میشود که به علت نصب  نشدن یا در صورت نصب به دلیل کیفیت پائین و عملکرد نامناسب سیستم تهویه، در محیط هوایی مطبوعی نیستند. اما این شرایط در مکان ‌های بزرگ و به خصوص مکان های  صنعتی بسیار مهم و دارای اهمیت میباشد چرا که به دلیل نصب نشدن یا اختلال در کار باعث به وجود امدن حوادثی میشود.
برای مثال  در یک کارگاه صنعتی که با وسایلی مثل موتور جوش، سنگ فرز، دریل و در صنایع تبدیلی و کوره ‌های ذوب فلزات مثل کارخانه ‌های فولاد، ذوب آهن و آلومینیوم می ‌توان به اهمیت و کار مهم این فن ‌ها پی برد .زیرا اگر یک فن و سیستم خنک کننده در یک کوره استفاده نشود یا به دلایل  خرابی نتواند به خوبی کار خود را انجام بدهد، سبب زیاد شدن دمای بیش از حد در محیط کوره میشود که در نهایت باعث انفجار  کوره میشود و حوادث جبران‌ ناپذیری خواهد داشت. با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی اگزاست فن‌ هایی برای انجام کار تهویه طراحی، تولید و وارد بازار میشوند که هم از لحاظ لیست قیمت اگزاست فن دمنده و هم از لحاظ عملکرد اگزاست فن دمنده نسبت به پنجره‌ ها (فلزی، آلومینیومی و دو جداره) در سطح و کیفیت بالاتری قرار میگیرند.
بیشتر بخوانید: فن فشار مثبت چیست؟
فن دمنده

فن ‌های دمنده و مکنده در آبکاری

اهمیت و نیاز تهویه هوای مطبوع و متناسب در کارگاه ‌های آبکاری و پیشگیری از خطرات و مسمومیت بر گرفته از استشمام گازهای خارج شده از کوره‌ های آبکاری از فن ‌های دمنده و مکنده استفاده میکنند. این فن‌ ها وظایفی بر عهده  دارند تا با گردش هوای مناسب درون کارگاه، هوای درونی را خارج میشود و هوای مطبوع و تازه را به درون محیط کارگاه‌ های آبکاری راهی میکند.
بیشتر بخوانید: هواکش بین کانالی 

تفاوت فن دمنده با مکنده در چیست؟

  1. به عبارت دیگر اگر چه فن دمنده و مکنده از نظر روش گردش و تهویه هوای محیط با یکدیگر شبیه به هم است؛ اما اصلی‌ ترین فرق فن دمنده و
    مکنده در روش گردش و به حرکت درآوردن جریان هوا میباشد.
  2. فن دمنده و مکنده فن مکنده باعث جابه‌جایی هوا در اطراف محیط یا اتاق میشود، ولی فن دمنده تنها در یک محیط و مکان مشخص کار جابه‌ جایی
    جریان هوا و تهویه را برعهده دارد.
  3. فن مکنده از فشار کمتری نسبت به فن دمنده برای تولید گاز برای جابه‌جایی هوا و مرحله تهویه استفاده می ‌کند.
  4. نسبت فشار در فن مکنده کمتر از ۱/۱ بوده در حالی که این نسبت در فن دمنده بین ۱/۱ تا ۲/۱ میباشد.
  5. از رایج ترین  تفاوت فن دمنده و مکنده این است که فن مکنده برای تولید هوا در محیط کامل استفاده میشود در صورتی که فن دمنده فقط می‌ تواند
    در یک محل یا منطقه خاص فرایند تولید هوا را برعهده بگیرد.
  6. فن‌ های مکنده شامل هواکش ‌های جریان محوری (آکسیال) و هواکش ‌های سانتریفیوژ و هواکش‌ های جریان متقابل می باشد. در برابر فن‌های
  7. دمنده شامل دمنده‌ های سانتریفیوژ و دمنده‌ های جایگزین قطبی میباشد.اگزاست فن

تفاوت فن مکنده و دمنده از لحاظ  عملکرد

بسیاری از استفاده کنندگان در صنعت، فن مکنده را به نام هواکش صنعتی شناسایی میکنند. هواکش صنعتی به صورت الکتریکی کار میکند و یک دستگاه الکتریکی به حساب می اید. به طوری ‌که از چند پره یا تیغه که در داخل آن قرار میگیرد ساخته میشود و وظایف آن فعال کردن جریان هوای نیاز درون محیط میباشد. اما فن دمنده به صورت مکانیکی کار میکند و یک دستگاه مکانیکی به شمار میرود. درون فن دمنده یک هواکش قرار دارد و میزان هوای تولید شده را به تمام نقاط محیط انتقال میدهد.

همچنین بخوانید: فن انتقال مواد چیست؟

تفاوت از جهت عملکرد  این روش عملکرد (الکتریکی و مکانیکی) اصلی‌ترین فرق فن دمنده و مکنده به حساب می آید.فن دمنده در کار خنک کاری و تهویه هوای محیط به واسطه تمرکز روی نقطه مشخص و رد شدن جریان هوا از سوراخ‌ های کوچک تعبیه شده روی فن مانع از کم شدن حجم هوا می ‌شود. در صورتی که در فن مکنده، در مراحل تهویه هوا، حجم هوا به سرعت کم  میشود.

تفاوت فن مکنده و دمنده از لحاظ فنی

در طراحی و ساخت فن مکنده موتور و تیغه ‌هایی کار شده که وظایف هدایت و مدیریت جریان الکتریسیته به محیط را بر عهده گرفته است. فن‌ های مکنده مثل انواع هواکش‌ های جریان محوری، هواکش‌ های جریان مقابل و هواکش‌های سانتریفیوژ میباشد. اما فن ‌های دمنده از داشتن، پوشش بیرونی، ورودی و خروجی برخوردار است.و فن دمنده وظیفه تولید و کنترل میزان هوا در یک محیط مشخص و معین را برعهده دارد.

خرید فن سانتریفیوژ

جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت، با کارشناسان سهند هواساز تماس حاصل فرمائید.
واحد فروش و امور مشتریان:
 02156543512
 02156545923
 02156545904
مدیریت : مهندس فاتحی 09122586618

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *