فن فشار مثبت

فن فشار مثبت چیست؟

فن فشار مثبت چیست؟

 فن فشار مثبت نوعی مدل هواساز قدرتمند است که با درست کردن اختلاف فشار بین طبقه ها ، مانع از ورود آتش به راه‌پله و پخش به طبقات دیگر می‌گردد. به طور کلی تمامی برج‌های تجاری و مسکونی از این ابزار استفاده میکنند تا امنیت بیشتری در کل ساختمان فراهم شود.

نحوه کار با فن فشار مثبت چگونه است؟

فن فشار مثبت که آن را با کلمه اختصاری PPV می شناسند یک وسیله مهم و کاربردی است. هنگامی که ساختمان در معرض آتش سوزی قرار می گیرد و از دودهای سمی و خطرناک پر می شود، به یک وسیله کاربردی نیازمند میشویم تا بتوانیم  این دود را به سرعت از فضا خارج کنیم .

از جمله کاربردهای فن :

  1. کمک به اطفاء حریق
  2. تخلیه کامل آتش و دود از سمت خروجی در ساختمان، افزایش ایمنی آن ها و از بین رفتن تهدیدات احتمالی
  3. تسهیل در کار آتش نشان ها با درست کردن یک محیط  بهتر وپایدارتر

اجزای تشکیل دهنده فن فشار مثبت

  1. الکتروموتور
  2. هوزینگ
  3. شفت و چرخ
  4. تابلوی فرمان

انواع فن فشار مثبت

 به دو گروه تقسیم میشود: هواکش فشار مثبت با تزریق مستقیم و هواکش فشار مثبت با تزریق شبکه ای.

هواکش با تزریق مستقیم

همانطور که از اسم این محصول مشخص است سیستم به طور مستقیم در راهروهای ساختمان نصب می شود. این هواکش هوا را به داخل راهروها شمی اورد. از معایبی که  دارد  می توان به این اشاره کرد  که برای فعالیت و عملکرد صحیح نیاز به هوای تازه دارد. باید در واقع آن را در قسمت هایی از ساختمان نصب کرد که دارای منافز باز هوا باشد. از یکی دیگر  معایب این سیستم ها این است که نصب آن ها در داخل ساختمان باعث بروز حریق در معرض آتش و دود میشودشود.

هواکش با تزریق شبکه ای

در این مدل، هواکش صنعتی  بیرون از راهرو باید نصب شود. روش کار آن نیز به این شکل است که هوای مورد نیاز را از طریق کانال به داخل راهرو منتقل می کند. در این روش، کانال ها در مهم ترین قسمت های راهروقرار میگیرند . این موضوع باعث می شود تا کانال ها بتوانند فشار مثبت باقدرت و پایداری را در تمام بخش های راهرو ایجاد کنند. کارایی اثر بخش و بازدهی بالای این نوع فن باعث می شود تا از نظر هزینه کمی گران تر باشد.
بیشتر بخوانید: آشنایی با فشار در سیستم تهویه

در چه جاهایی از فن فشار مثبت استفاده می شود؟

در اپارتمان های  مسکونی با  بیش از 12 طبقه یا 24 واحد و در اپارتمان های غیر مسکونی به صورت دینامیکی باید نصب  بشود . طبق  قوانین آتش نشانی در راه پله هایی که دارای پنجره های باز شو هستند و یا در راه پله هایی که به هوای آزاد دسترسی دارند نیازمند  به نصب فن فشار مثبت نیست . درغیر این صورت نیاز به نصب این فن است.
در ساختمان های بالای 6 طبقه استفاده از فن های فشار مثبت راه پله الزامیست . این فن وظیفه ی خارج  کردن دود و حرارت از راه پله ها را برعهده دارد و مسیر خروج افراد را ایمن می کند که مسیر خروج افراد در بعضی از ساختمان ها  دارای پله اضطراری است و در بعضی از ساختمان ها دارای پله های معمولی است. به این نتیجه می رسیم نوع ساختمان در محاسبه ی کانال فشار مثبت راه پله و ابعاد کانال فشار مثبت راه پله  وابستگی دارد که محاسبه ی این مورد باید با دقت فراوان انجام شود که در غیر این صورت خطرات جانی بسیاری به وجود می آورد.
فن فشار مثبت

برای محاسبه کانال فشار مثبت راه پله به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. پلان ساختمان
  2. بررسی نقاط بحرانی
  3. بررسی کردن  محل نصب دستگاه فشار مثبت
  4. بررسی  امکان کانال کشی در راه پله طبقات
  5. بررسی کردن نیازهای ساختمان برای هوشمند کردن  ساختمان

انواع فن فشار مثبت راه پله

انواع این سیســتم ها در کف یا بام ساختمان، روش چند پاشــش یا تک پاشــش، اســتفاده از فــن دور متغیر (درایو مخصوص VLT با سنســورهای فشار PID که باید در دو طرف صفحه بی حرکت ساختمان نصب شوند) و غیره از هم مجزا می شوند.

روش چند پاشــش

در روش تک پاشش یا فن فشار مثبت با تزریق مستقیم (روش سنتی)، یک فن به صورت مستقیم از یک بخش هوا را به داخل پلکان فرار تزریق می کند درحالی که در روش چند پاشــش یا همان فن فشار مثبت با تزریق شبکه ای ، فشــار مثبت هوا توســط دریچه هایی در طبقات مختلف پلکان، اعمال می شود.
روش تک پاشش

در روش تک پاشش زمانی که حتی تعداد کمی از درب های نزدیک به فن باز شوند، عملکرد سیســتم به شدت کاهش می یابد درحالی که در این شرایط با روش چند پاشش از کاهش شدت عملکرد پیشگیری می شود.
بیشتر بخوانید: بهترین سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان کدام است؟

در هنگام خرید هواکش فشار مثبت باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

زمان خرید این نوع فن باید به اندازه فضای راهرو را مورد توجه قرار داد و باید مدلی از فن را انتخاب کنید تا بتواند همه نقاط از ساختمان را تحت پوشش قرار داد. (در صورتی که نقطه ای از ساختمان مورد پوشش قرار نگیرد همان نقطه، نقطه ی ضعف ساختمان محسوب میشود )در حالت استفاده از مدل های کانالی به طول کانال و فشار نهایی واردشده بر راهرو توجه کنید و در صورتی که فشار هوا کم باشد با استفاده از هواکش های بین کانالی تقویت میشود .

نتیجه گیری :

فن های فشار مثبت یکی از محصولاتی است که به  منظور کنترل دود در هنگام حریق در ساختمان است. به صورت مکانیکی است و کارش اختلاف فشار هوا در دو فضای متفاوت  است یکی فضای آلوده است و دومی فضای سالم است. در نتیجه این فن با افزایش فشار هوا در راه پله ها باعث ایمن شدن راه پله ها که مکان فرار افراد است می شود.

خرید فن فشار مثبت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت، با کارشناسان سهند هواساز تماس حاصل فرمائید.
واحد فروش و امور مشتریان:
 02156543512
 02156545923
 02156545904
مدیریت : مهندس فاتحی 09122586618

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *