فن انتقال مواد

فن انتقال مواد چیست؟

فن انتقال مواد چیست؟

فن های سانتریفیوژ انتقال مواد اصولا  برای  تخلیه، جابجائی مواد و ذرات مثل  پوشال چوب، الیاف نساجی، سبوس گندم و جو، گرد و غبار برگرفته از برشکاری ام دی اف و… استفاده میشود و اکثرا ویژگی ان ها و راندمان آن‏ها با دور نامی 2800 دور در دقیقه پروانه شرایط بهتری دارد.
امکان دارد از این نوع فن ها در بازار با نام های  اگزوزفن انتقال مواد، فن رادیال جابجائی مواد، فن گریز از مرکز انتقال مواد، حلزونی انتقال مواد، فن سانتریفوژ پاروئی، فن رادیال مدل پروانه دیسکی، فن سانتریفوژ با پروانه مدل چمپیون، فن مکنده پرداختکاری نیز استفاده کنند. فن انتقال مواد به فن سانتریفیوژ مواد کش هم معرفی شده است.همچنین دمنده های جابه جایی مواد باید با حداکثر سرعت کافی یا سرعت بحرانی کار کنند.از فن های انتقال مواد برای انتقال و جابجایی مواد مایع و جامد استفاده میشود .

مشخصات فن های انتقال مواد

– مشخصات فیزیکی مواد
– ماکسیمم اندازه حجمی و وزنی موجود در مواد
– حداقل ظرفیت جابجائی مواد در هوا
– مدت زمان کارکرد در ۲۴ ساعت
– محاسبه کاهش  فشار در کانال انتقال مواد

معیارهای انتخاب فن های سانتریفیوژ انتقال مواد:

نوع مواد قابل انتقال
اندازه حجمی و وزنی مواد
میزان جابجایی مواد
غلظت مواد موجود در هوا
توجه به کاهش  فشار در کانال کشی

پروانه های انتقال مواد

۱- پروانه های (Impeller) رادیال در بین موارد گسترده ای از فن های صنعتی برای جابه جایی مواد استفاده  می شود.
۲- پروانه های بکوارد ( خم به عقب ) .

انتخاب نوع پروانه برای دمنده بستگی به نوع مواد قابل انتقال دارد و در فرایند انتقال باید به مواد فاکتور خوردندگی پروانه توجه کنیم .گالوانیزه فولاد به فلز کمک می کند تا از خوردگی، زنگ زدگی و لکه ها اسیب نبیند .هم چنین می توان از پوش رنگ های پلی اورتان برای پیشگیری از زنگ زدگی و خوردگی  می توان استفاده کرد. در راستای مکش مواد و ایجاد فشار بر روی پروانه و نشست مواد بر روی آن و از طرفی برای غلبه بر نیروهای گرانشی که روی ذرات استفاده میشود کارایی دمنده کم میشود و فرایند انتقال مواد اهسته پیش میرود .در این زمان تمیز نمودن دمنده لازم و ضروری می باشد  در غیر این صورت ، این احتمال وجود دارد که تجهیزات دمیدن آسیب ببینند .

چند  کاربرد فن سانتریفیوژ در صنعت

1-غبار زدایی (جمع کردن گرد و غبار)
غبار زدایی  تمامیه کارخانه های کوچک و بزرگ با فرآیندهای صنعتی سنگین، غبارزدایی و جمع کردن گرد و غبار یکی از کاربردهای این فن ها در صنعت می باشد. برای انجام غبارزدایی در کارخانه ها و صنعت های متفاوت نیاز به فن های سانتریفیوژ است چونکه که این فن ها به دلیل داشتن انواع سیستم های فشار بالا و انواع سیستم های فرو فشارش غبارزدایی را به بهترین حالت ممکن انجام می دهند.

2-انتقال مواد
انواع فن سانتریفیوژی که برای انتقال مواد استفاده می شود  بستگی به چگالی مواد در حال انتقال دارد .به این علت که در فرایندهای صنعتی مختلف از مواد متفاوتی استفاده می شود؛ بایدفن شتاب هوای کافی مناسب را ایجاد کند تا بتواند مواد را جابجا کند و به مقصد منتقل نماید. از انواع فن های سانتریفیوژ که برای جابه جایی مواد استفاده می شود می توان به فن های رادیال فشار قوی و اگزاست فن های صنعتی اشاره نمود .

3- سیستم خنک کننده
یکی از پراستفاده ترین دلایل استفاده و کاربرد فن سانتریفیوژ در صنعت استفاده از این فن ها به عنوان سیستم های خنک کننده است.
در خیلی از کاربردهای صنعتی برای کم  کردن دما از فن سانتریفیوژ استفاده میکنند تا مواد صنعتی در دمای مطلوب قرار بگیرند.

4- سیستم های خشک کننده
در فعالیت های صنعتی و کارخانجات به منظور کنترل دما و رطوبت مواد از فن های سانتریفیوژ استفاده می کنند.
باید برای حذف رطوبت از یک ماده هوای گرم را با استفاده از یک سیستم فن از روی آن عبور دهیم.
در صنعت تولید مواد غذایی هم از فن های سانتریفیوژ برای خشک کردن مواد غذایی قبل از بسته بندی استفاده میکنند.
از این نوع فن ها در صنعت چوب و کاغذ برای خشک کردن مواد نیز استفاده می شود.

نحوه ساخت و جابه جایی نیرو:

ساخت این مدل  فن سانتریفوژ انتقال مواد با توجه به نوع کاربری و درخواست مصرف کننده از متریال های مقاوم مثل استیل st37-st52-ck45 با انتقال نیرو به صورت کوپل مستقیم یا فولی تسمه انجام میشود.

جنس بدنه و مشخصات فنی  موادکش های سانتریفیوژ

مدل 1/2-1 اینچ و 2 اینچ , بدنه و پروانه تماما آلومینیومی و پایه ها چدن خاکستری -در مدل همان 2 اینچ – 2.5 اینچ و3 اینچ , بدنه, ورق روغنی 1.5 میل  و پایه ها ورق سیاه 2.5 میل و پروانه تمام آلومینیومی  میباشد.

در انوع دیگر مدل 3 اینچ ,بدنه, ورق سیاه 2 میل -پایه, ورق سیاه 2.5 میل – پروانه , ورق سیاه 2 میل و توپی پروانه آلومینیومی  است.

از 3 اینچ به بالا تمام ورق های سیاه در ضخامت های 2 میل به بالا و توپی پروانه ها چدن خاکستری یا آهن میباشد.

پوشش رنگ :  به صورت عادی روغنی است که با  سفارش مشتری تغییر میکند.

سایز دمنده ها:  از 1/2-1 اینچ تا 5 اینچ به شکل فلنچی و در مورد های سفارشی با توجه به سفارش میتواند بیشتر هم باشد.

سرعت دمنده : اغلب 3000 دور در دقیقه می باشد .در دمنده ها خیلی به دبی توجه نمیکنند و بیشتر فشار است که مورد توجه قار میگیرد.اما این به این معنی نیست که مهم نباشد .

در دمنده های این مجموعه از دبی m3/h  185 (مترمکعب بر  ساعت) تا m3/h1000 و از فشار pa300 تا pa 12000 متفاوت است و قدرت موتور ها از kw0.25 (کیلووات) تاkw110 نیز متفاوت است

نوع دینام به کار رفته در این محصولات : ژن چینی (با مارک های مختلف) الکتروژن ایرانی و موتوژن تبریز و بنا به سفارش مشتری از موتور های دیگر میتوان استفاده کرد. در دمنده های فشار بالاتر، از پهنای خیلی کم و قطر پروانه بسیار بالا با پروانه های فوروارد استفاده میشود.

خرید فن انتقال مواد

جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت، با کارشناسان سهند هواساز تماس حاصل فرمائید.
واحد فروش و امور مشتریان:
 02156543512
 02156545923
 02156545904
مدیریت : مهندس فاتحی 09122586618

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *