آشنایی با فشار هوا

آشنایی با فشار در سیستم تهویه

فشار در سیستم تهویه چقدر است؟

فشار در سیستم تهویه، یکی از مهم ترین پارامتر هایی است که باید توسط مهندسین مورد بررسی قرار داده شود. اکنون به دلیل اهمیت محاسبه فشار موجود سیستم های تهویه، کارشناسان ما این پست را ایجاد کرده اند. تا در مورد فشار استاتیک و دینامیک هواساز، نحوه محاسبه افت فشار در کانال هوا سیستم تهویه ، علت افت فشار در دستگاه هواساز و پیرامون دیگر مسائل مهمی فنی، اطلاعات جامعی به شما بدهیم. پس برای کسب اطلاعات در مورد فشار سیستم تهویه هوا در ادامه همراه ما باشید.

نحوه محاسبه فشار هوا:

فشار نیرویی است که سیال بر واحد سطح به محیط پیرامون خود وارد می کند. خوب است بدانید که واحد اندازه‌گیری فشار در سیستم SI، پاسکال (N/m2) است. این واحد‌ها شامل پوند بر اینچ مربع (psi)، اتمسفر (psi) و یا میلیمتر جیوه می باشند. لازم به ذکر است که اندازه‌ گیری فشار به دو صورت کلی فشار استاتیک و فشار دینامیک انجام می ‌پذیرد. فرمول فشار هم به صورت P = F/A می توان محاسبه کرد. در ادامه همراه به طور جامع به سراغ بررسی فشار استاتیک و فشار دینامیک و فشار منفی و مثبت سیستم تهویه هوا رفته ایم.

فشار مثبت و منفی هوا به چه معناست ؟

قبل از اینکه وارد بحث فشار در سیستم تهویه بشویم، لازم است شما را با مفهوم فشار مثبت هوا و فشار منفی هوا بیشتر آشنا کنیم. جالب است بدانید که فشار مثبت به این معنی است که هوای وارد شده از بیرون بیشتر از هوای خروجی مکان می باشد. که این مسئله به شدت بر روی عملکرد سیستم تهویه هوا، که اساسا با ورود و خروج هوا در ارتباط است؛ تاثیر می گذارد. به تبع معنی کنترل نفوذ آلودگی در مناطق حساس و فشار مثبت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. به همین جهت است که هنگام نصب تهویه، فشار مثبت آن را می سنجد.

از سوی دیگر با فشار منفی هوا هم رو به رو هستیم. فشار منفی هوا، یعنی اینکه حجم هوای خروجی بیشتر از حجم هوای ورودی می باشد. به طور مثال در بیمارستان ها و مراکز پزشکی برای جلوگیری از انتقال هرگونه آلودگی از یک اتاق به اتاقی دیگر، عدم ورود ذرات معلق به اتاق عمل و از بین بردن میکروب ها از اتاق بیماران خاص، فشار اتاق را منفی می کنند. تا به طور مدام هوا خارج شود. اما خب آنجایی که هوا به طور طبیعی از ناحیه پرفشار به ناحیه کم فشار جریان پیدا می کند؛ لازم است در بیمارستان ها و مراکز درمانی و هر مکانی که به تمیز بودن هوا بیشتر از هر چیزی اهمیت داده می شود. از یک سیستم تهویه که فشار منفی ایجاد می کند استفاده شود.

فشار مثبت و منفی هوا به چه معناست ؟

افت فشار هوا به چه معناست؟ و چه زمانی اتفاق می افتد؟

در طراحی سیستم های تهویه مانند هواساز و چیلر و یا هر نوع هواساز دیگری که در بیمارستان ها، سوله ها، سالن های پرورش قارچ، گلخانه ها و … نصب می شود. باید از میزان افت فشار اطلاع داشته باشیم. چرا که سیستم تصفیه هوا با عبور جریان هوا در در ارتباط است که همواره با مقاومت هایی روبرو می شود. که به تبع این مقاومت ها و عواملی که باعث تغییر جریان هوا می شوند؛ سبب ایجاد فشار استاتیک کل سیستم می گردد.

علت افت فشار در سیستم تهویه چیست؟

به طور کلی افت فشار در سیستم تهویه به معنای تغییر انرژی پتانسیل به انرژی گرمایی می باشد. که به شکل غیر مفید ایجاد می شود. افت فشار تهویه از مالیده شدن جریان هوا به دیواره کانال سیستم تهویه یا همان ویسکوزیته هوا، یا از تغییرات ناگهانی سرعت جدایی جریان در زانوها، اتصالات که به آن عمل اینرسی گفته می شود؛ ناشی می شود. همچنین عوامل دیگری مثل قطر کانال و جنس کانال یا زبری دیواره در افت فشار تهویه تاثیر می گذارد. طبق گفته بالا پس دو نوع افت فشار در سیستم تهویه رخ می دهد که برای محاسبه فشار کل تهویه، مجموع افت فشار ناشی از اینرسی و افت فشار ناشی از ویسکوزیته حساب می شود.

ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ اﻓﺖ ﻓﺸﺎر ﻫﻮا :

  • ﺳﺮﻋﺖ ﺟﺮﯾﺎن ﻫﻮا
  • اﻧﺪازه ﮐﺎﻧﺎل
  • زﺑﺮی
  • ﻃﻮل ﮐﺎﻧﺎل

که این عوامل طبق واحد های زیر محاسبه می شود:

  • ∆P اﻓﺖ ﻓﺸﺎر ﺑﺮﺣﺴﺐ اﯾﻨﭻ آب
  • f زﺑﺮی ﺳﻄﺢ داﺧﻠﯽ ﮐﺎﻧﺎل ﺑﺮای ﮐﺎﻧﺎل
  • L ﻃﻮل ﮐﺎﻧﺎل ﺑﺮﺣﺴﺐ ft
  • d ﻗﻄﺮ (ﯾﺎ ﻗﻄﺮ ﻣﻌﺎدل) ﮐﺎﻧﺎل ﺑﺮﺣﺴﺐ in
  • V ﺳﺮﻋﺖ هوا بر حسب fpm

فشار استاتیک تهویه به چه معناست؟

لازم به ذکر است که نیروی وارد بر سطح یا انرژی موجود در واحد سیال را فشار استاتیک یا فشار هیدرواستاتیک (Hydrostatic Pressure) نیز گفته می شود. که با استفاده از دستگاهی به نام مانومتر (فشار سنج) محتوی مایع اندازه گیری می کنند. فشار استاتیک مثبت (جهت تامین) و یا منفی (جهت تخلیه) به دلیل اصطکاک ایجاد شده از سوی اتصالات و تجهیزات مانند زانو، فیلتر، هود، دمپر، کویل های سرمایی و گرمایی، دیفیوزرها و … است. تا به اینجای پست از میزان اهمیت فشار در سیستم تهویه مطلع شدید.

فشار دینامیک تهویه به چه معناست؟

فشار دینامیک (Velocity Pressure یا Dynamic Pressure)، فشاری است که به دلیل حرکت سیال به‌وجود می‌آید. فشار دینامیک رابطه‌ی بسیار نزدیکی با افت فشار دارد.

ساختار فن فشار مثبت دستگاه تهویه هوا

همانطور که گفته شد؛ زمانی که هوای ورودی بیشتر از هوای خروجی باشد؛ فشار سیستم مثبت می شود. به طور کلی فن فشار مثبت باعث ایجاد هوای تازه در سیستم تهویه صنعتی می ‌شود. با توجه به ساختار فن فشار مثبت در سیستم تهویه و پرقدرت بودنش، در سالن های بزرگ صنعتی، سوله های بزرگ برای پرورش بعضی از مواد خوراکی مثل قارچ، انبار محصولات کارخانه ها و به طور کلی در محیط های سر بسته با متراژ بالا کاربرد زیادی دارد.
فن دور بالا

فن فشار مثبت تهویه

این فن فشار مثبت بزرگ است و جنس آن ها اغلب از آهن ساخته می شود. اجزای تشکیل دهنده داخل دستگاه هواساز فن فشار مثبت شامل فن فوروارد،محفظه‎‌های فیلتر دار،سایلنسر و دمپر است. این دستگاه به راحتی به دو صورت تزریق شبکه ای و تزریق مستقیم قابل نصب است. همانطور که گفته شد؛ این نوع دستگاه قدرت بالایی دارد و می تواند فشار هوای بسیاری را در داخل ساختمان به جریان درآورد.

ساختار فن فشار مثبت دستگاه تهویه هوا

تجهیزات سیستم تهویه با فشار هوای مثبت

  • فیلتر هپا
  • فیلتر سیمی
  • فیلتر 5 میکرونی
  • فیلتر کربن اکتیو
  • سیستم آیونایزر
  • سیستم هوشمند
  • لامپ UVC با غشاء ضد تولید اُزن

فشار منفی در سیستم تهویه

مکش محصولات حریق از جمله ‌دود، گازهای داغ و مواد سمی‌ به سمت محیط خارج بر عهده سیستم تهویه با فشار منفی است. در این حالت فن مانند یک مکنده بسیار قوی هوا عمل می ‌‌کند و کلیه مواد آلوده‌کننده هوا توسط فن مکیده می‌ شود.

معایب سیستم فن فشار منفی

از سیستم تهویه با فن فشار مثبت می توان برای هر محیطی استفاده کرد. به طور مثال از این سیستم های مختلفی استفاده می شود. از جمله مکان هایی که از این سیستم استفاده می شود به  آشپزخانه ها و رستوران ها، هتل ها، مراکز درمانی، بیمارستان ها، اتاق عمل، کلین روم، اتاق ایزوله، مراکز خرید و پاساژها، سالن سینما و تئاتر، مدارس و مراکز آموزشی بزرگ، سالن ورزشی، کارخانه ها و سوله های صنعتی، تالارها، ساختمان های اداری و مسکونی، پارکینگ ها و … اشاره داشت. در کنار استفاده از فشار مثبت در سیستم تهویه، می توان از فشار منفی آن نیز بهره مند شد. به طور مثال در مواقعی که اتاق بیمار پر از آلودگی و ذرات باکتری می شود؛ می توان با استفاده از فشار منفی در سیستم تهویه حجم زیادی از هوای اتاق را خارج کرد.

طراحی فیلتراسیون صنعتی

کاربرد سیستم تهویه فشار مثبت و منفی

همچنین در مثالی دیگر، زمانی که از سیستم تهویه ای تامین کننده فشار مثبت و فشار منفی در کنار هم استفاده شود، می توان به فرایند اطفاء حریق در ساختمان ها کمک کرد. یعنی در صورتی گه دود ناشی از احتراق در یک مکان مثل آشپزخانه ها، انبار ها و … به صورتی باشد که سلامت افراد به خطر بیفتد، سیستم فشار منفی، به راحتی می تواند حجم زیادی از هوای پر دود را از یک سمت خارج کرده و سپس با استفاده از سیستم فشار مثبت هوای تازه را از سمت دیگر وارد کند.

آخرین سخن

جالب است بدانید که بعد از حادثه ی پلاسکو سازمان آتش نشانی در رابطه با همین موضوع ابلاغ کرد که در ساختمان های بالای ۲۳ متر یا ۶ طبقه استفاده از وجود سیستم تهویه هوا فشار مثبت و فشار منفی الزامی است. ما تلاش کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره فشار در سیستم تهویه به شما بدهیم. اما در صورتی که سوالی در ذهن دارید که پاسخ آن را در این پست پیدا نکردید تنها کافی است در بخش نظرات سوال خود را با ما به اشتراک گذارید. تا پاسخ شما را با جزئیات بدهیم.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *