آشنایی با سرمایش تبخیری

سرمایش تبخیری به چه معناست؟

همه چیز در مورد سرمایش تبخیری

همه ی ما سرمایش تبخیری را به صورت کاملا طبیعی تجربه کرده ایم. همین که دستمان خیس می شود و با تبخیرش احساس سرما و خنکی می کنیم نوعی سرمایش می باشد. یعنی اینکه سرمای آن را تجربه کرده اید. پس این عمل سرمایش، آنچنان هم پیچیده نیستند. و پیاده سازی آن در سیستم های سرمایش و دستگاه های خنک کننده که رایج ترین آن کولر های آبی است؛ ساده است. اکنون ما در این پست علاوه بر بررسی دقیق ترین عملیات مربوط به سرمایش های تبخیری، به سراغ سیستم های خنک کننده ای رفتیم که با این عمل سرمایش را ایجاد می کنند. همچنین مزیت و معایب آن را گفته ایم. و در نهایت شما را آن ها آشنا بیشتر می کنیم. تا در صورتی که قصد خرید یک سیستم خنک کننده با سرمایش نسبتا خوب را دارید بتوانید راحت تر محصول مورد نیازتان را پیدا کنید. با خواندن این مطلب بهترین تصمیم خود را بگیرید.

تاریخچه سیستم سرمایش تبخیری از کجا شروع می شود؟

بهره مند شدن از سیستم سرمایش برای ایجاد هوایی خنکی در روز های گرم سال سابقه ای بسیار طولانی دارد. جالب است بدانید در چندین سال قبل که هنوز خبری از دستگاه های پیشرفته خنک کننده نبوده، افراد برای خنک کردن محیط خانه ی خود از از آجر در دیواره ی گلخانه ها استفاده می کردند. این آجر ها با خیس شدن، منبع خوبی برای عبور هوای گرم و تبخیر آن و در نهایت تبدیل هوای گرم به هوای خنک منبع خوبی بوده اند. امروزه هم از این مکانیزم برای پیاده سازی دستگاه های خنک کننده استفاده شده است. که با تکنولوژی سرمایش تبخیری نام گذاری شده و بهره برداری شده است.

بهترین شرایط آب و هوایی برای استفاده از دستگاه های سرمایشی

با توجه به فرآیند سرمایش تبخیری، بهتر است از دستگاه های خنک کننده ای که با این مکانیزم عمل می کنند؛ در مناطق آب و هوای گرم و خشک همانند مناطق کویری ایران استفاده شوند. به طور مثال استفاده از کولر آبی در مناطق گرم و خشک، بیشترین بازدهی را پیدا می کند.

بهترین شرایط آب و هوایی برای استفاده از دستگاه های سرمایشی

آشنایی با برخی از مزیت های کولر های تبخیری:

کولرهای آبی و دیگر خنک کننده هایی که با سیستم خنک کننده تبخیری عمل می کنند؛ مزیت های زیادی نسبت به سیستم های تراکمی برای کاربران ایجاد می کند. از جمله از این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اولین مزیت خنک کننده تبخیری: هزینه های عملیاتی

یکی از مهم ترین مزیت های کولر های تبخیری مثل کولر آبی که همه ما تاکنون آن را مشاهده کرده ایم، هزینه پایین آن برای خرید، تعمیر و نگهداری است. به طور کلی سیستم هایی که با سرمایش تبخیری عمل می کنند؛ به شدت موثر و اقتصادی هستند. همانطور که گفته شد هزینه تعمیر و نگهداری آن نسبت به دیگر خنک کننده ها پایین تر است. لازم به ذکر است که این سیستم ها علاوه بر اینکه هزینه خرید، تعمیر و نگهداری کولر های تبخیری پایین است؛ همچنین هزینه نصب و راه اندازی آن به تبع پایین تر از کولر های دیگر می شود.

دومین مزیت خنک کننده تبخیری: مصرف انرژی کمتر

کولرهای تبخیری نسبت به کولر های تراکمی و دیگر خنک کننده ها، انرژی کمتری مصرف می کنند. در صورتی که در کولر های تبخیری، به جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده شود؛ هم در مصرف آب و هم در مصرف برق به شدت صرفه جویی می شود.

سومین مزیت خنک کننده تبخیری: کنترل رطوبت مورد نیاز

همانطور که گفته شد، کولرهای تبخیری از تکنولوژی ساده تزریق رطوبت به هوا با استفاده از تبخیر بهره می برد. که این امر باعث ایجاد رطوبت در محیط می شود که برای افرادی که در مناطق گرم و خشک سکونت دارند؛ بسیار موثر واقع می شود. قابل ذکر است که رطوبت اضافه شده از سوی کولر های تبخیری، می تواند چشم ها و پوستتان را از خشک شدن دور کند. تجهیزات تهویه مطبوع سنتی، رطوبت را از هوا می زدایند. که می تواند باعث مشکلاتی در چشم ها و ترک و خشکی پوستتان گردد به ویژه برای کودکان و افراد مسن، این مسئله مهم تر می شود.

آشنایی با انواع سیستم های خنک کننده که با سرمایش تبخیری عمل می کنند:

از نمونه های رایج روش سرمایش تبخیری می توان به کولر های آبی (قطره ای)، ایرواشر ها، گروهی از برج های خنک کن، زنت و … اشاره کرد. هر کدام از این خنک کننده ها بسته به مشخصات فنی، برای خنک کردن اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال از کولر های آبی برای مصارف خانگی و از ایرواشر ها برای ایجاد سرمایش سوله ها و انبار ها و به طور کلی برای محیط هایی با متراژ نسبتا بالا استفاده می شود.

تفاوت این خنک کننده های تبخیری در نوع سرمایشی است که از طریق آب تولید می کنند. مثلا در کولر آبی و زنت، سرمایش تبخیری از طریق نفوذ آب به پوشال و یا پد های سلولزی و برخورد با هوای گرم  ایجاد می شود؛ که در ایرواشر ها دیگر خبری از پوشال نیست و به جای آن از افشانک هایی برای اسپری آب و خنک کردن قطرات گرم هوا استفاده می شود.

تفاوت سیستم سرمایش تبخیری با سرمایش تراکمی در چیست ؟
  • از طراحی و تکنولوژی ساده ای بهره برده اند به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری آن پایین تر است.
  • سیستم ‌های تبخیری هوای باکیفیت و تازه ای ایجاد می کند و برای مکان ‌های پرجمعیت بسیار مناسب هستند.
  • سرمایه‌گذاری اولیه جهت راه اندازی بهترین سیستم خنک کننده برای سوله ها، سالن ها و مکان های بزرگ بسیار کم است.
  • در سیستم های سرمایش تبخیری، به دلیل عدم استفاده از گازهای کلرو فلورو کربن با محیط زیست بسیار سازگار هستند.
  • سیستم های خنک کننده تبخیری، دارای کارایی بالا و هزینه ساخت و نصب پایین تری در مقایسه با سیستم های سرمایش تراکمی هستند.
  • مصرف انرژی برق سیستم های تبخیری پایین تر از سیستم های تراکمی است. جالب است بدانید که سیستم‌های تبخیری درحدود یک‌ سوم چیلرها( سرمایش تراکمی) برق مصرف می ‌کنند.

تفاوت سیستم سرمایش تبخیری با سرمایش تراکمی در چیست ؟

آشنایی با برخی از معایب سیستم های تبخیری

در کنار مزیت های سیستم تبخیری، بهتر است به سراغ معایبش هم برویم تا در تصمیم گیری شما خللی ایجاد نشود. از جمله از معایب سیستم های تبخیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در سیستم های تبخیری به دلیل تجمع رسوب و املاح آب ، ممکن است بعد از چند سال، دچار مشکل شوند .
  • سیستم ‌های تبخیری برای افرادی که دچار بیماری های خاص تنفسی و زکام هستند؛ پیشنهاد نمی شود.
  • سیستم های تبخیری به دلیل ایجاد رطوبت، برای محیط هایی که در کنار دریا و سواحل و نقاط مرطوب هستند کارآیی خوبی ندارند.
  • سیستم های تبخیری برای افرادی که حساسیت زیادی دارند و رطوبت باعث تشدید حساسیتشان می شود؛ مناسب نیستند.
  • سیستم های تبخیری به دلیل در ارتباط بودم با آب، ممکن است بعد از چند سال دچار زنگ زدگی شوند. ( در صورت عایق نبودن)
  • سیستم‌های تبخیری، به‌دلیل مکانیزمی که دارند، در روز های گرم دچار انبساط می شوند. یعنی ابعاد هندسی کانال‌ها بزرگ تر می ‌شوند.
  • خنک کننده های  تبخیری، با هر نوع کیفیت آبی رسوب خواهند داشت، و ذاتاً رسوب‌پذیرند. پس از مدتی قطعا دچار رسوب گرفتگی می شوند.
  • سیستم‌ های تبخیری برای محیط‌هایی که باید عاری از هرگونه باکتری و میکروب باشند؛ مناسب نیستند. چرا که رطوبت، عموما باعث تکثیر باکتری می شود.
  • سیستم های تبخیری نسبت به دیگر سیستم ها سر و صدای بیشتری دارد. به همین خاطر برای بیمارستان ها، سالن های سینما، مراکز آموزشی و … مناسب نیستند.
استفاده از پد سلولزی در کولر های تبخیری

با استفاده و تعبیه پد های سلولزی در کولر های تبخیری می توان بعضی از عیب های آن را برطرف کرد. این محصول جدیدترین و مدرن ترین محصول مناسب خنک کننده های تبخیری است. که جایگزین مدرنی برای پوشال شده است. با استفاده از پدهای سلولزی می توان مزیت های زیر را ایجاد کرد:

  • جلوگیری از ورود گردو غبار
  • طول عمر بالای پد سلولزی
  • جلوگیری از ورود حشرات موذی
  • ایجاد خنکی تا ۳۰درصد بیشتر از پوشال
  • آنتی باکتریال بودن آن و عدم وجود رسوبات در کولر
  • عدم بزرگ شدن کولر و کانال و حفظ شکل اولیه آن حتی بعد از استفاده تا پنج سال،

تا اینجا شما با عملکرد سرمایش تبخیری، مزیت ها و معایب آن آشنا شدید. امیدواریم توانسته باشیم، در تصمیم گیری شما جهت خرید بهترین سیستم خنک کننده و یا … تاثیر گذار بوده باشیم. برای این کار تنها کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *