خاصیت مویینگی

آشنایی با خاصیت مویینگی و پد سلولوزی

خاصیت مویینگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در کجا می توانیم از این خاصیت استفاده کنیم؟ هنگامی که آب و هر مایعی در لوله نازکی قرار بگیرد، در آن لوله آب بالا می ‌رود. به این پدیده که به دلیل خاصیت چسبندگی سطحی مایع رخ می ‌دهد، خاصیت مویینگی گفته می ‌شود. این خاصیت در طبیعت در موارد متعددی رخ می ‌دهد. مثلاً باعث می ‌شود که آب در ساقه و شاخه درختان بالا می ‌رود و گیاه بتواند تغذیه کند.

خاصیت مویینگی در صنعت و مهندسی نیز استفاده‌ های بسیار گسترده ‌ای دارد. یکی از این کاربرد ها در پد های سلولزی می ‌باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن بررسی دقیق خاصیت مویینگی، کاربرد آن در پدسلولزی و سیستم ‌های سرمایشی تشریح شود. پس با ما در این مقاله از سهند هواساز همراه باشید تا با خاصیت مویینگی بیشتر آشنا شوید.

بررسی بیشتر خاصیت مویینگی

هنگامی که آب و هر مایعی در یک لوله با قطر کم وبه اصطلاح مویین قرار گیرد، در طول آن لوله و در خلاف جهت جاذبه بالا می ‌رود. هر چه قطر لوله مویین کم ‌تر باشد، مایع بیشتر توانایی صعود خواهد داشت. به این خاصیت مویینگی یا به اصطلاح انگلیسی (Capillarity, Capillarity Motion, Capillarity Effect) گفته می ‌شود.

دلیل این پدیده خاصیت چسبندگی سطحی مایع می ‌باشد. چسبندگی سطحی که بین دیواره لوله و مایع در تماس با جداره تشکیل می ‌شود، باعث حرکت آب در امتداد لوله می ‌شود.

علاوه بر قطر لوله مویین، جنس لوله نیز در میزان صعود مایع نقش دارد و هر چه زبری آن بالاتر باشد، چسبندگی سطحی تشکیل شده بیشتر خواهد بود و در نتیجه آن صعود مایع بیشتر می باشد.

نوع مایع نیز در نوع مویینگی و میزان صعود یا نزول آن ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که لوله مویین را در ظرف آب قرار دهیم، آب در لوله در خلاف جهت جاذبه بالا می ‌رود و سطح آن به صورت مقعر (کاو) تشکیل می‌ شود. در مقابل در صورتی که لوله را در ظرف پر از جیوه مایع قرار دهیم، جیوه از سطح هم تراز ظرف پایین تر رفته (در جهت جاذبه) و به صورت مقعر (کوژ) قرار می‌گیرد.

آشنایی با نمونه‌ های مختلف خاصیت مویینگی

مثال ‌های مختلفی از پدیده مویینگی در طبیعت و زندگی روزمره قابل مشاهده می باشد. یکی از مهم ترین موارد، حرکت آب در ساقه گیاهان و تنه درختان است که باعث تغذیه آن می ‌شود. بافت گیاه شامل ریشه و ساقه و شاخه در واقع به صورت لوله‌ های بسیار ریز چسبیده کنار هم به صورت موازی است که باعث می ‌شود آب در گیاه بتواند بر اساس خاصیت مویینگی حرکت کند.

مثال دیگر، افزایش سطح آب زیرزمینی در آبرفت ‌های رسی می باشد. یک آبرفت رسی دارای منافذ متخلخل بسیار ریزی است که مانند یک لوله مویینه عمل می‌ کند. بنابراین آب طی خاصیت مویینگی می ‌تواند بالاتر بیاید.

همچنین نفوذ آب در کاغذ نیز به دلیل خاصیت مویینگی می باشد. سطح کاغذ در واقع یک بافت سلولزی متخلخل می باشد. منافذ این حفرات بسیار ریزاست و مانند لوله‌ های مویین متعدد بسیار ریز عمل می‌کند. در صورتی که قسمتی از یک کاغذ را در آب قرار دهید، پس از مدتی مشاهده می ‌کنید که آب کل کاغذ را خیس می کند. دلیل این اتفاق، مویینگی می باشد.

همچنین از جمله نمونه‌ های دیگر می ‌توان به جاری شدن اشک انسان، رسیدن جوهر به نوک خودنویس و خنفوذ آب در گچ و…. اشاره نمود. تا اینجا با کاربردهای مویینگی بیشتر آشنا می شوید.

آشنایی با نمونه‌ های مختلف خاصیت مویینگی

پد سلولزی و خاصیت مویینگی در آن چیست؟

پد سلولزی، به عنوان مرطوب کننده در کولر و سیستم ‌های سرمایشی عمل می ‌کند و مانند پد سوزنی در کولر نصب می ‌شود و آب از مجاری مخصوص روی آن ریخته می ‌شود. این نوع پد از کاغذ کرافت تهیه می ‌شود که مانند کاغذ خاصیت مویینگی قوی دارد و آب را به طور کامل به خود جذب می ‌کند. همچنین به دلیل همین خاصیت مویینگی، نگهداری و ذخیره آب در آن بالاتر می باشد.

ماده اولیه برای ساخت پد سلولزی، کاغذ کرافت می ‌باشد که با فناوری و تکنولوژی پیچیده ‌ای تولید می ‌شود. در حال حاضر کاغذ کرافت در ایران تولید نمی‌ شود و از کشور هایی مثل آلمان، فنلاند و چین وارد می‌ شود.

تولید کنندگان در ایران به کمک کاغذ کرافت، انواع پد سلولزی را در ابعاد مختلف (طول و عرض و ضخامت )، طول موج‌ های مختلف و کاربرد های مورد نیاز تهیه می‌ کنند.

مزایای پد سلولزی را بیشتر بشناسید

امروزه با توجه به مزایای مورد توجه پد پوشالی کاربرد آن در کولرهای آبی و سامانه ‌های سرمایشی بسیار افزایش یافته است و جایگزین مطمئنی برای پدهای سوزنی می ‌باشد. مهمترین مزایا و برتری ‌های پد سلولزی به شرح زیر می باشد:

  • اولین و اصلی ‌ترین ویژگی پد سلولزی مرطوب شدن کامل به دلیل خاصیت مویینگی آن می باشد که باعث می ‌شود به طور کامل خیس آب شود و جذب آب بیشتری داشته و درنتیجه فضا را خنک ‌تر نماید.
  • به دلیل اینکه این نوع پد جذب آب به نسبت بیشتری داشته و کل فضای داخل و خارج آن مرطوب می‌ شود، باعث مصرف کمتری انرژی و صرفه ‌جویی در مصرف سوخت و هزینه می ‌گردد.
  • با توجه به استحکام بالا و مرغوب بودن مواد سازنده، دوام و عمر بالاتری خواهد داشت و قابلیت شست و شوی خوبی نیز دارد.
  • نگهداری بالای آب. به دلیل خاصیت مویینگی حتی در صورتی که تا مدتی آب روی سطح پد ریخته نشود، رطوبت را حفظ خواهد نمود.
  • گرفتن ذرات و گرد وغبار. که به نوعی مانند تصفیه هوای خروجی از کولر عمل می ‌کند. بسیاری از ذرات خطرناک تنفسی توسط فضای ریز و متخلخل پد سلولزی گرفته می ‌شوند.
  • سرمای هوای خروجی از کولر های دارای پد سلولزی در طول سال تغییر نمی ‌کند.

با وجود قیمت بیشتر این نوع پد، اما به دلیل مزایا و ویژگی های مثبتی که ذکر گردید، استفاده از پد سلولزی در برابر پد سوزنی بسیار بهینه ‌تر است و امروزه شاهد رشد روز افزون کاربرد و استفاده آن می باشیم.

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.

تولید انواع دستگاه هواساز، رطوبت ساز (مهساز، مهپاش، رطوبت پاش) هیتر، هیتر های صنعتی، جت هیتر (هیتر جت هیتر موشکی هیتر گازی و هیتر گازوئیلی و هیتر دوگانه سوز)، کوره هوای گرم (هیتر ایستاده بخاری کوره هوای گرم)، هیتر موشکی، انواع هیتر سفارشی (کوره هوای گرم و بخاری کارگاهی و هیتر سالن قارچ و مرغداری و گلخانه و…)، یونیت هیتر، انواع فن، هواکش،
فن سانتریفوژ و بلوئر، فن و هواکش 140، فن و هواکش مرغداری، فن هواکش سیرکوله گلخانه، دیگ آبگرم، دیگ بخار و انواع کولر صنعتی، هوا ساز، چیلر و…

گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
محصولات سهند هواساز با دارا بودن آخرین استانداردهای لازم صنعتی، برای استفاده در سالن‌های تولید و پرورش قارچ، مرغداری ها، گلخانه ها، سردخانه ها، سالن های نگهداری میوه و تمام اماکن و فضاهایی که نیاز به تنظیم و کنترل رطوبت دارند مناسب هستند.
هواساز ها، هیتر ها، رطوبت ساز ها (مهپاش ها و مه ساز ها)، دیگ های بخار، فن ها، هواکش ها و سایر محصولات تولیدشده توسط سهند هواساز متناسب با نیاز شما دارای تنوع مدل، اندازه، نوع سوخت، کاربرد، توان و قدرت هستند.
مشتری گرامی ، می توانید برای خرید کولر صنعتی و مشاهده کاتالوگ ها با ما در اتباط باشید.

دانلود فایل pdf کاتالوگ کولر صنعتی

 

کاتالوگ های محصولات سهند هواساز

 


شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.
شما میتوانید برای خرید کولر صنعتی و مشاوره انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.

021-5654-3512
021-5654-5904
021-5654-5923

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *