مدل های مختلف گرماتاب

مدل های مختلف گرماتاب


گرماتاب یک سیستم گرمایشی تابشی است که اغلب به جهت بالا بردن دمای هوای محیط‌ های بزرگ مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در واقع مدل های مختلف گرماتاب با هدف تامین گرمایش محیط‌ های صنعتی و کارگاهی تولید شده اند.

چرا که گرم کردن چنین محیط‌ های اغلب سخت و پرهزینه است ولی با ورود انواع گرماتاب‌ ها این مشکلات رفع شده و کار گرمایش ساختمان‌ های بزرگ را بهینه کرده است. حال در صورتی که می‌ خواهید با مدل‌ های مختلف گرماتاب آشنا شوید و با مزیت‌ ها، ویژگی‌ ها و مشخصات آن‌ ها مطلع شوید پس در ادامه همراه سهند سرویس باشید.

نحوه عملکرد گرماتاب چگونه است؟

قبل از اینکه با هم به سراغ انواع مدل های مختلف گرماتاب برویم؛ لازم است در مورد نحوه عملکرد آن و چگونگی ایجاد گرمایش توسط گرماتاب‌ ها آشنا شویم. در این باره باید بگوییم که سیستم‌ های گرماتاب که به سیستم‌ های تابشی نیز هم تلقی می‌ شوند؛ دقیقا مانند خورشید عمل می‌ کند. به صورت مشابه سیستم گرمایش تابشی نیز مانند خورشید عمل می‌ کنند. در حقیقت همانطور که خورشید با تابش امواج مادون قرمز دمای اجسام را بالا می‌ برد.

مدل‌ های مختلف گرماتاب نیز هم در اثر مصرف انرژی الکتریکی و یا احتراق حاصل از سوختن مواد اشتعال زا، حرارت تولید می‌ کند و توسط یک پخش کننده آن را به صورت امواج مادون قرمز در فضای اطراف خودش منتشر می‌ کند. بدین شکل هر جسمی که پیرامون گرماتاب قرار داشته باشد؛ گرم می‌ شود. لازم به ذکر است که گرمایش انواع گرماتاب به وابسته به هوا نیست. این سیستم پرکاربرد مستقل از هوا گرمایش محیط را تامین می‌ کند.

نحوه عملکرد گرماتاب چگونه است؟

بررسی مدل های مختلف گرماتاب

انواع سیستم‌ های گرمایش تابشی را می‌ تواند به:

  • سیستم گرماتاب‌ های لوله ای کم شدت
  • سیستم گرماتاب‌ های سرامیکی با شدت بالا
  • سیستم گرماتاب‌ های تابشی زمینی
  •  و سیستم گرماتاب‌ های مستقل

اشاره کرد. هر یک از مدل های مختلف گرماتاب، دارای یک سری مشخصات و مزیت های به خصوصی هستند که در ادامه به طور کامل در مورد آنها پرداخته شده است.

بررسی سیستم گرماتاب‌ های لوله ای کم شدت

یکی مدل‌ های سیستم گرماتاب که کاربرد زیادی در محیط های تجاری و کارگاهی پیدا کرده است؛ گرماتاب‌ های لوله ای کم شده است. در این دستگاه، گاز داغ ناشی از احتراق مواد اشتعال زا وارد لوله‌ ها شده و دمای آن را تا ۱۱۰۰ درجه بالا می‌ برد. لازم به ذکر است که این مدل گرماتاب‌ ها برای خروج گازهای ناشی از سوختن، یک کانال کوچکی دارند و همین طور جهت تامین هوای تازه نیز هم یک دریچه در آن تعبیه شده است. به همین دلیل از این مدل گرماتاب می‌ توان به راحتی چه در فضای باز و چه محیط بسته نیز استفاده کرد.

بررسی سیستم گرماتاب‌های لوله ای کم شدت

بررسی سیستم گرماتاب‌ های سرامیکی با شدت بالا

یکی دیگر از بهترین مدل‌ های گرماتاب، سیستم گرماتاب سرامیکی با شدت بالا است که در دو نوع گازی و برقی تولید می‌ شود. در مدل گرماتاب های برقی با شدت بالا، حرارت مورد نیاز به صورت انرژی الکتریکی در نوع گرماتاب‌ های گازی حرارت لازم از سوی احتراق گاز نیز تامین می‌ شود. از آنجایی که شدت گرمای این مدل سیستم ها بالاست و نور زیادی از خود تولید می کنند؛ اغلب به آن ها گرماتاب های روشنایی گفته می‌ شود.

در گرماتاب های شدت پایین دما حداکثر تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد بالا می‌ رود اما در این مدل گرماتاب‌ ها دما ۱۸۰۰ فارنهایت افزایش خواهد یافت. این نوع گرماتاب ها همانند گرماتاب های شدت پایین، دارای یک محفظه جهت خروج مواد حاصل از احتراق و محفظه ای دیگر جهت تامین هوای تازه می باشد.

بررسی سیستم گرماتاب‌های سرامیکی با شدت بالا

بررسی سیستم گرماتاب های تابشی زمینی به چه صورت است؟

از بین مدل های مختلف گرماتاب، گرماتاب‌ های زمینی بیشترین استفاده را دارند. این نوع سیستم‌ ها در دو نوع فولادی و سرامیکی تولید می‌ شوند. همانطور که از اسمش مشخص است بر روی زمین قرار می‌ گیرد و فضای اطراف را با کمک تابش حرارت حاصل از سوختن گرم می‌ کند. از این رو کاربرد وسیعی در فضا های باز پیدا کرده اند. به طور مثال برای تامین گرمایش مورد نیاز برای باغ‌ ها، رستوران ها و کافی شاپ های روباز، حیاط ویلا ها و … از این نوع مدل گرماتاب استفاده می‌ شود.

بررسی سیستم گرماتاب‌ های مستقل چگونه است؟

یکی دیگر از مدل‌های سیستم های‌تابشی، می توان به گرماتاب‌ های مستقل یا همان پرتابل اشاره کرد.
این نوع از سیستم های گرمایش تابشی به صورت قابل حمل بوده و دارای یک منبع ذخیره ی سوخت و
دو نوع گرماتاب مستقل لوله ای و گرماتاب مستقل سرامیکی می‌ باشند. عملکرد این نوع گرماتاب دقیقا
مانند گرماتاب زمینی است و کاربرد محلی و متمرکز دارد.

اصلی ترین مزیت مدل های مختلف گرماتاب چیست؟

مهم ترین مزیت انواع مدل‌ های مختلف گرماتاب‌ ها مصرف بهینه انرژی و ایجاد گرمایش مطلوب می باشد.در واقع در هیترهای تابشی گازی و برقی برخلاف سایر سیستم‌ ها گرمایشی دیگر که هوای گرم در قسمت بالا، زیر سقف جمع می‌ شود و مدت زمان زیادی طول می‌ کشد تا محیط گرم شود؛ حرارت حاصل از تابش مادون قرمز، به صورت یکنواخت توزیع می‌ شود. از طرفی سیستم‌ های گرماتاب باعث چرخش هوا نمی‌ شود و همین باعث کاهش میزان گرد و غبار معلق و آلاینده‌ های موجود در هوا می‌ شود.

لازم به ذکر است که به دلیل برخورد مستقیم انرژی تابشی به اجسام و یا افراد، نحوه گرمایش
بسیار بهینه تر و بازدهی حرارتی حدود ۹۰ درصد یا بیشتر شده است. همین مزیت این سیستم را
پرطرفدار و پرکاربرد کرده است.

علاوه بر موارد ذکر شده؛ از جمله مزیت‌ های استفاده از مدل های مختلف گرماتاب را می‌ توان به نصب و راه اندازی آسان و راحت، عدم نیاز به موتورخانه و تجهیزات پرهزینه گرمایشی، امکان نصب ترموستات، دارای مدل های مختلف با ظرفیت‌ های متفاوت، کم صدا بودن، قابلیت نصب در ارتفاع زیاد، داشتن قیمتی مناسب و مقرون به صرفه، بالا بودن سطح ایمنی، تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه و … اشاره کرد. این موارد جزو اصلی ترین مزیت های گرماتاب می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *