مقایسه سیستم گرمایش از کف و هیترهای تابشی

مقایسه سیستم گرمایش از کف و هیترهای تابشی

در این مقاله از سهند هواساز قصد داریم شما را با دو روش گرمایشی ساختمان ها آشنا کنیم. بررسی دو روش سیستم گرمایش از کف و هیترهای تابشی که امروزه به شدت طرفدار دارد. پس در ادامه همراه ما باشید تا شما را با این دو سیستم آشنا کنیم.

معرفی و کاربرد هیتر تابشی

هیتر تابشی یا گرماتاب یکی از سیستم های گرمایشی است که عموماً برای فضاهای بزرگ و صنعتی و تجاری با سقف بلندتر از 3 متر به کار می‌رود. کارکرد این وسیله که در ادامه این مقاله تشریح خواهد گشت، به گونه‌ای بوده که برای فضاهای بزرگ و عریض اقتصادی و کم هزینه می‌باشد و با توجه به ابعاد فضا از چند هیتر تابشی در مکان‌های مناسب یک مجموعه استفاده می‌گردد.

استفاده از هیترهای تابشی در فضاهای زیر مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود:

  • گلخانه‌ها
  • سوله‌های صنعتی
  • مرغداری‌ها
  • مراکز بزرگ تجاری و پاساژها
  • انبارها
  • سالن‌های ورزشی
  • فضاهای نیمه‌باز مثل آلاچیق‌ و رستوران‌های

هیترهای تابشی معمولاً در سقف نصب می‌شوند و عملکرد آن مانند سیستم گرمایش خورشید است. اما برخی از انواع آن در دیوار نیز امکان نصب دارند. این دستگاه از احتراق، امواج انرژی الکترومغناطیسی تولید می‌کند و بنابراین اتلاف انرژی خیلی کمی دارند.

هیترهای تابشی در دو نوع گازی و برقی می‌باشند که با توجه به قیمت بالای برق در مقایسه با گاز، نوع گازی آن به صرفه‌تر می‌باشد.

مزایای استفاده از هیتر تابشی

1) هیترهای تابشی از نظر قیمت و هزینه مصرف، اقتصادی و به صرفه می‌باشد. چرا که به لحاظ عملکردی می‌تواند گرمای مطبوع با دمای کمتر ولی احساس دمایی بیشتر را به وجود آورد و بنابراین برای فضاهای بزرگ و نیمه باز که نیازی به دمای یکسان سراسری نمی‌باشد، بسیار مناسب است.

2) در هر مکان با توجه به ابعاد و فضا و ماهیت فضا، تعداد مشخصی هیتر تابشی مورد نیاز است و عملکرد هر هیتر مستقل است. بنابراین خرابی هر هیتر تأثیری بر کل مجموعه ندارد و همچنین در صورت نیاز به گرمای بیشتر می‌توان بدون محدودیت، هیتر اضافه نمود.

3) در هر مکان پس از راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن هیترهای تابشی می‌تواند اضافه شود و نیازی نیست که قبل از ساخت و نازک‌کاری سازه، تعبیه شود. این موضوع باعث انعطاف بالای هیترهای تابشی در مقایسه با سایر سیستم‌ها شده است. همچنین نیاز به زیرسازی، کانال‌کشی، لوله‌گذاری و مسائل جانبی ندارند.

4) هیترهای تابشی گرما را به سمت پایین هدایت می‌کنند و قابلیت کنترل گرما را دارند. بنابراین اتلاف انرژی پایینی داشته و مصرف سوخت پایینی دارند.

5) ظاهر شیک و زیبای هیترهای تابشی، باعث کاربرد دوچندان آن شده و در دکوراسیون نیز مقبولیت بالایی دارد.

6) نصب، راه‌اندازی و سرویس هیترهای تابشی بسیار آسان و کم هزینه است. همچنین استهلاک آن پایین بوده و دوام بالایی دارد.

معرفی و کاربرد سیستم گرمایش از کف

گرمایش از کف، یک سیستم مدرن و شیک گرمایشی در منازل، هتل‌ها ویلاها و فضاهای بسته کوچک است که گرما از کف ساختمان به طور یکنواخت پخش می‌شود. این سیستم با پخش یکنواخت و گرم‌سازی کف ساختمان، گرمای بسیار مطبوعی را به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر مکان های ذکر شده، از این سیستم در مکان‌هایی که باید کف زمین گرم باشد و یا از یخ زدن و نشستن برف جلوگیری شود نیز استفاده می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به به برخی از زمین‌های ورزشی، فرودگاه و آشیانه هواپیما در مناطق سردسیر، پششت‌بام‌هایی که دارای کاربری خاص می‌باشند و غیره

در این سیستم لازم است که لوله‌هایی به صورت مارپیچ در کل کف و زیر لمینت و یا سرامیک قرار داده شود. لوله‌های چند لایه (عموماً 3 یا 5 لایه) روی کف ساختار بصورت شبکه قرار داده می‌شود و آب گرم از شوفاژ در آن به جریان می‌افتد و باعث گرمایش محیط می‌شود.

به دلیل قیمت بالاتر این سیستم در مقایسه با سیستم‌های سنتی مثل رادیاتور و بخاری، معمولاً در منازل لوکس و هتل‌ها استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از سیستم گرمایش از کف

1) گرمای حاصله از این سیستم در مقایسه با بخاری و شوفاژ بسیار مطبوع‌تر و یکنواخت‌تر است. یکی از مشکلات عمده سیستم‌های سنتی، سرد بودن کف ساختمان و عدم گرمایش آن است. همچنین گرمای حاصله در دیگر سیستم‌ها ناهمگن‌تر بوده و در نقاط دور از سیستم سرد است.

2) دلیل ساختار بهینه لوله‌گذاری‌های یکنواخت، این سیستم عملکرد بهینه‌تری در مقایسه با رادیاتور و بخاری و دیگر سیستم‌ها دارد و انرژی کمتری اتلاف می‌شود.

3) عدم اشغال فضا و امنیت بالا یکی از مزایای مهم این سیستم است و خطر آتش‌سوزی ندارد. همچنین هیچ گونه فضایی از محیط توسط آن گرفته نمی‌شود و برای دکوراسیون آزادی عمل کاملی در اختیار می‌گذارد.

مقایسه دو روش سیستم گرمایش از کف و هیترهای تابشی

1) سیستم گرمایش از کف نیاز به یک پیش گرمایش دارد تا شوک ناگهانی به کف سازی (لمینت، پارکت، سرامیک و غیره) وارد نشود. همچنین پس از روشن شدن تا سیستم به خوبی گرم شود و به جریان بیفتد مدت زمانی طول می‌کشد. این در حالی است که هیترهای تابشی خیلی سریع‌تر شروع به گرم کردن محیط می‌نمایند و نیازی به گرم شدن تدریجی ندارند.

2) در محیط‌های نیمه‌باز و بزرگ و دارای سقف بلند، استفاده از سیتم‌های گرمایش از کف بهینه و اقتصادی نیست و گرمای مناسبی نیز تولید نمی‌کند. در مقابل در محیط‌های با سقف کوتاه و بسته و کوچک تر معمولا از هیتر تابشی استفاده نمی‌شود کاربرد هیتر تابشی همانطور که ذکر شد در محیط‌های با سقف بلند یا نیمه‌باز و بزرگ است.

3) سیستم گرمایش از کف نیاز به زیرسازی و لوله‌گذاری قبل از ساخت نازک‌کاری مجموعه دارد. این در حالی است که برای هیتر تابشی در هر زمان و در هر مکان می‌توان از آن استفاده نمود و در صورت لزوم تعداد آن را اضافه یا کم کرد.

4) سیستم گرمایش از کف هیچگونه فضایی اشغال نمی‌کند. در مقابل هیتر تابشی فضای کوچکی اشغال می‌کند، اما با توجه به اینکه در معمولاً در فضاهای بزرگ استفاده می شود، مشکلی به وجود نمی‌آورد و با توجه به ظاهر شیک به دکوراسیون و زیبایی آن منطقه نیز کمک می کند.

5) خرابی و نیاز به تعمیر در هر دو سیستم بسیار کم است. با این وجود در صورتی که سیستم گرمایش از کف دچار مشکل شود، باید کل کف‌سازی کنده شود. اما در هیترهای تابشی، به سادگی می‌توان اقدام به تعمیر نمود.

6) برای مناطق سردسیر سیستم گرمایش از کف به راحتی پاسخگو نیست و بعضاً از رادیاتور یا بخاری و دیگر سیستم های کمکی نیز استفاده می‌شود. در مقابل هیترهای تابشی، با توجه به منطقه مورد استفاده، می توان با تعیین تعداد کافی گرمای کافی و مطبوع را فراهم نمود.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *