دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی

دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی

دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی

پرورش قارچ به روش سنتی در حال حاضر تبدیل به یکی از مشاغل پر‌طرفدار و بسیار سودآور شده است. با توجه به این موضوع که قارچ یک خوراکی محبوب در سراسر جهان می‌باشد، تولید و پرورش آن چه به صورت سنتی و چه به صورت صنعتی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برای شروع فعالیت در زمینه پرورش و تولید قارچ خوراکی باید همانند مشاغل دیگر دستگاه‌های لازم خریداری شود. خوشبختانه دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی دارای هزینه‌ی هنگفتی نمی‌باشند. از این رو بیشتر خواهان فعالیت در این زمینه در ابتدا پرورش قارچ را به روش سنتی شروع می‌کنند. در ادامه این متن ما به معرفی آن خواهیم پرداخت.

پرورش قارچ به روش سنتی

معرفی دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی

برای شروع پرورش قارچ به کدام دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی نیاز داریم؟ همان طور که گفته شد پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی نیاز به دستگاه‌های گران قیمت و محیط بسیار بزرگی ندارد. از این رو، این روش پرورش قارچ برای افرادی که تازه وارد این صنعت می‌شوند مورد توصیه قرار می‌گیرد. برای راه‌اندازی این صنعت می‌توانید پرورش قارچ را در محیط کوچکی از منزل خود شروع کنید. ولی این موضوع مدنظرتان قرار گیرد که پرورش قارچ نیاز به تجربه و دانش کافی دارد. درست است که برای شروع این صنعت نیاز به دستگاه‌های بزرگ و پرهزینه نیست ولی باید برای کسب درآمد خوب از این روش باید مهارت‌های لازم را از قبل کسب کرده باشید. البته پرورش قارچ به روش سنتی فرصتی برای تازه کاران فراهم می‌کند تا تجربه و مهارت کافی برای گسترش صنعت خود کسب کنند.
بیشتر بخوانید: هواساز سالن قارچ

از جمله وسایل اولیه برای شروع تولید قارچ به روش سنتی قفسه، سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه و دماسنج است.

قفسه بندی برای پرورش قارچ سنتی

یکی از اقلام مورد نیاز برای پرورش قارچ که در دسته‌بندی دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی قرار می‌گیرد، قفسه بندی محیط است. اولین کاری که نیاز است برای پرورش قارچ انجام دهید قفسه‌بندی فضای مدنظرتان برای تولید قارچ است. به طور معمول برای قفسه‌بندی از لوله‌های آهنی آبکاری شده استفاده می‌شود. این نوع لوله‌ها به لوله‌های آهنی سایه ترجیح داده می‌شوند. در ضمن قفسه‌‌های فضای پرورش قارچ بهتر است سیم‌های گالوانیزه پوشش داده شوند. مورد بعدی لوله‌های آهنی است که برای قفسه بندی تولید قارچ زیاد مناسب نیستند، زیرا رطوبت بالای محیط موجب ایجاد زنگ‌زدگی در آن‌ها می‌شود. از این رو قفسه‌بندی آهنی برای پرورش قارچ زیان‌آور است. از سوی دیگر قفسه‌های چوبی مناسب تولید قارچ نیستند، چون موجب ایجاد باکتری در محیط می‌شوند. تعداد طبقات قفسه‌ها را باید با توجه به فضای پرورش قارچ خود انتخاب کنید که در اکثر مواقع دو تا چهار قفسه در نظر گرفته می‌شود. بهتر است بدانید که فاصله‌ی مابین قفسه‌ها 65 الی 70 سانتی متر باید باشد.
قفسه بندی سالن پرورش قارچ

سیستم گرمایشی مورد نیاز برای پرورش قارچ به روش سنتی

چگونه سالن قارچ را گرم کنیم؟ برای پرورش قارچ باید مداوم حواستان به دمای محیط باشد، از این رو در فصل سرما نیاز به یک سیستم گرمایشی مناسب است. برای پرورش قارچ به روش سنتی اغلب افراد به دنبال راه‌حل‌های کم هزینه هستند. بنابراین استفاده از بخاری یا اجاق گاز تک شعله برای شروع پرورش قارچ رایج است. اما این دستگاه‌ها دارای معایبی نیز هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. استفاده از این نوع سیستم‌های گرمایشی برای پرورش قارچ موجب خشک شدن هوای اطراف می‌شود. از این رو توصیه می‌شود سیستم گرمایشی در سالن اصلی پرورش قارچ قرار ندهید.
همچنین بخوانید: هیتر سالن قارچ

سیستم سرمایشی مورد نیاز برای پرورش قارچ به روش سنتی

همان طور که در فصل زمستان نیاز به سیستم گرمایشی است، در فصول گرم سال نیز باید از سیستم سرمایشی برای تنظیم دمای محیط استفاده شود. یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای درست کردن یک سیستم سرمایشی در محیط کوچک، استفاده از کولر آبی است. برای ایجاد یک سیستم در محیط پرورش قارچ قطرات ریز آب تولید شده توسط کولر صنعتی خود را به وسیله لوله‌های پلاستیکی به سالن اصلی منتقل دهید. این کار باعث خنک‌تر شدن محیط پرورش قارچ خواهد شد. همچنین این روش هزینه‌های هنگفتی برای شما نخواهد داشت.

تهویه و دماسنج برای پرورش قارچ

تهویه و دماسنج از دیگر دستگاه های تولید و پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی است که باید تهیه کنید. جریان هوا در سالن‌های پرورش قارچ که فضای کوچکی دارند باید دو طرفه باشد. از این رو ‌بهتر است از دستگاه‌های هواساز برای سالن خود استفاده کنید. این دستگاه‌ها با توجه به ابعاد سالن‌های پرورش قارچ، تولید و عرضه می‌شوند. شما می‌توانید یک هواساز کوچک برای سالن خود تهیه کنید. همچنین برای تهویه سالن می‌توانید از فن‌های کوچک نیز استفاده کنید. آخرین وسیله‌ای که باید خریداری کنید سه عدد دماسنج است. برای محیط‌های کوچک می‌توانید از دماسنج معمولی و دیجیتال استفاده کنید. به این دلیل سه عدد دماسنج لازم است به این دلیل که در صورت ایجاد خرابی در یکی از آن‌ها بقیه‌ی آن‌ها دمای محیط را درست تشخیص دهند.
همچنین بخوانید: دستگاه های پرورش سالن قارچ به روش صنعتی

خرید تجهیزات سالن قارچ

جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل با کارشناسان سهند هواساز تماس حاصل فرمائید.
واحد فروش و امور مشتریان:
 02156543512
 02156545923
 02156545904
مدیریت : مهندس فاتحی 09122586618

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *