هواساز چیست؟ و راهنمای خرید

 هواساز چیست؟ یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنعت تهویه میباشد که عمل تهویه تابستانی و زمستانی و تامین هوای تازه را از طریق گردش هوای سرد و گرم در فضا ها از طریق کانال کشی انجام میدهد، این سیستم حرارت و یا برودت ایجاد شده در چیلر ها و یا دیگ های آب گرم را به هوای سرد و یا گرم تبدیل نموده و با فیلتراسیون مناسب با فضای کاربری تامین میکند.

نحوه انتخاب دستگاه هواساز

 

به زبان ساده تر Air Handling Unit با نام هوارسان یا واحد انتقال هوا نیز شتاخته می شود و اغلب مدل های معمولی، هایژنیک اتاق تمیز (Clean Room) و زیر سقفی در بازار عرضه می شود، در مجموع می توان اهداف اصلی استفاده و طراحی این سیستم را به این ترتیب نام برد:

  • کنترل دما
  • تنظیم اکسیژن
  • تصفیه هوا
  • تنظیم رطوبتدر برخی مکان های عمومی مانند بیمارستان ها، سینما ها، رستوران ها، هتل ها، مساجد و ادارات و… استفاده از هواساز بهترین انتخاب برای

    تهویه مطبوع در کل دنیا می باشد. برای ایجاد گرمای مطبوع و یکنواخت در فصول سرد سال، سیستم گرمایشی هواساز با استفاده از کوئل گرمایی از آب گرم و یا بخار آب  تغذیه می کند.همینطور در فصول گرم با استفاده از آب سرد یا گاز مبرد، کوئل سرمایشی دمای محیط را تا حد مطبوع کاهش می دهد.یکی از عالی ترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی در جهان هواساز های ساختمانی یا AHR HANDELING UNIT که شکلی از سیستم تهویه مطبوع می باشند.عملکرد این سیستم به اینگونه است که با مستقل کردن واحد های مسکونی از یکدیگر در ایجاد هوای گرم و سرد با یکی از پارامتر های گرمایش با گازسوز، هیت پمپ، آبگرم یا المنت برقی نقش موثری در راستای حذف فن کوئل، رادیاتور یا گرمایش از کف دارند.برای مدیریت هوای ورود و خروج محیط و ایجاد هوای تازه می توان دمپر های ورودی و خروجی را به صورت دلخواه تنظیم کرد. لازم است بدانید که به دلیل وجود فیلتر های متعدد در هواساز، ذرات گرد و غبار، حشرات، ذرات جامد معلق در هوا وارد هوا ساز نمی شوند.ضمن اینکه علاوه بر فیلتر های موجود امکان افزودن فیلتر های دیگر نظیرکیسه ای، کاغذی، نمدی و رول فیلتر به هواساز وجود دارد تا با استفاده از آنها کیقیت هوا بالاتر باشد. برای پخش یکنواخت هوای مطبوع در محیط  در کانال های هواساز از فن سانترفیوژ استفاده می شود.هواسازها به دو قسمت تبخیری و تراکمی تقسیم می شوند ودرواقع دستگاهی است که گردش هوا را در تهویه سرمایش و گرمایش کنترل می کند. اصولا هواساز ها به شکل جعبه بزرگ می باشند که دارای دمنده، صدا گیر و دمپر، محفظه فیلتر و کوئل های گرم و سرد هستند.

    نحوه کارکرد هواساز چگونه است؟

     

    هواساز در سه بخش سرمایش، گرمایش و رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. در گرمایش آب گرم یا بخار داغ توسط بویلر تولید می شود و با کمک لوله ها به کویل گرمایشی هواساز منتقل می شود با عبور هوا از روی کویل گرمایشی هوای گرم از طریق کانال ها به درون محیط منتقل می شود و محیط را گرم می کند.

    در حالت سرمایش هواساز آب سرد شده توسط چیلر که می تواند از چیلر جذبی، تراکمی یا سانترفیوژ باشد، به وسیله لوله ها به درون کویل سرمایشی هواساز منتقل می شود. با عبور هوا از روی این کویل، هوای سرد شده از طریق کانال ها به محیط منتقل می شود و آنجا را سرد می کند. برای تنظیم رطوبت هوا ساز با استفاده از انواع رطوبت زن ها رطوبت هوای مورد نظر را تنظیم می کند.

    • انواع هواساز

      دستگاه‌های هواساز یا هوارسان بسته به نوع کاربری در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شوند، اما بطور کلی دستگاه‌های هواساز را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

      هواساز

      دستگاه هواساز که پرمصرف‌ترین نوع دستگاه هوارسان محسوب می‌شود، از سه قسمت عمده محفظه اختلاط هوا، بسترهای فیلتراسیون و محفظه فن تشکیل می‌شود.

      هوای ورودی این نوع هواساز می‌تواند هم کاملاً هوای تازه بوده و هم بخشی هوای تازه و بخشی هوای برگشت باشد.

      از این نوع هواساز جهت تهویه مطبوع مجتمع‌های تجاری، تفریحی، ورزشی، فرهنگی، اداری، درمانی و … استفاده می‌شود.

      ایرواشر

      این نوع هواساز فاقد کویل سرمایشی می‌باشد و از طریق پاشش آب و عبور هوا از داخل آن و سرمایش تبخیری باعث کاهش دمای هوا می‌شود.

      در ایرواشر صرفاً از یک بستر فیلتراسیون استفاده می‌شود. بسته به کاربری و رطوبت مورد نیاز ایرواشرها در سه کلاس 4، 6 و 8 طراحی و تولید می‌شوند.

      از ایرواشر جهت تهویه مطبوع سالن‌های تولید صنایع نساجی، فضای مساجد، سالن‌های پرورش قارچ و … استفاده می‌شود.

      هایژنیک

      پیچیده‌ترین نوع هواساز، هواساز هایژنیک است. از هواسازهای هایژنیک جهت تهویه، فیلتراسیون، ایجاد فشار مثبت، کنترل دما و … فضای اتاق‌های تمیز استفاده می‌شود.

      بیشترین بسترهای فیلتراسیون در هواسازهای هایژنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع فن آن نیز پلاگ فن می‌باشد.

      عمده کنترلرهای ذکر شده در این نوع هواساز نصب می‌شوند. از هواسازهای هایژنیک در صنایع دارویی، نظامی، الکترونیکی و بیمارستان‌ها، پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

     

    هواساز آپارتمانی

    هواساز آپارتمانی اگر به‌درستی تولید شود و شرایط لازم برای نصب را داشته باشد مناسب است؛ زیرا در برخی موارد هواسازهای آپارتمانی با ایرواشر تلفیق می‌شوند که باعث تجمع آلودگی و باکتری در آپارتمان نیز می‌شود.

    هواساز خانگی

    دستگاه هواساز خانگی سرمایش و گرمایش را تأمین می‌کنند. هواساز و دستگاه تصفیه هوا بسیار متفاوت هستند زیرا دستگاه های تصفیه هوا صرفاً هوا را تصفیه می‌کند و هیچ عملیات سرمایش و گرمایشی بر روی هوا ندارند.

     هواساز صنعتی

    این نوع از هواساز ها عموما ساختار بزرگ تر و پیچیده تری نسبت به هواساز های خانگی و آپارتمانی دارند. از جمله مناطقی که هواساز صنعتی در آن ها کاربرد دارد عبارتند از: صنایع مختلف، مجتمع های تجاری و اداری و سالن های همایش و آمفی تئاتر.

    هواساز کوچک

    حداقل امکاناتی یک هواساز باید دارا باشد عبارتند از: فن، کویل و فیلتر. انتخاب ابعاد این دستگاه ها به عهده مشتری بوده و لازم به ذکر است که این نوع از هواساز در صنعت کاربرد نداشته زیرا نمی توان تناسب کارلازم بین اجزای تشکیل دهنده را برقرار کرد.

    هواساز هایژنیک 
    هوساز زنت 
    هواساز اکونوپک 
    هواساز ایرواشر 
    هواساز سالن قارچ 


    مزایای هواساز

    هواسازها کاربرد زیادی دارند و می توان موارد زیر را به عنوان مزایای این سیستم نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع نام برد:

    قسمت های گوناگون دستگاه هواساز عبارتند از:

     

    • كویل پیش گرم كن
    • واحد رطوبت زن
    • كویل سرمایی و رطوبت گیر
    • كویل گرمایی
    • فن (بادزن)
    • كویل حرارتی كمكی (در صورت لزوم)
    • كویل برودتی كمكی (در صورت لزوم)
    • (SS,S): شرایط هوای رفت
    • (o) شرایط هوای خارج
    • (R ) شرایط هوای برگشت (شرایط هوای داخل ساختمان)
    • (RR) مسیر بای پاس
    • (D) تخلیه

    جنس بدنه هواساز

     

    معمولاً از ورق های فولاد گالوانیزه برای اجزاء اصلی بدنه هواساز استفاده می شود، چارچوبی که بدنه بر روی آن سوار می‌گردد معمولاً از جنس آلومینیوم است در هواساز های هایژنیک از فولاد ضد زنگ استفاده می گردد.

    فیلتراسیون هواساز

     

    در فیلتر هواساز ها غبار و ذرات گرفته می‌شود و هوای ورودی تا حد زیادی تصفیه می گردد مقدار پاکسازی و تصفیه هوا به نوع فیلتر بستگی دارد.

    انواع فیلتر هواساز

     

    فیلتراسیون هوا در هواساز از جهت حفظ سلامتی افراد و همچنین تامین شرایط برای فعالیت های حساس و دقیق مثل اتاق های عمل از اهمیت بالایی برخوردار است. فیلتر ها با توجه به مواد تشکیل دهنده ، تکنولوژی ساخت و توانایی حذف آلاینده های مختلف تولید و عرضه می گردد. استانداردهای مشخصی برای تعیین انواع فیلتر ها وجود دارد که دو مورد از معروف ترین این استانداردها عبارتند از استاندارد آمریکایی ASHRAE و استاندارد اروپایی EUROVENT.

    فیلترها در دستگاه هواساز به دلیل تعیین مقدار عددی مشخصه‌های آن از جمله افت فشار ایجاد شده، میزان جمع‌آوری ذرات معلق و… طبقه بندی می گردد. در هواساز ها فیلترهای مختلف با کاربردهای مختلف وجود دارند که در زیر نام آنها را ذکر می کنیم :

    • فیلتر هپا
    • فیلتر اولپا
    • فیلتر کیسه ای
    • پیش فیلتر فلزی
    • پیش فیلتر پلیتد (پانل)
    • پیش فیلتر الیاف شیشه ای ( فایبرگلاس )

    فن

    قسمت اصلی یک دستگاه هواساز، فن آن می‌باشد. وظیفه فن مکش هوای بیرون به داخل هواساز و عبور آن از سطح کویل‌های سرمایشی و گرمایشی و بسترهای فیلتراسیون و در نهایت تزریق آن به فضای مورد تهویه می‌باشد.

    برای انتخاب فن مناسب جهت دستگاه هواساز نیاز به دانستن میزان هوادهی هواساز در واحد زمان و افت فشار داخلی هواساز و خارجی را بدانیم. به کمک این دو داده می‌توان فن مناسب جهت دستگاه هواساز را انتخاب نمود.

    فن‌های مورد استفاده در دستگاه از نوع سانتریفیوژ می‌باشد. در زیر انواع فن مورد استفاده در هواساز را معرفی می‌کنیم.

    فوروارد

    از این فن در هواسازهای با کاربری تهویه مطبوع در پروژه‌های صنعتی، تجاری، مسکونی و اداری با افت فشار پایین استفاده می‌شود. نوع اتصال فن فوروارد به الکتروموتور از نوع پولی و تسمه می‌باشد.

    بکوارد

    از این مدل فن نیز در هواسازهای با کاربری تهویه مطبوع در پروژه‌های صنعتی، تجاری، مسکونی و اداری با افت فشار بالا استفاده می‌شود.

    نصب و راه اندازی هواساز

     

    در مدل های صنعتی یا هواساز های بسیار بزرگ به دلیل ابعاد بزرگ این دستگاه ها امکان حمل آنها به راحتی مقدور نیست و باید هواسازها به صورت دمونتاژ به محل ارسال گردد و در محل نصب دوباره مونتاژ گردد و به همین دلیل نیاز به نصاب خبره می باشد.

    هواساز هایی که از ورق گالوانیزه در ساخت آن استفاده می شود با توجه به شرایط مکانی و موقعیت نصب که ممکن است به صورت افقی یا عمودی باشد. همچنین بسته به شرایط مکانی و منطقه‌ای که شاید به صورت تک منطقه چند منطقه تولید گردند. برای هواسازهای چند منطقه باید از فوندانسیون تراز بتنی استفاده شود و در صورت نصب هواساز بر روی پشت بام باید از لرزه گیر در هنگام نصب و استفاده گردد. فوندانسیون هواساز ها باید با توجه به سازه پروژه و وزن دستگاه و ابعاد آن طراحی و ساخته شود.

    در نظر گرفتن کفشور فاضلاب در محل نصب هواساز جهت نظافت و سرویس دستگاه هواساز به صورت دوره ای الزامی است. در هنگام نصب هواساز باید ۱.۵ برابر ارز دستگاه در محل نصب هواساز از یک طرف آن فضای خالی در نظر گرفته شود تا در صورت تعویض احتمالی کویل هواساز در طول دوره طولانی بهره‌برداری مشکل ایجاد نگردد.

    برای افزایش راندمان و کارایی دستگاه هواساز باید کانالهای هوای آنکه در معرض نور و گرما و سرما و رطوبت است عایق کاری مناسب داشته باشد. حدالامکان هواساز و در محل تهویه نصب کنید تا طول مسیر کانال کشی کاهش یابد که باعث کاهش هزینه ها نیز می گردد. اتصال دهانه خروجی هواساز به کانال کشی باید مطابق قوانین و ضوابط استاندارد انجام شود.

    نکات و راهنمای خرید هواساز

    1- افت فشار استاتیكی طولانی ترین مسیر كانال یا هد استاتیكی فن
    2- حجم هوایی كه در واحد زمان از هواساز عبور می كند.
    3- بارهای سرمایی و گرمایی كلی ساختمان

    قیمت هواساز

    هواساز ها با توجه به کاربری دستگاه، میزان هوادهی، افت فشار، طول کانال کشی و امکانات درخواستی مشتری قیمت های گوناگونی دارند. در بعضی از پروژه ها نیاز به فیلتراسیون خاص می باشد. مثلاً در مراکز درمانی نیاز به فیلتر هایی مانند فیلترهای هوا می باشد که این موارد در قیمت نهایی تاثیر گذار است. پارامترهای مختلفی بر روی فن دستگاه تاثیر می‌گذارد که می‌توان میزان هوادهی و طول کانال کشی را نام برد که هرچه این مقادیر بالاتر باشند، فن دستگاه باید بزرگتر و قویتر انتخاب شود.

    بدنه هواساز نیز در قیمت آن تاثیر گذار است و در صورت استفاده از استیل قیمت هواساز تغییر بسزایی می کند. به همین علت باید دستگاه هواساز با توجه به نیاز مشتری طراحی شود و آپشن های مورد نظر کارفرما در آن رعایت گردد. به همین دلیل باید اطلاعات کامل و دقیقی از امکانات و هوادهی و ظرفیت حرارتی و برودتی مورد نیاز در اختیار کارشناسان فروش شرکت تولید کننده قرار گیرد، تا قیمت هواساز به صورت دقیق محاسبه گردد.

    خرید هواساز

    شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.

    تولید انواع دستگاه هواساز، رطوبت ساز (مهساز، مهپاش، رطوبت پاش) هیتر، هیتر های صنعتی، جت هیتر (هیتر جت هیتر موشکی هیتر گازی و هیتر گازوئیلی و هیتر دوگانه سوز)، کوره هوای گرم (هیتر ایستاده بخاری کوره هوای گرم)، هیتر موشکی، انواع هیتر سفارشی (کوره هوای گرم و بخاری کارگاهی و هیتر سالن قارچ و مرغداری و گلخانه و…)، یونیت هیتر، انواع فن، هواکش،
    فن سانتریفوژ و بلوئر، فن و هواکش 140، فن و هواکش مرغداری، فن هواکش سیرکوله گلخانه، دیگ آبگرم، دیگ بخار و انواع کولر صنعتی، هوا ساز، چیلر و…

    گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
    محصولات سهند هواساز با دارا بودن آخرین استانداردهای لازم صنعتی، برای استفاده در سالن‌های تولید و پرورش قارچ، مرغداری ها، گلخانه ها، سردخانه ها، سالن های نگهداری میوه و تمام اماکن و فضاهایی که نیاز به تنظیم و کنترل رطوبت دارند مناسب هستند.
    هواساز ها، هیتر ها، رطوبت ساز ها (مهپاش ها و مه ساز ها)، دیگ های بخار، فن ها، هواکش ها و سایر محصولات تولیدشده توسط سهند هواساز متناسب با نیاز شما دارای تنوع مدل، اندازه، نوع سوخت، کاربرد، توان و قدرت هستند.
    مشتری گرامی ، می توانید برای خرید کولر صنعتی و مشاهده کاتالوگ ها با ما در اتباط باشید.


    دانلود فایل pdf کاتالوگ هواساز

     

    کاتالوگ هواساز اکنوپک

    کاتالوگ هواساز ایرواشر

    کاتالوگ هواساز سالن قارچ

    کاتالوگ هواساز زنت


    کاتالوگ های محصولات سهند هواساز

     



    شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.
    شما میتوانید برای خرید کولر صنعتی و مشاوره انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان سهند هواساز در ارتباط باشید.

    021-5654-3512
    021-5654-5904
    021-5654-5923

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *