نحوه تعمیر کمپرسور کولر گازی

تعمیر کمپرسور کولر

یکی از اصلی ترین قطعات کولر گازی اسپلیت، کمپرسور می باشد. اما این قطعه بسیار مهم به دلایل زیادی ممکن است دچار مشکل شود که باید در اسرع وقت تعمیر شوند. حال به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در ادامه شما را با نحوه تعمیر کمپرسور کولر گازی به طور کامل و شفاف آشنا کنیم. پس برای آشنایی با نحوه تعمیر کمپرسور اسپلیت، نحوه تعویض قطعات، نحوه عیب یابی و دلایل خرابی کمپرسور در ادامه همراه ما باشید.

کمپرسور کولر گازی چه وظیفه ای دارد؟

قبل از آنکه به سراغ آموزش تعمیر کمپرسور کولر گازی برویم؛ لازم است بدانیم که این قطعه دقیقا چه وظیفه ای دارد و چگونه عمل می‌ کند. در این باره باید بگوییم که وظیفه اصلی کمپرسور اسپلیت خنک سازی است. در واقع یک سیستم‌ های تهویه ای که بر اساس گاز مبرد طراحی شده اند؛ بدون کمپرسور قادر به خنک سازی محیط نخواهند بود. چرا که وظیفه یک کمپرسور کمپرس و متراکم کردن گاز مبرد است.

اهمیت کمپرسور کولر های گازی تا جایی است که اختلال در عملکرد آن‌ ها و حتی بی کیفیت بودنشان سیستم خنک سازی کولر را تحت شعاع قرار می‌ دهد. به همین دلیل در صورت وجود کوچکترین مشکل در کمپرسور باید هر چه زودتر تعمیر شوند.

کمپرسور کولر گازی چه وظیفه ای دارد؟

تعمیر و عیب یابی کمپرسور کولر گازی

قبل از تعمیر کمپرسور کولر گازی، باید قطعاتی که بر سر راه این قطعه قرار گرفته اند؛ تست شوند تا از اینکه ایراد از کمپرسور می باشد یا خیر مطمئن شد. به طور مثال ممکن است مشکل از برق ترمینال کندانسور باشد و یا جریان برق به خازن دچار مشکل شده باشد. در صورتی که قطعات مکمل کمپرسور همگی درست باشند؛ آن وقت است که باید سراغ تعمیر کمپرسور کولر گازی رفت. باید متذکر شویم که در بیشتر موارد امکان تعمیر کمپرسور وجود ندارد و باید آن را تعویض نمود. از علائمی که نشان می‌ دهد که کمپرسور خراب شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد؛ می‌ توان عبارت اند از:

  • خنک نکردن کولر گازی و عدم سرمایش مطلوب
  • روشن بودن فن بیرونی در صورتی که کمپرسور خاموش است.
  • پریدن فیوز هنگام روشن شدن کمپرسور
  • ایجاد صدای نا به هنجار از کولر گازی
  • ایجاد لرزش بیش از حد در کولر گازی
  • گرم شدن بیش از حد سرسیلندر کمپرسور
  • عدم فشار مناسب در قسمت دهش
  • داغ بودن بیش از حد کمپرسور
  • از بین رفتن قدرت وکیوم کردن خط مکش

 تعمیر و عیب یابی کمپرسور کولر گازی

آموزش تعمیر کمپرسور کولر گازی

جهت تعمیر کمپرسور کولر گازی ابتدا به سراغ تست اورلود، سیم پیچ، تست صدا، تست فشار کمپرسور می‌ رویم. تست هر یک از قطعات و عیب یابی کمپرسور نیاز به تخصص و مهارت دارد.

تست اورلود کردن کمپرسور و نحوه برطرف کردن مشکل

<یکی از مشکلات رایج کمپرسور، داغ شدن بیش از حد آن و خنک نکردن کولر است که ر این صورت ممکن است که کمپرسور اورلود کرده باشد. برای رفع این مشکل، دریچه کندانسور را باز کرده و بدون تماس مستقیم، با احتیاط کامل دمای کمپرسور را چک کنید. در صورت داغ بودن می‌ توانید ابتدا با جریان آب، دمای کمپرسور را پایین بیاورید

لازم به ذکر است که اورلود معمولا به دلیل کمبود گاز مبرد، نشتی و مسدود بودن لوله رخ خواهد داد. اگر به این مشکل رسیدگی نشد؛ ممکن است که کمپرسور منجر شود. پس برای رفع این مشکل باید فیوز را قطع کنید و لوله‌ ها را تست و در صورت نیاز کولر را شارژ کنید.

نحوه تست سیم پیچ کمپرسور کولر گازی

دومین قدم برای تعمیر کمپرسور کولر گازی، تست سیم پیچ می باشد. پس ابتدا باید بعد از اطمینان از روغنی نبودن سوکت، به کمک اهم متر به چک کردن دو به دو کانکتور های کمپرسور از جمله S,R,C پرداخت. اگر کمپرسور سالم باشد؛ قطعا باید صدای بوق را بشنید. در غیر این صورت کمپرسور دچار مشکل شده و ممکن است اورلود کرده باشد. حال برای اطمینان از اورلود شدن کمپرسور باید به سراغ تست اتصال بدنه بروید. البته باید توجه داشته باشید که اگر بدنه کولر گازی رنگ شده و یا کثیف باشد نمی‌ توانید به این روش سلامت کمپرسور را تشخیص داد. توجه داشته باشید که اگر کانکتور های موتور خراب باشند؛ اتصال بدنه رخ می‌ دهد.

تست فشار کمپرسور کولر گازی

از دیگر مراحل عیب یابی و تعمیر کمپرسور کولر گازی، تست فشار این قطعه است. پس کولر گازی را در حالت سرمایش قرار دهید و به مدت ۱۰ ثانیه دست خود را مقابل خروجی هوای کمپرسور قرار بدهید. اگر کمپرسور کولر گازی سالم باشد؛ قطعا بیش تر از ۱۰ ثانیه نمی‌ توانید دست خود را جلوی آن قرار دهید. اما در صورت کم فشار بودن تا چندین ثانیه می‌ توان این کار را انجام داد. حال برای رفع این مشکل باید شیر تغذیه آب کندانسور، سلامت لوله‌ ها و میزان شارژ گاز کولر گازی را باید بررسی کنید.

توجه داشته باید که چک کردن فشار کمپرسور کولر گازی کار خطرناکی است و حتما باید توسط یک متخصص خبره انجام شود. برای تست فشار  باید گاز را تخلیه و لوله‌ های واحد خارجی را باز و پنل بیرونی کولر گازی را آزاد کنید. علاوه بر این باید از عینک ایمنی نیز هم استفاده کنید

تست فشار کمپرسور کولر گازی

بررسی سر و صدای کمپرسور کولر گازی

<یکی دیگر از دلایل خرابی کمپرسور، شل بودن و یا ضعیف بودن فونداسیون و کمپرسور می باشد. این مشکل باعث ایجاد سر وصدا می‌ شود که در این صورت باید پیچ‌ های این قطعه را بررسی کنید. علاوه بر این فرسودگی قطعاتی همچون پیستون‌ ها، شانون، گژن پین‌ ها ممکن است باعث ایجاد سروصدا شود. از دیگر دلایل رایج ایجاد سر و صدای کمپرسور برگشتن مبرد به خط مکش می باشد. که در این صورت باید لوله مکش و شیر انبساط را بازدید کرد.

کثیف شدن قطعات کمپرسور کولر گازی

یکی دیگر از دلایل خرابی کمپرسور، کثیفی بیش از حد و روغنی بودن آن می باشد. برای چک کردن این مشکل باید درپوش ترمینال کمپرسور را برداشته و اطراف آن را بررسی کنید.  لازم به ذکر است که آشغال گرفتن شیر انبساط و صافی آن باعث عدم کارکرد کمپرسور می‌ شود. در این صورت باید به تمیز کردن کمپرسور بپردازید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *