آموزش تعمیر برد کولر اسپلیت

آموزش تعمیر برد کولر اسپلیت

یکی از پرطرفدار ترین سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی، کولر اسپلیت می باشد. اما این دستگاه همانند سایر دستگاه‌ های دیگر، به دلایل زیادی دچار مشکل می‌ شوند که نیمی از این مشکلات از خرابی برد نشات می‌ گیرد. حال به دلیل اهمیت بالای این قطعه بسیار مهم قصد داریم در ادامه به سراغ آموزش تعمیر برد کولر اسپلیت برویم و شما را اجزای آن، نحوه عیب یابی و همچنین رایج ترین مشکلات برد کولر گازی اسپلیت آشنا کنیم.

برد کولر گازی اسپلیت چه وظیفه ای دارد؟

یکی از مهم ترین قسمت‌ های کولر گازی اسپلیت برد آن می باشد. همانطور که مغز انسان فرمان بدن را در دست دارد؛ این برد هم وظیفه صادر و کنترل کردن دستورات لازم اسپلیت را بر عهده دارد. به طور مثال دستور روشن و خاموش شدن کمپرسور، بالا و پایین رفتن دما، خاموش و روشن کردن فن‌ ها و … همگی توسط برد صادر می‌ شود.

قابل ذکر است که اگر کوچکترین مشکل در برد اسپلیت رخ دهد؛ بی شک کولر گازی از کار می‌ افتد و قادر به خنک و گرم کردن محیط نمی‌ شود. از آنجایی که برد اسپلیت از قطعات ریزی از جمله چند آی سی، خازن، ترانسفورماتور و رگولاتور و … تشکیل شده و با برق ارتباط مستقیمی دارد؛ از این رو تعمیرات آن نیاز به فردی متخصص و تعمیرکاری خبره و باتجربه دارد.

آموزش تعمیر برد کولر اسپلیت

آشنایی با انواع برد کولر اسپلیت

قبل از اینکه به سراغ آموزش تعمیر برد کولر اسپلیت برویم؛ بهتر است بدانید که به طور کلی دو نوع برد به نام برد ، برد AC و برد DC در کولر گازی‌ ها نصب می‌ شود. اگر کولر اسپلیت شما قدیمی است قطعا برد آن از نوع AC است اما امروزه در کولر های جدید از برد DC بهره می‌ برند که به آن‌ ها کولر های اینورتر گفته می‌ شود. مزیت اصلی اسپلیت‌ هایی که از برد DC استفاده می‌ کند این است که ۳۰ الی ۶۰ درصد از مصرف انرژی برق صرفه جویی می‌ شود.

علائم خرابی برد کولر گازی اسپلیت

از علائم خرابی برد کولر گازی اسپلیت می‌ توان به روشن نشدن اسپلیت، کار نکردن کمپرسور،کم شدن خنک کنندگی اسپلیت، نمایش دادن بر روی صفحه نمایش، خاموش شدن ناگهانی اسپلیت، وجود برق در بدنه ی کولر اسپلیت، کار کردن فن، کار نکردن ریموت دستگاه و… اشاره کرد. این مشکلات ناشی از خرابی و یا سوختن قطعات روی برد از جمله رله اصلی، آی سی، رگولاتور و ترانسفورماتور، مادون قرمز، مقاومت‌ ها، خازن ها می‌ باشد.

خرابی رله اصلی یا همان پاور کولر اسپلیت

رله یکی از مهم ترین قطعات کولر گازی است که روی برد نصب می‌ شود. این قطعه یک سوئیچ الکترومکانیکی که اگر خراب شود، فن و کمپرسور اسپلیت به درستی کار نخواهد کرد. به همین دلیل باید تعویض و توسط دستگاه آمپرمتر تست شود.

خرابی رله اصلی یا همان پاور کولر اسپلیت

خرابی یا سوختن آی سی اسپلیت

از دلایل دیگر دلایل کار نکردن کمپرسور اسپلیت، خرابی و یا سوختن آی سی اسپلیت می باشد. در این صورت باید آی سی را بررسی و تعمیر کنید. در بعضی از مواقع آی سی در جریان کشیدن آمپر، بیش از اندازه داغ می‌ شود و می‌ سوزد که در این حالت باید تعویض شود.

خرابی و یا سوختن رگولاتور و ترانسفورماتور

رگولاتور و ترانسفورماتور نیز از دیگر قطعات مهم کولر گازی است که بر روی برد نصب می‌ شود. این قطعه برق ورودی ۲۲۰ ولتی را به ولتاژ بین ۱۲ تا ۲۴ ولت تبدیل می‌ کند. اما طی این روند؛ ممکن است بسوزد و خراب شود که در این صورت باید تعویض شوند. جهت تعویض این دو قطعه باید از دستگاه لحیم کاری استفاده شود.

خرابی مادون قرمز

یکی دیگر از دلایل کار نکردن کولر اسپلیت، خراب شدن مادون قرمز می باشد. گاهی ممکن است که این قطعه فقط به دلیل شل شدن و یا پوسیدگی سیم هاش عمل نکند که در این صورت باید سیم ها را بررسی کرد و یا در صورت خرابی مادون قرمز آن را تعویض کرد.

سوختن مقاومت‌ های برد کولر گازی

یکی از مهم ترین قطعات ریزی که بر روی برد الکترونیکی کولر گازی نصب می‌ شود؛ مقاومت می باشد. این قطعه وظیفه کنترل ولتاژ برق ورودی و جلوگیری از سوختن کلیه قطعات حساس اسپلیت بر عهده دارد. با این تفاسیر اگر مقاومت‌ ها بسوزند در این صورت به برد آسیب وارد شده و یا سبب سوختن آن می‌ شود. بنابراین مقاومت های روی برد توسط آمپرمتر، بررسی شوند و در صورت سوختن، تعویض شوند.

سوختن مقاومت‌های برد کولر گازی

خرابی خازن برد اسپلیت

خازن از دیگر اجزای مهم یک برد الکترونیکی است که در صورت سوختن و خراب شدن قطعا عملکرد سیستم را به هم می‌ ریزد. بنابراین در صورتی که کولر کار نمی‌ کند؛ باید توسط یک اهم متر خازن را بررسی کرد. دقت داشته باشید که اگر اهم متر هیچ عددی را نشان نمی‌ دهد؛ این بدان معنی است که خازن سوخته و برد نیاز به تعویض خازن دارد.

خرابی پل دیودی اسپلیت

پل دیودی یکی دیگر از اجزای یک برد الکترونیکی می باشد. از آنجایی که برق شهر متناوب است و برد های الکترونیکی نیاز به برق مستقیم دارند؛ از این رو از یک پل دیودی جهت تبدیل برق شهری متناوب به برق مستقیم استفاده می‌ شود. قابل ذکر است که در صورت نوسانات برق شهری، امکان سوختن این قطعه وجود دارد که در صورت سوختن باید تعویض شوند.

آموزش مراحل تعویض یا تعمیر برد کولر گازی

جهت تعویض و تعمیر اجزای برد کولر گازی ابتدا باید به وسیله پیچ گوشتی، بدنه کولر را باز کرده تا به برد دسترسی پیدا کنید. سپس اتصالات برد را یکی یکی جداکنید. البته توصیه می‌ کنیم که قبل از جداسازی حتما اتصالات را نشانه گذاری کنید. به برد نگاه کنید قطعات روی آن حروف‌ G، C، R، و W خواهید دید. یکی یکی اتصالات و پیچ‌ ها را باز کنید تا برد را از دستگاه خارج کنید. بعد از آن اجزای برد از جمله خازن، مقاومت، دیود، مادون قرمز، رگولاتور و ترانسفورماتور، رله و آی سی را یکی یکی بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید و بعد از تعمیر برد را سر جای اولش قرار دهید و بدنه را نصب کنید.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تعمیر برد کولر اسپلیت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *