بار سرمایشی چیست

بار سرمایشی چیست؟

بار سرمایشی به چه معناست؟

محاسبه بار سرمایشی و بار برودتی یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه سیستم های خنک کننده است. ما در این پست فقط به همین مبحث مهم پرداخته ایم. و شما را با نحوه محاسبه بار برودتی، عوامل تاثیر گذار بر محاسبه بار سرمایشی کلیه سیستم های خنک کننده آشنا می کنیم. پس برای کسب اطلاعات هر چه بیشتر در مورد اینکه بار سرمایشی چیست، در ادامه همراه ما باشید. ما به طور کامل بار سرمایشی را برای شما توضیح می دهیم.

علت اهمیت محاسبه بار سرمایشی چیست؟

شاید یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید. این باشد که بار سرمایشی چیست و چرا تا به این میزان اهمیت دارد. امروزه برای همه، انتخاب مناسب ترین سیستم سرمایشی برای تولید مطلوب ترین هوا در روزهای گرم سال محاسبه بار سرمایشی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. با این جمعیتی که روزانه در حال افزایش چشمگیر است و هر سال کره زمین گرم تر از سال پیش می شود؛ نیاز به داشتن بهترین سیستم خنک کننده با ظرفیت مناسب بیشتر از همیشه احساس می شود.

همچنین جدا از ایجاد هوای مطلوب، صرفه جویی در مصرف انرژی هم بسیار اهمیت دارد. با محاسبه بار سرمایشی محیط و بررسی ظرفیت برودت سیستم های خنک کننده می توان تا حدی در مصرف انرژی برق صرفه جویی کرد. و علاوه بر آن می توان عمر دستگاه های سرمایشی را افزایش داد. به همین دلایلی که گفته شد؛ محاسبه بار سرمایشی جز لزومات یک پروژه می شود. در ادامه در مورد نحوه محاسبه بارهای برودتی مطالب مهمی گفته ایم. با هم می خوانیم.

بدین منظور لازم است سیستم سرمایشی مناسب بر اساس ظرفیت هوادهی و میزان برودت آن ها بر حسب CFM یا BTU انتخاب شود. برای انتخاب یک سیستم خنک کننده ایده آل برای یک ساختمان لازم است از پارامتر بار برودتی یا بار سرمایشی (Cooling Load) ساختمان کمک گرفته شود. در ادامه به سراغ بررسی پارامتر های بار سرمایشی یا همان بار برودتی رفته ایم.

علت اهمیت محاسبه بار سرمایشی چیست؟

اصول محاسبات بارهای برودتی در بار سرمایشی چیست؟

بار سرمایشی یا به اصطلاح بهتر آن یعنی بار برودتی، مقدار گرمایی است که یک محیط مشخص در روز های گرم سال در واحد زمان دریافت می کند. مؤلفه های تشکیل دهنده بار برودتی متعدد و شامل عوامل مختلفی است. قدم اول در تعیین بار سرمایشی در طراحی سیستم های برودتی، توجه به شرایط محیط است. در جمله شرایطی که حین ساخت سیستم خنک کننده باید به آن توجه کرد؛ موارد زیر است:

  • بار تجهیزات گرمازا
  • بار تجهیزات روشنایی
  • بار های گرمایشی متفرقه
  • بررسی شرایط آب و هوایی
  • تعداد افراد حاضر در ساعت
  • تعیین مسیر کانال کشی ها
  • مشخصات پنجره های ساختمان
  • بررسی شرایط جغرافیایی و منطقه ای
  • جنس دیوارها و مقاومت حرارتی آن ها
  • تعیین مشخصات سیستم های برق و آب
  • جهت قرار گرفتن ساختمان در مقابل باد یا خورشید
  • جهت قرار گرفتن ساختمان نسبت به ساختمان های اطرافش
  • مشخصات فنی ساختمان نظیر نحوه طراحی، مصالح مورد استفاده در ساخت، هندسه ساختمان

همانطور که خواندید، بار سرمایشی میزان گرمایی است که باید از محیط گرفته شود تا به دمای مطلوب برسد. بر این اساس، در بالا عواملی گفتیم که در میزان بار سرمایشی محیط تاثیر گذار هستند. در واقع این عوامل، به نحوه ی باعث ایجاد گرمایش می شوند. امیدواریم تا به اینجای کار پاسخ سوال بار سرمایشی چیست را دریافت کرده باشید. نحوه ایجاد گرمایش و انتقال گرما را به طور کلی می توان به 4 دسته تقسیم کرد:

روش های انتقال گرما :
  • ایجاد گرمایش به روش هدایت
  • ایجاد گرمایش به روش تشعشعی
  • ایجاد گرمایش از طریق منابع داخلی
  • ایجاد گرمایش از طریق نفوذ هوای بیرون به داخل ساختمان
  • به صورت کلی می توانیم روش های انتقال و ایجاد گرمایش را به دو منبع خارجی و داخلی تقسیم بندی کلی کنیم.
محاسبات سرانگشتی تاسیسات سرمایشی

نحوه محاسبه سرانگشتی بار برودتی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری با یکدیگر متفاوت هستند. چرا که شرایط داخلی آن ها ایجاب می کند که متفاوت شود. در ابتدا به سراغ محاسبه سرانگشتی بار برودتی ساختمان می رویم و سپس بعد از آن به محاسبه بار سرمایش ادارات و ساختمان های مسکونی می پردازیم.

اولین گام برای محاسبه بار برودتی ساختمان:

اولین گام مهم برای محاسبه سر انگشتی بار برودتی ساختمان، توجه به مساحت مفید فضای تهویه شونده است. مساحت مفید، یعنی مساحتی که افراد زمان بیشتری در آنجا حضور دارند؛ که بر این اساس نباید مساحت سرویس بهداشتی، دیوار ها، حمام، راهرو و … را جز مساحت مفید حساب کرد.

محاسبات ظرفیت بار برودتی ساختمان های مسکونی :

ظرفیت بار برودتی بر حسب BTU/h= مساحت مفید ساختمان * ضریب شهر

به طور مثال ضریب شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد ( از جمله شهرهای پرجمعیت ) برابر با ۴۰۰BTU/h و ضریب شهرهای کم جمعیت مانند مازندران، گیلان ۳۸۰ BTU/h و ضریب شهر های بندرعباس، بوشهر و کیش که در موقعیت جغرافیایی دیگری قرار دارد ۵۵۰BTU/h می باشد.

محاسبات ظرفیت بار برودتی ساختمان های اداری :

محاسبه ظرفیت بار برودتی ساختمان های اداری بسته به شرایط متفاوتی که با ساختمان های مسکونی دارند؛ متفاوت است. نحوه محاسبه ظرفیت بار سرمایش ساختمان های اداری طبق فرمول زیر به دست می آید: ظرفیت بار برودتی = (تعداد پرسنل * ۴۰۰BTU/h)+(تعداد کامپیوتر * ۶۰۰BTU)+(ضریب شهر * مساحت مفید ساختمان اداری)

محاسبات ظرفیت بار برودتی ساختمان های تجاری :

برای تعیین ضریب شهر خود و متناسب با نوع محلی که قرار است از سیستم خنک کننده استفاده شود؛ بهتر است از جدول زیر کمک بگیرید.

ظرفیت بار برودتی = مساحت مفید ساختمان * ضریب شهر * ۲

ضرایب شهر های ایران :

شهرمسکونیاداریتجاری
تهران۴۰۰۶۰۰۸۰۰
مشهد۴۰۰۶۰۰۸۰۰
گیلان۳۷۰۵۷۰۷۷۰
بوشهر۵۶۰۷۶۰۹۶۰
یزد۴۰۰۶۰۰۸۰۰
شیراز۶۱۰۸۱۰۱۰۱۰
اهواز۶۱۰۸۱۰۱۰۱۰
کیش۶۰۰۸۰۰۱۰۰۰
تبریز۴۰۰۶۰۰۸۰۰
فرمول انتخاب کولر آبی متناسب با بار سرمایش ساختمان:

فرمول انتخاب کولر آبی به منظور محاسبه ظرفیت دستگاه بر اساس متراژ ساختمان برابر است با:

متراژ ساختمان (متر مربع) ÷ 0/027 × 2

اجازه دهید با ذکر یک مثال این فرمول را بهتر بررسی کنیم:

فرض کنید متراژ خانه شما 100 متر مربع است؛ حال برای اندازه گیری میزان ظرفیت کولر آبی مورد نیاز در این ساختمان این طور عمل می کنیم:

100÷ 0/027 = 3703 فوت مکعب

3703 × 2 = 7400 CFM

محاسبه ظرفیت کولر گازی متناسب با بار سرمایشی ساختمان

برای محاسبه ظرفیت کولر گازی و اسپلیت اول باید بررسی کنید که برای کدام طبقات ساختمان قرار است از این سیستم خنک کننده استفاده کنید. شما باید جهت نصب در طبقات وسط ساختمان به ازاء هر متر مربع از متراژ ساختمان حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰BTU در نظر بگیرید و درطبقاتی که بالای آن ها پشت بام است به دلیل تابش خورشید بر سقف و گرم شدن بیشتر دیوار و سقف آن ها نسبت به طبقات اولیه،، به ازاء هر مترمربع زیربنا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ BTU درنظر بگیرید.

یک مثال برای بررسی بار برودتی یک پروژه مسکونی در تهران :

فرض کنید میخواهید برای یک پروژه مسکونی در تهران که دارای 10 واحد 250 متری است سیستم های خنک کننده ای خریداری کنید. پس باید شرایط کلی آن را در نظر بگیریم؛ به طور مثال تابش خورشید چگونه است، چه تعداد در و پنجره دارد؛ چند طبقه است و … . بعد از آن باید متراژ مساحت مفید را به دست آورید. یعنی باید در ظرفیت سنجی یک واحد مسکونی سرویس ها و حمام و کمدهای دیواری را باید از متراژ تهویه شونده واحد کم کرد.

در صورتی که فرض کنیم که حمام و سرویس بهداشتی 30 متر باشد‌. پس مساحت مفید برای محاسبه بار سرمایش آن 220 متر می شود. حال باید در مرحله بعد، ۲۲۰ متر مربع را در ضریب شهر تهران که برابر با ۴۰۰btu/h است ضرب کنید. عدد محاسبه شده تقریبا ظرفیت سرمایشی این پروژه می شود.

۸۸۰۰۰btu/h = ۴۰۰ × ۲۲۰

پس یعنی در هر واحد از این آپارتمان باید خنک کننده هایی با ظرفیت ۸۸۰۰۰btu/h نصب کنید.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *