اجزای اصلی هواساز

آشنایی با اجزای اصلی هواساز

اجزای اصلی هواساز کدامند؟

در این پست قرار است شما را با اجزای اصلی هواساز، دستگاهی پرطرفدار؛ آشنا کنیم. همچنین ساختار هواساز را با هم بررسی کنیم. و اجزای تشکیل دنده آن را زیر ذره بین بگیریم. پس برای کسب اطلاعات فنی در مورد نحوه ساخت هواساز در ادامه همراه ما باشید. با ما می توانید اطلاعاتی علمی و کاربردی به دست آورید.

هواساز چیست؟

همانطور که از اسم هواساز مشخص است؛ این سیستم وظیفه ایجاد هوایی مطلوب را دارد. البته جدا از تهویه هوا، کار تولید سرمایش و گرمایش محیط را نیز بر عهده دارد. به همین دلیل در دل کاربران زیادی که قصد خرید یک سیستم سه کاره یعنی تهویه هوا؛ تولید سرما و گرما را دارند؛ جا کرده است. هواساز هایی که تولید می شود و به بازار عرضه می گردد؛ انواع متنوعی دارند. هر یک از انواع هواسازهای موجود در بازار، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که در ادامه به آن پرداخته شده است.

ساختار هواساز چگونه است؟

دستگاه هواساز را می توان جز کامل ترین سیستم های تهویه هوا دانست. چرا که علاوه بر کنترل رطوبت هوا و تصفیه آن، به بهترین شکل ممکن می تواند در روزهای گرم و سرد سال جوابگو باشد. و عملکرد نسبتا خوبی ارائه دهد. این سیستم ها معمولا در محیط های پزشکی، مراکز درمانی و بیمارستان ها و صنایع داروسازی و آزمایشگاه ها، محیط های عمومی بزرگ، فروشگاه ها و مجتمع های تفریحی و تجاری، مجتمع های مسکونی و ساختمان های شخصی، سالن ها و سوله ها و مراکز صنعتی به کار می روند. اجزای تشکیل دهنده هواساز عبارت است از:

اجزای اصلی هواساز:
  • رطوبت زن
  • بدنه هواساز
  • الکتروموتور و دمپر
  • فن دمنده هواساز
  • سیستم کنترلی
  • سیستم فیلتراسیون هوا
  • کویل های سرمایشی و گرمایشی

این ها اجزای اصلی هواساز هستند. که می توان به این سیستم، تجهیزات دیگری مثل لرزه گیر، محفظه اختلاط، سیستم های فیلتر پیشرفته و یا انواع مختلف رطوبت زا … اضافه کرد. در ادامه هر یک از اجزای اصلی هواساز را با هم بررسی می کنیم.

ساختار هواساز چگونه است؟

اجزای اصلی هواساز: فن دمنده

یکی از اصلی ترین اجزای هواساز خانگی و صنعتی، فن دمنده است . این قطعه هوا را در مدار به جریان در می آورد و آن را انتقال می دهد. فنی که در هواساز به کار گرفته می شود؛ یا از نوع فن سانتیرفیوژ فوروارد یا بکوارد. البته در هواساز هایی که فشار استاتیکشان بالا است، از نوع فن سانتیرفیوژ بکوارد بهره می برند. .نوعی دیگر از فن دمنده بنام پلاگ فن است. که معمولا در هواساز هايژنیک (هواساز بهداشتی- بیمارستانی) استفاده می شود.

این فن ها در دستگاه هواساز، به وسیله پولی و تسمه و توسط الکتروموتور به گردش در می آیند و هوا را منتقل می کنند. دقت داشته باشید که این قطعه به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای دستگاه هواساز، در صورتی که کوچکترین نقصی داشته باشد؛ در بازدهی قطعا مشکلی ایجاد می شود.

اجزای اصلی دستگاه هواساز: کویل های گرمایشی و سرمایشی

از دیگر اجزای اصلی هواساز، کویل ها هستند. که به دو بخش تقسیم می شود. کویل های گرمایشی در قسمت بالا و کویل سرمایی در قسمت جلوی محفظه دستگاه نصب می شود. همانطور که قبلا هم گفتیم هواساز ها، هم در روزهای گرم تابستان و هم در سردترین روزهای سال کاربرد دارد و این کویل ها هستند که گرمایش و سرمایش را تولید می کنند.

در واقع هوا با عبور از روی این کویل ها، گرم یا سرد می شود. آب گرم از طریق بویلر ها و آب سرد از طریق چیلری که با آن متصل شده است؛ تولید می شود. و سپس هوا با برخورد به آن ها، به نقطه دمای مورد نظر می رسد و سپس از طریق فن ها به بیرون منتقل می شود.

کویل سرمایشی هواساز :

همانطور که گفته شد، کویل های سرمایشی در فصل گرم به چیلر متصل هستند. و در هواساز با آب سرد یا گاز مبرد تغذیه می شود. پس از این کویل ها که در قسمت پایینی هواساز تعبیه شده اند. رطوبت گیر قرار داده شده است تا در تابستان رطوبت را نیز بتوان کنترل کرد. دقت داشته باشید که اگر در مناطق شرجی سکونت دارید؛ هواسازهایی که با سیستم تبخیری عمل می کنند؛ مناسب نیستند.

کویل گرمایشی هواساز:

کویل های گرمایشی در قسمت بالایی هواساز قرار داند که در روزهای سرد سال به بویلر متصل و با آب گرم یا بخار تغذیه می شوند. در کنار کویل گرمایشی دستگاه رطوبت زن وجود دارد چرا که افزایش دما باعث کاهش رطوبت می شود و باید دستگاهی باشد تا محیط را خشک و سرد نکند.

دستگاه های رطوبت زن و رطوبت گیر:

همانطور که در بالا خواندید؛ باید دستگاه هواساز به تجهیزات رطوبت زن و رطوبت گیر، مجهز شده باشد. تا میزان رطوبت محیط را کنترل کند. فرآیند رطوبت زنی در هواسازها با افشانک ها، نمناک کننه و یا بخار ساز ایجاد می شود. و عمل رطوبت گیر در فصل گرما، با کویل های DX صورت می گیرد.

دستگاه های رطوبت زن و رطوبت گیر:

اجزای اصلی هواساز: تجهیزات فیلتراسیون

تجهیزات فیلتراسیون یکی دیگر از اجزای هواساز، هستند که وظیفه ی تصفیه هوا را بر عهده دارد. انواع مختلفی از فیلتر ها در بازار موجود هستند. که بسته به نیاز یکی از آن ها انتخاب می شود. به طور مثال فیلتر آلومینیومی فیلتر پلیتد یا چین خورده، فیلتر کیسه ای، فیلتر هپا و اولپا از مهمترین فیلترهای مورد مصرف در هواساز ها هستند. در بین این فیلترها، فیلتر هپا برای بیمارستان ها، اتاق عمل و مراکز درمانی استفاده می شود. چرا که در جذب میکروب ها، قدرت بالایی دارند.

در بعضی از هواساز ها، از چندین لایه فیلتر استفاده می شود تا بازدهی 100 داشته باشد. به طور مثال برای تصفیه هوای اتاق عمل و اتاقان بیماری خاص، از فیلتراسیون چند لایه بهره می برند.

تمامی این قطعات با یک بدنه ای که از جنس آلومینیومی هستند؛ محافظت می شوند. این بدنه آلومینیومی از پنل های دو جداره از فولاد گالوانیزه ساخته می شود که مقاومت بالایی هم دارند. پنل های داخلی هواساز، با پوشش رنگ، عایق بندی شده است. به طور کلی بدنه دستگاه هواساز باید بتواند تمامی اجزای اصلی همچون، کویل ها، فن، تجهیزات فیلتراسیون و تجهیزات کنترلی را در مقابل باد و باران و تابش مستقیم آفتاب حفظ نماید، پس باید از متریال مرغوب و نیز با ضخامت مناسب ساخته شود.

اجزای اصلی هواساز: تجهیزات کنترلی

تجهیزات کنترلی هم به نوبه ی خودش، جز یکی از اصلی ترین اجزای هواساز محسوب می شود. چرا که بدون آن نمی توان، دبی عبوری هوا، دمای هوا، کیفیت هوا و میزان رطوبت ایجاد شده را تنظیم کرد. این تجهیزات روی هواساز تعبیه می شود که شامل اجزای معمول دماسنج ها، رطوبت سنج ‌ها، عملگر مکانیکی، موتورها و کنترلرها است.

لرزه گیر، یکی از اجزای دستگاه هواساز:

به دلیل پاشش آب و تعبیه کویل های گرمایشی و سرمایشی ممکن است، هواساز لرزش زیادی پیدا کند. که به دلیل جلوگیری از ایجاد لرزش، از قطعه ای به اسم لرزه گیر در درون هواساز استفاده می شود.

آشنایی با برخی از کاربرد های هواساز

به طور کلی از این دستگاه می توان در تابستان و زمستان به راحتی بهره برد. جهت تولید سرمایش و گرمایش ساختمان های مسکونی، سوله های صنعتی، ساختمان های تجاری، سوله های ورزشی، ساختمان های اداری، بیمارستان ها، سالن های کنفرانس ، سینما ، رستوران و … از هواساز های صنعتی، هواسازهای خانگی و هواساز های هایژنیک استفاده کرد.

به طور مثال یکی از مهم ترین کاربردهای دستگاه های هواساز در سالن های پرورش قارچ است. با استفاده از هواساز های صنعتی دما و رطوبت، میزان دی اکسید کربن و اکسیژن کنترل می شود و از عبور ذرات ریز و میکروبی به داخل سالن جلوگیری می کند.

اکنون در صورتی که برای راه اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی و تعبیه سیستم تهویه هوا هستید؛ هواساز ها می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. جهت خرید انواع دستگاه های هواساز و همچنین سایر سیستم های تهویه مطبوع با بهترین قیمت با ما تماس بگیرید. تنها کافی است با شماره های رج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا شما را بیشتر با اجزای اصلی هواساز آشنا کنیم.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *