اجزای کولر آبی

اجزای کولر آبی کدامند؟

آشنایی با اجزای کولر آبی

در این پست به طور تخصصی به سراغ بررسی اجزای کولر آبی رفته ایم. و در مورد مکانیزم قطعات تشکیل دهنده موتور کولر آبی به طور مفصل صحبت می کنیم. پس در صورتی که می خواهید اطلاعات فنی خود را در خصوص کولر آبی این سیستم سرمایشی پرطرفدار بیشتر کنید. این پست را از دست ندهید. ما در این پست زیر و بم و مشخصات کولر آبی را در آورده ایم و در خدمت شما قرار داده ایم. پس با هم می خوانیم.

بررسی ارتباط کلی تجهیزات کولر آبی و مکانیزم آن:

همانطور که می دانید؛ کولر آبی جز رایج ترین نوع سیستم سرمایشی در ایران می باشد. این نوع دستگاه خنک کننده، بر اساس سیستم تبخیری، محیط را خنک می کند. یعنی اینکه تمامی اجزای کولر آبی دست به دست هم دهند تا با تبخیر آب، محیط اطراف را خنک کند. به طور کلی ارتباط قطعات کولر آبی و مکانیزم آن آنچنان پیچیده نیست.

در کولر آبی، هوا با استفاده از یک فن سانتریفوژ حرکت کرده و از طریق قطعات کولر آبی، به چرخش در می آید. وقتی هوا در اثر چرخش به واسط تبخیری خیس برخورد می کند، خنک می شود. و از طریق اجزا تشکیل دهنده کولر آبی، به محیط بیرون انتقال می یابد. و به این شکل اجزای کولر آبی دست به دست هم می دهند و محیط را خنک می کنند. هر یک از این اجزا، وظیفه مشخصی دارند که در سیکل تبخیر و ایجاد هوای خنک نقش مهمی دارند. در ادامه به طور تخصصی در مورد هر یک از اجزای کولر آبی شرح داده شده است.

آشنایی با برخی از اصلی ترین قطعات کولر آبی

همانطور که گفته شد، مکانیزم کولر آبی آنچنان پیچیده نیست. و از دیرباز از سیستم آن برای خنک کردن محیط استفاده می کردند. تا به امروز که اجزای تشکیل دهنده کولر آبی را پیشرفته تر و بهینه تر کرده اند. اکنون با هم به سراغ اصلی ترین اجزای کولر آبی می رویم.

دسته بندی اجزا کولر آبی

اجزای کولر آبی به سه دسته، مکانیکی ،الکتریکی و ثابت تقسیم می شوند که به طور کلی اصلی ترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • کانال
  • پمپ آب
  • موتور کولر
  • دریچه‌ ها
  • پروانه و تسمه
  • بدنه و کف کولر آبی
  • یاتاقان و پره های فن
  • واسط تبخیری ( پوشال و یا پد های سلولزی)

آشنایی با برخی از اصلی ترین قطعات کولر آبی

اجزای الکتریکی کولر آبی

اجزای الکتریکی کولرهای آبی دارای طراحی ثابتی هستند. و که در کنار هم باعث انتقال آب و ایجاد نیرو و انرژی مورد نیاز برای کولر می شوند. از جمله قطعات الکتریکی کولر آبی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

پمپ آب، یکی از اصلی ترین قطعات الکتریکی کولر آبی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای کولر آبی، پمپ آب آن است. این قطعه همانطور که از اسمش مشخص است وظیفه آب رسانی به کولر را دارد. به این شکل که آب درون کفی را مکش کرده و از طریق سیستم های پخش کننده آب بر روی واسط تبخیری مثل پدهای سلولزی و یا پوشال های کولر آبی هدایت می کند.

این قطعه جز قطعه الکتریکی کولر آبی محسوب می شود. و اجزای دیگری همچون پروانه، کفی پمپ، کلاهک پمپ و خروجی شلنگ پمپ با پمپ آب همکاری می کنند تا آب را درون تشتک کولر آبی به سیستم تقسیم کننده آب در دستگاه انتقال دهد.

موتور، از مهم ترین اجزای کولر آبی

موتور هم جز مهم ترین قطعات الکتریکی کولرهای آبی شامل می شود. که وظیفه تولید انرژی مورد نیاز کولر را بر عهده دارد. بدون موتور، کولر به هیچ وجه روشن نمی شود. چرا که تامین کننده نیرو و انرژی کولر محسوب می شود. موتور کولر آبی دو سرعته است (دور تند حدود ۱۵۰۰ دور در دقیقه و کند ۱۰۰۰ دور دقیقه) و با چهار قدرت مختلف یعنی یک چهارم اسب (منظور همان اسب بخار است)، یک سوم اسب، یک دوم اسب و سه چهارم اسب به فروش می رسد. کاملا واضح است که اگر این قطعه بر روی دور تند تنظیم شود و قدرت بیشتری تولید کند، به تبع مصرف برق بالاتر می رود.

جعبه تقسیم برق کولر آبی، از دیگر اجزای الکتریکی کولر آبی

این قطعه، برق منبعی که دریافت کرده را به دیگر قطعات الکتریکی همچون موتور و پمپ آب، وارد می کند. این قطعه باید در جایی تعبیه شود که دور از هرگونه رطوبت وظیفه اش را انجام دهد.

اجزای مکانیکی کولر آبی

اجزای مکانیکی کولر آبی دست به دست هم می دهند تا هوای خنک ایجاد شده را به محیط بیرون منتقل دهند. از جمله اجزای مکانیکی کولر آبی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

پروانه، اجزای مکانیکی کولر آّبی

پروانه کولر آبی درون یک مخزن حلزونی، دقیقا در مرکز کولر تعبیه می شود که با چرخش آن، باد خنک ایجاد شده را به کانال ها منتقل می کند. یکی از مشکلات رایجی که برای پروانه ممکن است رخ دهد، تاب برداشتن پره های آن است. که در این صورت، عمل انتقال هوای خنک به مشکل بر می خورد.

پولی کولر آبی از اجزای مکانیکی کولر آبی

پولی یا همان قرقره ای که در گذشته نام گرفته داشت، از قطعات مکانیکی کولرهای آبی محسوب می شود که وظیفه حرکت پروانه های کولر آبی دارد. در کولر، 2 پولی وجود دارد که یکی به موتور و دیگری که حجم بزرگتری دارد به پروانه متصل است.

یاتاقان های شفت، از اجزای مکانیکی کولر آبی

یاتاقان های شفت، قطعات فلزی و دایره ای شکلی هستند، که وظیفه روان کردن حرکت پروانه را بر عهده دارد و به واسطه ی ان اه چرخش راحت تر صورت می گیرد.

تسمه پروانه از دیگر اجزای کولر آبی

تسمه پروانه هم به نوبه ی خودش نقش مهمی برای مکانیزم کولر آبی ایفا می کند. این قطعه که از یک طرف به پولی موتور و از طرف دیگر به پولی پروانه متصل است؛ وظیفه انتقال انرژی حرکتی موتور به پروانه کولر دارد. در واقع این تسمه است باعث حرکت پولی بزرگ و در نتیجه چرخش پروانه می ‌شود.

اجزای ثابت کولر آبی

قطعات ثابت کولر آبی

در این قسمت از مقاله شما را با برخی از مهمترین اجزای ثابت کولرهای آبی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

شناور کولر آبی

شناور جز یکی از قطعات ثابت کولر آبی محسوب می شود که وظیفه قطع و وصل کردن ورود آب به داخل تشتک را دارد . زمانی که تشتک خالی باشد، شناور در پایین‌ترین وضعیت خود قرار دارد و زمانی که تشتک پر از آب می شود، شناور بالا می رود . به محض بالا رفتن شناور به طور اتوماتیک، ورود آب را قطع می‌ کند.

شیر شناور کولر آبی

زمانی که شیر آب گیری کولر را باز می شود، شیر شناور سطح آب را اندازه گیری می کند و به محض رسیدن میزان آب به سطح استاندارد، به طور خودکار شیر شناور بسته میشود.

پوشال ها یا پدهای سلولزی کولر آبی

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین اجزای کولر آبی در روند خنک سازی و بالا رفتن میزان بازدهی کولر، واسط های تبخیری می باشد. زمانی که باد مکش شده، توسط پروانه به چرخش در می آید. به قطرات آب درون واسط های تبخیری، برخورد می کند و هوای خنکی ایجاد می کنند. یکی از رایج ترین واسط های تبخیری پوشال ها هستند که کم کم جای خودش را به پدهای سلولزی برای همیشه می دهند. چرا که پدهای سلولزی میزان جذب آب بالایی دارند و مزیت های بیشتری برای کاربران ایجاد می کنند.

بدنه، کانال و دریچه های کولر آبی

کولر آبی از طریق یک بدنه، دارای حفاظ می شوند. این بدنه، از فلز به صورت مکعبی ساخته می شود، که در برابر بدترین شرایط آب و هوایی و تغییرات دمایی بسیار مقاوم عمل می کند. از دیگر اجزای آن کانال و دریچه است که هوای خنک ایجاد شده را به سمت محیط مورد نظر انتقال و پخش می کند.

سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *