مصرف برق کولر آبی و هر آنچه راجب به آن باید بدانید

بررسی مصرف برق کولر آبی

مصرف برق کولر آبی چقدر است؟ کولر آبی به صرفه تر است یا کولر گازی؟ از چه روش هایی باید برای کاهش مصرف برق کولر استفاده کرد؟ این ها رایج ترین سوالاتی است که از ما پرسیده می شود. به همین دلیل لازم دانستیم که مطالبی در باب بررسی مصرف بهینه و به صرفه کولر آبی ایجاد کنیم. تا شما هم اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید و هنگام خرید کولر آبی و یا گازی و … تصمیم درستی بگیرید.

علت محبوبیت کولر آبی در ایران چیست؟

در صورتی که به پشت بام یک ساختمان دو طبقه در ایران سر بزنید، حداقل یک کولر آبی مشاهده می کنید. چرا که کشور ایران جز کشورهای گرم و خشک محسوب می شود. و به دلیل عدم رطوبت مورد نیاز و وجود هوای خشک در بیشتر مناطق ایران، کاربران را به استفاده از کولر آبی ترغیب می کند. چرا که مکانیزم کولر آبی بر اساس سیستم تبخیری می باشد. و با تبخیر آب علاوه بر ایجاد هوایی خنک، محیط را مرطوب می کند.

از سوی دیگر به دلیل اینکه کولرهای آبی فرایند خنک کردن محیط را از طریق افزایش سطح رطوبت، ایجاد می کند، استفاده از آن در مناطق مرطوب و شرجی مانند شهرهای شمالی و جنوبی ایران که نزدیک دریا هستند، پیشنهاد نمی شود. و عملا به دلیل وجود رطوبت در آن مناطق، بازدهی عمل خنک سازی بسیار پایین می آید و مصرف برق و مصرف آب را بالا می برد. پس طبق این گفته در صورتی که در شهر های شرجی سکونت دارید باید قید خرید کولر آبی را بزنید. و در غیر این صورت باید برای بالا بودن مصرف برق کولر آبی و نداشتن بازدهی آن هزینه های هنگفتی بپردازید.

علت محبوبیت کولر آبی در ایران چیست؟

عوامل موثر بر میزان مصرف برق کولر آبی

کولر آبی هم مانند سایر دستگاه های الکتریکی، میزان مصرف برق مشخصی دارد. و عوامل زیادی باعث بالا رفتن آن می شود. اما در اینجا در صورتی که بخواهیم از لحاظ قطعه شناسی قطعات پر مصرف، میزان مصرف برق کولر آبی را بررسی کنیم باید بگوییم که قطعات الکتروموتور و همچنین پمپ آب با هد استاتیکی، دلیل بالا رفتن مصرف بهینه کولر آبی هستند. که هر کدام متناسب با میزان عملکرد و زمان فعالیتشان در میزان مصرف متغیر هستند.

از سوی دیگر، در صورتی که بخواهیم نوع عملکرد این کولرها را بر اساس استفاده از تکنولوژی های جدید مورد بررسی قرار دهیم. تکنولوژی هایی مثل مبدل های اینورتر و یا طراحی های جدیدی که منجر به کاهش استهلاک تسمه، پروانه و موتور می شوند در نظر بگیریم. میزان مصرف کولر آبی، باز متغیر می شود. پس به طور کلی میزان مصرف برق بسته به میزان بازدهی قطعات پرمصرف و نحوه طراحی و تکنولوژی های به کار رفته در آن متغیر می باشد. اکنون در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه محاسبه میزان مصرف بهینه کولر آبی بیشتر بدانید.

مصرف بهینه کولر آبی کمتر است یا کولر گازی؟

یکی از مسائلی که مشتریان را هنگام خرید کولر آبی و یا گازی دچار تردید می کند؛ این است که مصرف برق کدام کولر پایین تر و کدام به صرفه تر است. جواب به این سوال واضح است، قطعا مصرف برق کولر آبی پایین تر از کولر گازی می باشد. اما چرا با وجود پایین بودن مصرف کولر آبی، افرادی هم به سراغ کولر گازی می روند؟ برای پاسخ به این پرسش باید به مزیت هایی کولر گازی برای کاربران ایجاد می کند، رجوع کرد. به طور مثال کولر گازی بازدهی بالایی در روند خنک سازی محیط دارد.

یا در سرعت بالا تری، محیط را به طور یکنواخت خنک می کند. و به دلیل مکانیزم آن قطعا برای مناطقی که با بحران کم آبی مواجه هستند؛ مناسب هستند. همچنین باید گفت که کارایی کولر گازی در مناطق شرجی بهتر است. این ها دلایل استفاده از کولر گازی است که برخی افراد با وجود دانستن میزان مصرف برق کولر آبی و گازی، باز به سراغ کولر گازی می روند.

تفاوت مصرف کولر آبی نسبت به مصرف برق کولر گازی

با وجود مزیت هایی که کولر گازی ایجاد می کند، برخی افراد صرفه جویی در مصرف برق را ترجیح می دهند؛ که در این صورت به جای کولر گازی به سراغ خرید کولر آبی می روند. در اینجا باید بگوییم که اگر از کولرهای آبی به جای کولرهای گازی استفاده کنید و میزان مصرف برق کولر شما آن هم با فرض، کارکرد ۱۰ ساعت در شبانه روز، در طول یک ماه به یک ششم کاهش پیدا می کند.

حال بیاید با هم یک حساب سر انگشتی برای بررسی میزان مصرف برق کولر آبی و مصرف برق کولر گازی انجام دهیم. از آنجا که مصرف برق کولرهای آبی تقریبا یک چهارم الی یک پنجم کولرهای گازی می باشد ( 400 وات انرژی در مقابل 2500 وات انرژی مصرفی کولرهای گازی)، در صورتی که فرض کنیم که در روزهای گرم سال، میزان مصرف برق شما ۲۰۰کیلووات ساعت در طی ماه است. تنها با جایگزینی یک کولر گازی به جای کولر آبی با کارکرد ۱۰ ساعت در شبانه روز، هزینه برق مصرفی شما در طول یک ماه ۷برابر می شود. در روزهای گرم سال با استفاده از یک کولر آبی، میزان مصرف و هزینه برق ماهانه به شرح زیر می شود:

کیلو وات ساعت ( KWH ) ۱۲۰=وات ۱۲۰۰۰۰=۳۰روز ×۴۰۰وات× ۱۰ساعت

مصرف ماهانه ،کیلو وات ساعت ( KWH ) ۳۲۰=۲۰۰+۱۲۰

هزینه برق مصرفی کولر آبی در طول یک ماه :

ریال ۱۶۷۰۰۰=( ۱۳۵۰×۲۰)+(۷۵۰×۱۰۰)+(۳۵۰×۱۰۰)+(۳۰۰×۱۰۰)

در صورتی که کولر گازی جایگزین کولر گازی شود؛ میزان مصرف برق کولر گازی به شرح زیر است:

KWH ۷۵۰=وات ۷۵۰۰۰۰=۳۰روز ×۲۵۰۰وات ×۱۰ساعت

میزان برق مصرفی در هرماه با وجود یک کولر گازی KWH ۹۵۰=۲۰۰+۷۵۰

هزینه برق مصرفی ماهانه با استفاده از یک کولر گازی با مصرف حدود ۲۵۰۰وات:

۱۲۳۵۰۰۰ ریال =(۲۱۵۰×۳۵۰)+(۱۹۵۰×۱۰۰)+(۱۵۵۰×۱۰۰)+(۱۳۵۰×۱۰۰)+(۷۵۰×۱۰۰)+(۳۵۰×۱۰۰)+(۳۰۰×۱۰۰)

در مناطق گرمسیر در صورتی که از هردو کولر استفاده شود؛ هزینه برق مصرفی ماهانه یک کولر آبی با کولر گازی با حدود ۱۰ ساعت کار روزانه به شرح زیر است:

۱۰۶۸۰۰۰ریال=۱۶۷۰۰۰-۱۲۳۵۰۰۰

روش های کاهش مصرف برق کولر آبی

روش های کاهش مصرف برق کولر آبی

تا اینجا شما متوجه شدید، که میزان مصرف کولر آبی بسیار کمتر از مصرف برق کولر گازی می باشد. اکنون در صورتی که قصد خرید کولر آبی را دارید. باز با استفاده از روش هایی می توانید میزان مصرف برق آن را کمتر کنید. پس برای کاهش مصرف برق کولر آبی، می توانید از روش های زیر بهره ببرید:

انتخاب بهترین محل برای نصب کولر آبی

یکی از تاثیرگذارترین روش های برای کاهش مصرف برق کولر آبی و حتی کولر گازی، پیدا کردن محلی مناسب برای نصب آن ها است. سعی کنید که کولر آبی را دور از معرض نور مستقیم آفتاب و باد شدید قرار دهید. برای این کار می توانید از یک سایبان کمک بگیرید. این وسیله بدون افزایش مصرف برق، می تواند محیط را بهتر خنک سازد.

عایق بندی محیط را فراموش نکنید

از دیگر روش های کم کردن مصرف برق کولر، عایق بندی محیط می باشد. این کار باعث جلوگیری از هدر رفتن انرژی و خروج هوای خنک از محیط می شود.

عدم استفاده همزمان از چند وسیله گرمایشی

این نکته را فراموش نکنید! که هرچه میزان حرارت محیط بالاتر باشد، کولر آبی باید انرژی بیشتری مصرف کند. تا محیط گرم را به خنک تبدیل کند. پس از استفاده از چند وسیله گرمازا به طور همزمان بپرهیزید تا به افزایش دمای حرارت محیط نیفزایید.

استفاده از پد سلولزی به جای پوشال

پد های سلولزی، ایده ای نوین است. که می توان عمل خنک سازی محیط توسط کولر آبی ارتقا ببخشید. با جایگزین پدهای سلولزی به جای پوشال ها راندمان کولر آبی را بالا ببرید. و در نتیجه میزان مصرف برق کولر آبی را کاهش دهید. این روش تاثیر به سزایی در روند خنک سازی محیط می گذارد.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *