اینورتر چیست

اینورتر چیست و چه مزایایی دارد؟

اینورتر چیست و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟

اینورتر چیست؟ تفاوت کولر گازی اینورتر با کولر های معمولی در چیست؟ چرا دستگاه اینورتر این روزها پرطرفدار شده است؟ اینورتر چه ویژگی هایی دارد؟ این ها رایج ترین سوالات در مورد اینورتر می باشد. که مشتریانی که برای خرید کولر گازی به ما رجوع می کنند؛ از ما می پرسند. به همین دلیل لازم دانستیم محتوایی جامع در مورد دستگاه اینورتر تولید کنیم. تا همگی به پاسخ شفافی دستیابی پیدا کنند و هنگام خرید کولر گازی، بهترین تصمیم را بگیرند. پس در ادامه همراه ما باشید تا با اینورتر بیشتر آشنا شوید.

اینورتر دقیقا به چه معناست؟

اینورتر به انگلیسی (Inverter) یک مبدل الکترونیکی است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند. در دستگاه هایی که از مبدل اینورتر استفاده می کنند. می توان فرکانس، ولتاژ و توان تولیدی را به مقادیر دلخواهی تنظیم کرد. این دستگاه در لغت، به معنای معکوس کننده می باشد. که دلیل نام گذاری آن به اینورتر هم تبدیل جریان برق DC را به AC می باشد. به طور کلی می توان گفت که مبدل الکترونیکی اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود كه بدون کاهش هیچگونه قدرت و گشتاور موتور، به بتوان از راه دور، سرعت یک موتور AC سه فاز را كنترل كرد. لازم به ذکر است که مبدل های اینورتر در ظرفیت های مختلف ساخته می شوند. که این ویژگی سبب شده است تا از آن در دستگاه های زیادی استفاده شود.

انواع اینورتر موجود در بازار کدامند؟

یکی از اصلی ترین سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که انواع اینورتر چیست؟ اینورتر در بازار دارای نام های زیادی است که از جمله آن می توان به درایو، کنترل دور موتور، درایو فرکانس متغیر یا VFD اشاره کرد. از نظر نوع بار ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند؛ که خروجی همه آن ها سه فاز می باشد. در اینورتر های سه فاز، سه تریستور در هر لحظه در حال هدایت هستند. در حال حاضر اینورترها با برند های مختلفی در بازار تولید می شوند که از جمله ی آن ها می توان به اینورتر دلتا ، اینورتر تکو ، اینورتر danfoss ، اینورتر ls ، اینورتر invt اشاره کرد.

ویژگی های مبدل الکترونیکی اینورتر
  • دستگاه اینورتر می توان سرعت موتور از راه دور کنترل کند.
  • با استفاده از مبدل اینورتر، از آسیب‌دیدن موتور در برابر افزایش ولتاژ جلوگیری می شود.
  • با استفاده از دستگاه اینورتر، امکان روشن و خاموش کردن موتور بدون نیاز به قطع و وصل منبع اصلی وجود دارد.
  • در دستگاه هایی که از مبدل اینورتر استفاده می شود، امکان تغییر جهت چرخش موتور بدون نیاز به کنتاکتور وجود دارد.
  • اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارد شده به موتور دستگاه ها را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می دهد.
  • با استفاده از دستگاه یا همان مبدل اینورتر، ضربه‌های مکانیکی کاهش پیدا می کند و در نتیجه عمر قطعات مکانیکی بیشتر می شود.

ویژگی های مبدل الکترونیکی اینورتر

مزیت اصلی استفاده از مبدل اینورتر

یکی از اصلی ترین مزیت استفاده از مبدل اینورتر، كاهش انرژی مصرفی و به تبع آن کاهش هزینه برق می باشد. از سویی به دلیل ویژگی های مبدل اینورتر، عمر موتور طولانی تر شده و امكان كنترل از راه دور و ایجاد سرعت بیشتر و امکان برنامه ریزی کردن حرکت موتور در دستگاه ها ایجاد می شود. در بین این مزیت ها، صرفه جویی در مصرف برق، فاکتوری است که تولید کنندگان را برای استفاده از این مبدل در دستگاه های خود جذب کرده است. با هم در ادامه به سراغ دستگاه هایی که از این مبدل بهره مند شده اند، رفته ایم.

کاربرد دستگاه اینورتر چیست؟

همانطور که گفته شد، مبدل اینورتر نوعی کنترل کننده دور موتور و راه‌انداز موتور می باشد. که با تغییر دادن فرکانس و ولتاژ اعمال شده به الکتروموتور، موتور دستگاه را به گردش در می ‌آورد. از اینورتر در دستگاه های زیادی استفاده می شود. به طور کلی اینورتر در جهت کنترل طیف وسیعی از دستگاه هایی از جمله فن، پمپ، آسانسور، بالابر، کمپرسور، اکسترودر، دستگاه های CNC و غیره استفاده می گردد.

جالب است بدانید که استفاده از مبدل الکترونیکی اینورتر بر روی پمپ و فن و كمپرسورها در طی سال های اخیر بسیار گسترش پیدا کرده است . چرا که با استفاده از اینورتر می توان دور و حرکت موتور دستگاه ها را کنترل کرد که به تبع این مزیت باعث ایجاد مزیت های دیگر از جمله موارد زیر شده است:

  • عمر مفید قطعات مكانیكی افزایش پیدا می کند.
  • با امکان کنترل موتور، شوک راه اندازی ایجاد نمی شود.
  • با وجود امکان کنترل دور و سرعت موتور ، انرژی تا 50 درصد ذخیره می شود.
  • امکان کنترل دور موتور، باعث عدم نیاز به دستگاه های كنترل دبی مكانیكی می شود.
مزایای کولر گازی اینورتر

یکی از مهم ترین و رایج ترین کاربردهای اینورتر چیست؟ خوب است بدانید که استفاده از آن در کمپرسور کولر گازی از مزیت های زیادی را برای کاربران ایجاد می کند. از اصلی ترین مزیت های کولر گازی اینورتر، مصرف کم برق می باشد. کولر گازی های اینورتر انرژی برق را 30 تا 60 درصد کاهش می دهند.

یکی دیگر از مزیت های کولر گازی اینورتر، تولید صدای کم نسبت به مدل های قدیمی تر آن می باشد. همچنین زیبایی پنل های دستگاه و هماهنگ شدن با سیستم های روز دنیا مانند WIFI و … از مزیت های آن به شمار می آید.

چگونه با استفاده از کولر گازی اینورتر، مصرف برق کاهش پیدا می کند؟

زمانی که کولر اینورتر به دمای تنظیم شده می رسد؛ کولر خاموش نمی شوند. بلکه با تغییرات سرعت گردش بار برودتی ایجاد شده را کاهش می دهند. این ویژگی سبب شده است تا یک بالانس انرژی رخ دهد. یعنی گرمای ایجاد شده در محیط با گرمای جذب شده توسط کولر گازی اینورتر برابر شود و دیگر لزومی به کارکرد کولر گازی با حداکثر توان وجود نداشته باشد.

در کولر های معمولی، در لحظه راه اندازی جریان خیلی بیشتری از شبکه برق می کشند. که این موضوع باعث افزایش مصرف برق و حتی اعمال فشار به شبکه برق شهری می شود. جالب است بدانید که در کولر های گازی اینورتر؛ کمپرسور با سرعت کمتر و آرامتر راه اندازی می شود. یعنی اینکه اینورتر با کاهش ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور؛ سرعت لحظه راه اندازی کمپرسور یا موتور کولر را کاهش می دهد که این عمل باعث کاهش مصرف برق می شود.

از دیگر دلایل کاهش مصرف برق در کولر گازی اینورتر، عدم استفاده از خازن می باشد. در کولر های معمولی، در هنگام استارت‌، ولتاژ زیادی از شبکه برق می ‌گیرد و باعث صدمه زدن به سایر وسایل برقی می ‌شود و این عمل باعث می شود که خازن به صورت دائم کار کند و وظیفه ذخیره و تأمین ولتاژ را بر عهده کمپرسور بگذارد، که در کولر گازی دیگر خبری از آن نیست یعنی اینکه اینورتر با تبدیل جریان مستقیم به متناوب دیگر برای استارت اولیه و همچنین کارکرد نیازی به خازن ندارد.

چگونه با استفاده از کولر گازی اینورتر، مصرف برق کاهش پیدا می کند؟

کاربرد های دیگر اینورتر در کجاست؟

ار اینورتر در هر دستگاه هایی که با الکتروموتور به حرکت در می آید استفاده می شود. و عمل آن دستگاه را کنترل شده و هوشمندانه تر می کند. به طور مثال وقتی از پمپ آب اینورتر برای ساختمان های چندین طبقه استفاده می ‌شود، سرعت گردش پمپ براساس تعداد شیرهای باز و در حال مصرف ، می تواند تغییر کند. و از فشار زیاد آب در مواقع مصرف کم جلوگیری کند. یعنی به عبارتی در مصرف بی رویه آب جلوگیری شود بدون آنکه ضربه ای به قدرت و گشتاور وارد شود. همچنین اینورتر می تواند سرعت گردش دیگ ماشین لباس‌شویی را براساس میزان لباس قرارداده‌ شده در آن را کنترل کند و یا در مثالی دیگر زمانی که در کمپرسور یخچال از مبدل اینورتر استفاده می شود. می تواند دما براساس میزان مواد داخل یخچال تنظیم شود و به طور کلی باعث صرفه جویی در مصرف برق شود.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *