کولر گازی اینورتر چیست؟

کولر گازی اینورتر چیست؟

کولر گازی جز یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌ های تهویه هوا محسوب می‌ شود. و با ورود سیستم‌ های اینورتر به محبوبیتش افزوده شده است. حالا اینکه کولر گازی اینورتر چیست و چه کاربردی و دارد و در واقع به چه کولرهای گازی اینورتر می‌ گویند، به طور جامع در این محتوای کاربردی پرداخته شده است. پس برای اینکه هر آنچه در مورد کولر گازی اینورتر لازم است بدانید؛ در ادامه همراه سهند هواساز باشید.

به چه کولر های گازی اینورتر می‌ گویند؟

کولر های گازی اسپلیت از نظر میزان مصرف انرژی، به دو دسته کلی اعم از کولر گازی اینورتر و کولر گازی اسپلیت معمولی تقسیم می‌ شود. در واقع به دلیل مصرف بالای انرژی کولرهای گازی اسپلیت و نگرانی های مصرف کنندگان بابت هزینه های آن، امروزه نسل جدید این کولرها را به صورت اینورتر یعنی سیستم‌ های کم مصرف ساخته می‌ شود. به کولرهای گازی که انرژی کمی مصرف می‌ کنند، کولر گازی اینورتر گفته می‌ شود.

کولر گازی اینورتر چیست؟

کولر گازی اینورتر چه تفاوتی با کولر اسپلیت معمولی دارد؟

تا اینجا متوجه شدید که به چه کولر هایی، اینورتر گفته می‌ شود. حال برای شرح نحوه مکانیزم و عملکرد کولر گازی اینورتر باید کمی دنده عقب بگیریم و از عملکرد اسپلیت های معمولی بگوییم.

عملکرد اسپلیت‌ های معمولی به این شکل است که زمانی که مصرف کننده، دمای مورد نظر را تنظیم کرد، ترموستات فعال شده و دمای محیط و دمای تنظیم شده را تشخیص داده و با کمک کمپرسور، دمای هوای محیط را تغییر می‌ دهد و بعد از تغییر دما، کمپرسور خاموش می‌ شود.

به طور مثال زمانی که کاربر دمای دستگاه را بر روی ۲۲ درجه سانتی گراد تنظیم کرد؛ دمای محیط هم به این درجه می‌ رسد و با کمک ترموستات کمپرسور خاموش می‌ شود. اما در این فرایند ترموستات کاملا فعال است و هر لحظه در حال چک کردن دمای محیط است و مدام دستور خاموش و روشن کردن کمپرسور را صادر می‌ کند و مصرف برق بالا می‌ رود. ولی دیگر در کولر گازی اینورتر دیگر خبری از روشن و خاموش شدن کمپرسور نیست و همه چیز بهینه شده است.

چرا با خاموش و روشن شدن موتور، مصرف برق بالا می‌ رود؟

روند خاموش و روشن شدن پست سر هم موتور کولر گازی مشکلات زیادی را به وجود می‌ آورد. در حقیقت با وارد شدن شوک الکتریکی به کمپرسور و موتور اسپلیت مصرف برق نوسان پیدا کرده و طی این نوسانات، مصرف انرژی بالا می‌ رود و در نهایت شما را اخر هر دوره، که قبض برق صادر می‌ شود؛ شوکه می‌ کند. به همین دلیل این مشکل جرقه ای شدن تا کولر گازی اینورتر پا به میدان بگذارد و با عملکردی بهینه تر مصرف برق را کاهش دهد.

کولر گازی اینورتر

نحوه مکانیزم کولر گازی اینورتر چگونه است؟

همانطور که گفته شد؛ در کولر گازی اینورتر دیگر خبری از خاموش و روشن شدن موتور کولر خبری نیست. چرا که به جای کمپرسور های دور ثابتی که در اسپلیت های معمولی تعبیه می‌ شد، حالا دیگر کمپسور‌های دور متغیر جای آن گرفته است.

کمپرسوری با دور متغیر در کولرهای گازی اینورتر، این قابلیت را دارد که با رسیدن دمای محیط به دمایی که مصرف کننده آن را روی دستگاه تنظیم کرده است. به جای خاموش کردن کمپرسور دستگاه، دور آن را پایین بیاورد. از وارد شدن ناگهانی شوک الکتریکی به موتور جلوگیری شود و نوسان برق ایجاد نشود و در نهایت از مصرف بالای انرژی برق جلوگیری شود.

به طور کلی می توان گفت تنها تفاوت اصلی که بین کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی، وجود دارد، در نوع کمپرسور طراحی شده است. در کولر گازی اینورتر کمپرسور دور متغیر و در اسپلیت معمولی، این قطعه دور ثابت است.

مزیت‌ های استفاده از کولر گازی اینورتر چیست؟

تا اینجا متوجه شدید که کولر گازی اینورتر، در جهت مصرف برق، بسیار بهینه عمل می کند. اما این تنها مزیتش نیست. علاوه بر این، عدم تولید صدا در این مدل کولرها، باعث شده تا افراد زیادی که به آرامش و سکوت نیاز دارند؛ به کولر های گازی اینورتر جذب شوند. در واقع با توجه به طراحی جدید و تغییر دور موتور، هیچ صدای اضافی به گوش نمی‌ خورد. همچنین به دلیل عدم روشن و خاموش شدن موتور، هیچ گونه لرزشی در این نوع کولرهای گازی حس نمی‌ شود.

علاوه بر این‌ها، عمر کولر گازی اینورتر به سبب عدم خاموش و روشن نشدن مداوم موتور و کاهش استهلاک بالا رفته است.

قابل ذکر است که در کولر گازی اینورتر به جای گاز نوع گاز r22 از گاز r410a استفاده شده است. این گازها کیفیت بالایی داشته و با محیط زیست بسیار سازگار هستند.

 از دیگر مزیت‌های کولر گازی اینورتر، می‌ توان به بالا رفتن سرعت سرد و یا گرم سازی محیط، زیباتر و شیک تر شدن ظاهر آن اشاره کرد.

نکته: برای اینکه مطمئن شوید، کولر شما از نوع اینورتر است، به مشخصات آمپر، نوع گاز آن دقت کنید.

کولر گازی اینورتر

معایب کولر گازی اینورتر چیست؟

در کنار مزیت‌های چشمگیری که کولر گازی اینورتر دارد؛ باید نگاهی به معایب آن بیندازیم.

یکی از معایب کولر گازی اینورتر، این است که قیمت خرید آن نسبت به اسپلیت‌های معمولی بالاتر است. البته گران بودن نسل جدید کولر گازی بی دلیل نیست. از قدیم گفته اند” هیچ گرانی بی علت نیست و هیچ ارزانی بی حکمت” .

دومین عیب کولر گازی اینورتر، نیز باز به هزینه ی آن بر می‌ گردد. از آنجایی که این کولر ها از یک مبدل پیچیده استفاده می‌ کند؛ از این رو هزینه تعمیر و سرویس آن کمی نسبت به اسپلیت‌های معمولی بالاتر است.

کولر گازی اینورتر چیست تا چه اندازه مصرف برق را کاهش می‌دهد؟

مصرف کم برق این نوع از کولر گازی از زبان تکنسین‌ها متفاوت است. ولی به طور کلی دقیقا نمی‌ توان درصد شفافی برای میزان کاهش مصرف برق کولرهای گازی اینورتر بیان کرد. چرا که کاملا به شرایط جوی و عمر دستگاه بستگی دارد. اما در کل بر حسب تجربه و دید و بازدید کارشناسان سهند هواساز از کولرهای گازی اینورتر، حدودا ۲۵ الی ۶۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی شده و بیشتر مصرف کنندگان را با دیدن هزینه‌ های پایین برق مصرفی شوکه کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *