سیرکوله چیست؟

سیرکوله چیست؟

سیرکوله چیست؟ سیرکوله چه ویژگی ها و مشخصاتی دارند؟ انواع سیرکوله چیست؟ پمپ سیرکوله چه کاربردهایی دارد؟ این‌ ها رایج ترین سوالات در مورد پمپ سیرکوله است و ما در این سایت به طور تخصصی به آن‌ها پاسخ داده ایم. اکنون برای اینکه همه چیز در مورد پمپ سیرکوله بدانید در ادامه همراه ما باشید.

سیرکوله چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پمپ سیرکوله یا همان پمپ سیرکولاتور یکی از متداول ترین پمپ‌ها در دستگاه های تهویه مطبوع است. در حقیقت سیرکوله در لغت به معنای چرخش و گردانیدن در یک محفظه بسته می‌ باشد به همین دلیل به دستگاه ها و پمپ هایی که سیال را به گردش در می‌ آورند؛ سیرکوله گفته می‌ شود. به طور مثال در سیستم حرارت مرکزی ساختمان ها، از پمپ های سیرکوله برای چرخش آب گرم نیز استفاده می‌ شود.

 

سیرکوله چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشخصات فنی و ظاهری پمپ سیرکوله

سیرکوله از قطعاتی همچون پروانه، یاتاقان، کاسه نمد، موتور، دهانه مکش، دهانه تخلیه، شقف و پمپ تشکيل شده است.

 موتور سیرکوله در دو نوع یک فاز و سه فاز، از نوع آسنکرون قفس سنجابی و پمپ آن از نوع سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز می‌ باشد. قابل ذکر است که دور موتور سیرکوله حدودا بین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ دور بر دقیقه (RPM) است. سایز پمپ سیرکوله از نیم اینچ تا شش اینچ است. بدنه پمپ‌های سیرکولاتور جهت بالا بردن سطح مقاومتشان در برابر حرارت و رطوبت از چدن و یا استیل ساخته شده است.

پروانه های تعبیه شده در سیرکوله نیز هم از استیل، چدن، پلاستیک، آلومینیوم و برنج می‌ باشد.

 یاتاقان ها از جنس چدن بوده و برای تراز نگه داشتن محور پمپ مورد استفاده قرار می‌ گیرد. کاسه نمد از جنس فولاد بوده و از نفوذ آب به داخل یاتاقان‌ها جلوگیری می‌ کند.

شفت یا همان شافت یا محور از جنس استیل است که پروانه روی آن نصب می‌ گردد.

این دستگاه بر خلاف دیگر پمپ ها کم‌صدا است. از دیگر ویژگی ها و مزیت های آن می‌توان به مصرف بهینه انرژی اشاره کرد. به موجب این ویژگی، این دستگاه ها در رده بندی انرژی A و B قرار گرفته اند. نصب و تعمیر آسان و هزینه‌های نگهداری پایین، داشتن تنوع بالا در مدل و سایز از دیگر ویژگی ها و مزیت های سیرکوله محسوب می‌ شود.

کاربرد سیرکوله چیست؟

دستگاه سیرکوله یا همان سیرکولاتور سیالات تا حداکثر دمای ۱۳۰ درجه سانتیگراد پمپاژ می‌ کند. در واقع رایج ترین کاربرد این نوع پمپ ها تامین آب داغ برای سیستم های گرمایش مرکزی است. به طور مثال ایجاد گرمایش در شوفاژ ها از این پمپ استفاده می‌ شود. از دیگر کاربردهای پمپ سیرکوله این است که برای به گردش در آوردن آب گرم در داخل لوله‌های پکیج جهت در دسترس بودن آب گرم مصرفی، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. علاوه بر این برای به گردش درآوردن آب سرد مورد نیاز برای مصارف صنعتی و خانگی، به چرخش در آوردن آب گرم و سرد در سیستم گرمایش از کف، به چرخش در آوردن آب مصرفی جهت شستشوی های صنعتی، پمپاژ آب استخر و … از پمپ سیرکوله استفاده می‌ شود.

کاربرد سیرکوله چیست؟

 انواع پمپ سیرکوله

دستگاه های سیرکوله به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌ شوند:

  • پمپ های سیرکوله خطی
  • پمپ سیرکوله زمینی
بررسی سیستم پمپ سیرکوله خطی

همانطور که از نام پمپ خطی مشخص است این نوع پمپ ها به طور مستقیم به روی خط لوله نصب می‌ گردد. دهانه ورودی و خروجی پمپ های سیرکوله به نحوی طراحی شده اند که نسبت به هم زاویه ۱۸۰ درجه دارند. محور پمپ خطی این پمپ، با سیل بند مکانیکی بسته شده و بسته به میزان دما و فشار سیستم اصلی، محفظه آن آب بندی های متفاوتی می‌ شود.

دبی این نوع پمپ، بین 15 تا 550 گالن بر دقیقه بوده اما بسته به نوع کاربرد، قابلیت افزایش قدرت و دبی را دارا می‌ باشند.

لازم به ذکر است که از این نوع پمپ های سیرکوله برای به گردش درآوردن آب گرم و سرد در سیستم مرکزی موتورخانه، پمپ شوفاژ، پمپ پکیج، پمپ استخر، پمپاژ سیالات شیمیایی و سیستم های شست و شوی صنعتی، سیستم های تهویه مطبوع، پمپ سیرکوله مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

از جمله مزایای پمپ خطی سیرکوله می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

این نوع پمپ های سیرکوله در مقایسه با سایر پمپ ها فضای کمتری را اشغال می‌ کنند. همانطور که در عکس پمپ سیرکوله خطی مشاهده کردید؛ دهانه ی خروجی و ورودی این دو به صورت عمودی و یا افقی در یک راستا قرار گرفته اند و فضای محدودی را به خود اختصاص داده اند.

از دیگر مزیت های پمپ سیرکوله خطی می‌ توان به امکان نصب راحت و سریع اشاره کرد. چرا که در نصب این نوع پمپ ها به تغییر جهت لوله کشی، حذف زانویی و سایر فیتینگ ها به دلیل تعبیه شدن فلنج های ورودی و خروجی، محور سازی میدانی به دلیل هم تراز بودن موتور و پمپ نیازی ندارد.

بررسی سیستم پمپ سیرکوله زمینی

بررسی پمپ سیرکوله زمینی

یکی دیگر از مدل های پمپ سیرکوله می‌ توان به پمپ سیرکوله زمینی اشاره کرد. این نوع پمپ ها نسبت به پمپ سیرکوله خطی از قدرت بالاتری برخوردار شده است. در واقع از پمپ سیرکوله خطی بیشتر در مصارف کوچک مانند ایجاد سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان های مسکونی و اداری، که به دور پایین موتور نیاز دارد استفاده می‌ شود و در مصارف بزرگتر همچون کارخانه ها، صنایع پتروشیمی و .. پمپ های سیرکوله زمینی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

علاوه بر این از این پمپ ها زمانی استفاده می‌ شود که علاوه بر دبی، فشار نیز اهمیت داشته باشید. لازم به ذکر است که این پمپ ها بر روی زمین قرار گرفته و دارای پمپ و الکتروموتور سنگین می‌ باشند. بنابراین ممکن است مدار تحمل وزن آن را نداشته باشد. که در این صورت باید یک شاسی جهت کاهش ارتعاشات دستگاه به عنوان لرزه گیر بر روی زمین قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید : پمپ تصفیه آب استخر

خرید پمپ سیرکولاتور

قبل از انتخاب و خرید پمپ سیرکوله باید از مشخصات و ویژگی های فنی و ظاهری آن به طور کامل مطلع شوید. به طور مثال از خطی و یا زمینی بودن پمپ، اتصال دنده‌ای یا اتصال فلنجی، میزان هد و دبی آب، قدرت و دور موتور، میزان آبدهی پمپ، برند و … از شرکت تولید کننده جویا شوید.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع سیستم تهویه مطبوع و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

تولید انواع دستگاه هواساز هایژنیک،هواساز اکونوپک، هواساز زنت ، هواساز ایرواشر،هواساز سالن قارچ ،رطوبت ساز ، فن صنعتی، فیلتراسیون صنعتی ، بگ فیلتر و غیارگیر سیکلون ، انواع فن تونلی ، فن بین کانالی ، اگزاست فن، هواکش، فن سانتریفیوژ ، فن آکسیال، فن هواساز ، دود سوز ، هواکش 140، فن و هواکش مرغداری، فن هواکش سیرکوله گلخانه، گرماتاب، جت هیتر موشکی، هیتر صنعتی،انواع هیتر سفارشی (کوره هوای گرم و بخاری کارگاهی و هیتر سالن قارچ و هیتر مرغداری و هیتر گلخانه و…)، یونیت هیتر،هیتر برقی ، هیتر سرامیکی ، هیتر تابشی ، دیگ آبگرم، دیگ بخار و انواع کولر صنعتی، خشک کن صنعتی ، چیلر و… خدمات بالانس فن پروانه .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *