سیستم تهویه هوا

سیستم تهویه هوا چگونه کار می کند؟

همه چیز در مورد سیستم تهویه هوا

سیستم تهویه هوا، جز یکی از اصلی ترین تجهیزات، جهت ایجاد هوای مطبوع برای محیط های مسکونی و سالن های صنعتی می باشد. تا حدی که بدون داشتن یک سیستم تهویه مطبوع عملا روند کار به بن بست می خورد. اکنون به دلیل ضرورت تعبیه سیستم تهویه هوا، محتوایی تولید کرده ایم تا شما را با انواع سیستم تهویه مطبوع بیشتر آشنا کنیم. ما شما را با بهترین نوع آن و همچنین نکاتی که باید حین خرید این سیستم توجه کرد آشنا می کنیم. قطعا شما بعد از خواندن این مطلب، با بهترین سیستم تهویه مطبوع آشنا خواهید شد. و برای خرید آن تصمیم درستی خواهید گرفت. پس با هم ادامه مطلب را می خوانیم.

تهویه مطبوع یعنی چه؟

همانطور که خواندید، سیستم تهویه مطبوع وظیفه، ایده آل کردن شرایط هوای محل مورد نظر می باشد. عملیاتی که این سیستم انجام می دهد باید بهداشت هوای محیط و شرایط دمایی و رطوبت را به حد مطلوب برساند. در حقیقت با تعبیه یک تهویه مطبوع؛ شرایط هوا طبق روش خاصی به صورت اتوماتیک ثابت می ماند و یا تغییر می کند. به طور کلی شرایطی را که تهویه مطبوع باید در داخل محل زندگی برای افراد حاضر در محیط، فراهم نماید. و برای انسان لذت بخش و مطلوب است دمای 22 درجه ی سانتی گراد و رطوبت محیط 50% می باشد. که این عدد و رقم برای زیستن انسان می باشد. ممکن است بسته به نوع کسب و کار و شرایط محیط صنعتی، دما و میزان رطوبت متفاوت شود.

هدف از تعبیه یک سیستم تهویه هوا چیست؟

هدف از تعبیه یک سیستم تهویه هوا کاملا روشن می باشد. هوای یک محیط برای اینکه پاک و سالم باشد؛ نیاز به یک مکانیزم مناسب تهویه هوا دارد. برای اینکه سرعت وزش هوا در یک محیط صنعتی و تولیدی کنترل شود، به یک سیستم تهویه هوا نیاز است. یک محیط صنعتی و تولیداتی برای اینکه میزان رطوبت و میزان کربن دی اکسید، کنترل شود. قطعا به یک سیستم تهویه مطبوع نیاز دارد.

برای ایجاد سرمایش و گرمایش و کنترل دما در هر شرایط آب و هوایی باید یک سیستم تهویه مناسب نصب شود. به علاوه برای ضدعفونی، از بین بردن بو، باکتری و ایزوله کردن یک محیط صنعتی و یا پزشکی و … به یک سیستم تهویه مطبوع نیاز دارد. این ها اهداف تعبیه یک سیستم تهویه هوا می باشد. که بسته به نوع شرایط اقلیمی و محیطی و … مناسب ترین آن باید انتخاب شود.

آشنایی با انواع سیستم تهویه هوا

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، شاهد ورود سیستم های پیشرفته برای تهویه هوا هستیم. اما اینکه کدام سیستم برای محیط مورد نظر ما مناسب تر است؛ خودش یک چالش می باشد. اما به طور کلی؛ انواع سیستم های تهویه مطبوع از نظر نوع مولد به 3 بخش مختلف تقسیم بندی می شوند. که هر کدام از آنها دارای زیر مجموعه های متعددی هستند؛ که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

  • تهویه مطبوع زمستانی یا سیستم تک فصلی گرم کننده (Heating System)
  • تهویه مطبوع تابستانی یا سیستم تک فصلی سرکننده (Cooling System)
  • تهویه مطبوع سالانه یا سیستم دو فصلی گرم و سرد کننده (Heating & Cooling System)

آشنایی با انواع سیستم تهویه هوا

تهویه مطبوع زمستانی یا سیستم تک فصلی گرم کننده (Heating System)

یکی از سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های تهویه هوای گرمایشی می باشد. که خود این دسته، شامل چندین نوع است. اما به طور کلی سه روش اصلی برای گرمایش در سیستم تهویه مطبوع تمام هوا وجود دارد.

۱ . تهویه هوای گرمایشی با ایجاد بخار داغ، که این بخار داغ در دیگ بخار موتورخانه ایجاد می شود.

۲ . تهویه هوای گرمایشی با ایجاد آب گرم، که آب گرم در دستگاه بویلر یا پکیج گازسوز ایجاد می شود.

۳ . تهویه هوای گرمایشی الکتریکی، که در آن نیز برای تبادل حرارت از اختلاف درجه حرارت بین کویل گرمایش و هوا استفاده می شود.

از رایج ترین سیستم های تهویه هوا گرمایشی، کوره ها یا همان بویلر ها هستند. در بویلرها، هوای گرم توسط یک مشعل گازسوز یا گازوئیل سو ، هوا گرم شده و با کانال کشی که شکل گرفته، به درون محیط های مسکونی، تجاری و یا صنعتی منتقل می گردد. انواع مشعل درون این مولد ها شامل مشعل اتمسفریک، فن دار، گازی، دوگانه سوز و … است.

نوع دیگری از سیستم‌های تهویه هوای گرمایش نیز است که در کف محیط تعبیه می شود. به همین دلیل به آن ها سیستم گرمایش از کف می‌گویند.

تهویه مطبوع تابستانی یا سیستم تک فصلی سرکننده (Cooling System)

از مهم ترین سیستم های تهویه هوا، سیستم های سرمایشی می باشد. که به واسطه ی آن ها دمای بالای محیط را پایین می آورد. و شرایط رطوبت و دما را در ایده ال ترین حالت ممکن قرار می دهد. این سیستم های تهویه هوای سرمایشی عبارتند از: کولر آبی، که بر اساس سیستم تبخیری کار می کند. فن های خنک کننده که بر اساس چرخش هوا عمل می کند. و نوعی از کولر گازی ( کولر هایی که دوکاره نیستند) که بر اساس سیستم تبریدی می باشد.

تهویه مطبوع سالانه یا سیستم دو فصلی گرم و سرد کننده (Heating & Cooling System)

یکی از پر استفاده ترین سیستم های تهویه هوا، دستگاه هایی است که هم توانایی ایجاد سرمایش و هم گرمایش و همچنین تصفیه هوا را با هم دارند. از این سیستم ها به وفور در محیط های صنعتی بزرگ استفاده می شود. چرا که کارفرما دیگر هزینه ای بابت خرید دستگاه های سرمایشی و گرمایشی و تصفیه هوا به طور جداگانه پرداخت نمی کند. این سیستم های تهویه هوا، عبارتند از: چیلر تراکمی اسکرو، چیلر تراکمی سانتریفیوژ، چیلر تراکمی اسکرال، فن کویل، ایرواشر، زنت و هواساز است. در این سیستم دو سیستم تابستانی و زمستانی در کنار هم و یا از یک سیستم یکپارچه ی دو فصلی برای تهویه مطبوع ساختمان استفاده می شود.

هواساز هم یکی دیگر از سیستم های دو فصلی می باشد. که یک جعبه ی بزرگ دارای قسمت های مختلفی دارد. و وظیفه ی حفظ کیفیت هوا با فیلتراسیون، سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی و رطوبت گیری، بازیافت انرژی و تغییرات فشار را بر عهده دارد. این سیستم را می توان به چیلر یا کندانسینگ یونیت متصل گردد.

البته دستگاه هایی مانند کولر گازی اسپلیت نیز وجود دارد. که دو فصلی است و به دلیل استفاده از سیستم تبریدی قابلیت ایجاد سرمایش و گرمایش را دارد.

نکات مهم، حین خرید دستگاه تهویه هوا که باید بدانید:

یکی از نکات مهمی که باید حین انتخاب سیستم تهویه هوا برای محیط های صنعتی و تولیدی به آن دقت شود، نوع سوخت و میزان مصرف انرژی برق و آب است. به طور مثال در صورتی که در یک منطقه جغرافیایی سکونت دارید که با مشکل کمبود آب روبرو هستید؛ پس به سراغ سیستم های تهویه هوا که بر اساس عمل تبخیر کار می کنند؛ نروید. در مناطقی که گاز شهری نسبت به برق فراوانی بیشتری داشته و ارزان قیمت تر می باشد. سیستمی انتخاب می شود که منبع اصلی سوخت آن گاز شهری باشد.

همچنین در صورتی که در مناطق گرم و خشک سکونت دارید. پس دور سیستم های تبریدی یعنی کولر های گازی خط قرمز بکشید. رطوبت هوا به شدت پایین می آید و برای افراد حاضر در محیط مشکلاتی ایجاد می شود. به طور کلی برای مناطق گرم و خشک، سیستم های تبخیری و برای مناطق شرجی مثل جنوب و شمال ایران، سیستم های تبریدی پیشنهاد می شود.

اکنون در صورتی که برای محیط صنعتی خود به دنبال یک سیستم مناسب با ضمانت و گارانتی می گردید، روی کمک ما حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید بهترین سیستم تهویه هوا با ما تماس بگیرید.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم اما در صورتی که سوال بی جوابی در ذهن دارید. کافی است با شماه های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. ما به شما در انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه کمک می کنیم .

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *