همه چیز در مورد چیلر

آشنایی با سیستم چیلر

همه چیز در مورد چیلر

سیستم چیلر یک سیستم تهویه هوا دوکاره است که در ساختمان های مسکونی، تجاری و به ویژه صنعتی استفاده می‌ شود. از آنجایی که چیلر به واسطه سیستم تبرید و مبدل های حرارتی، قادر به تولید هوای خنک و گرم است، از این رو از زمانی که ساخته شده اند تا به امروز، مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند. اکنون در این پست به سراغ بررسی مکانیزم چیلر، مزیت ها، مشخصات فنی، انواع آن و قیمت آن رفته ایم. پس برای اینکه همه چیز در مورد چیلر بدانید در ادامه همراه ما باشید.

سیستم چیلر چیست؟

چیلر به خنک کننده هایی گفته می‌ شود که حرارت را از بخشی به بخشی دیگر انتقال داده و این فرایند از طریق سیستم تبخیر و تقطیر صورت می‌ گیرد. به طور کلی می‌ توان کار چیلر را به این صورت شرح داد که آب را از طریق جذب و یا تراکم سرد می کند تا بتواند هوای محیط را به واسطه پمپ و همچنین لوله کشی سرد کند. البته سیستم چیلر با استفاده از مبدل های حرارتی قادر به تولید گرمایش نیز می‌ باشد.

انواع سیستم چیلر صنعتی:

همانطور که خواندید، چیلر ها هم قادر به تولید سرمایش و هم گرمایش می باشند و به همین دارای دو نوع با نام چیلر تراکمی و چیلر جذبی می‌ باشند.

چیلر تراکمی عمل سرمایش را بر اساس تراکم گاز مبرد، انجام می‌ دهد. جهت ایجاد سرمایش، ابتدا فشار گاز توسط کمپرسور افزایش یافته و سپس وارد کندانسور شده که این گازها با از دست دادن حرارت به مایع سرد تبدیل شده و سپس آب سرد وارد اپراتور دستگاه می‌ شود و در نهایت با تبخیر شدن آب سرد، هوای محیط خنک می‌ شود.

در چیلر تراکمی، از طریق گردش سیال گاز های مبرد (R22، R407C، R134a، R410A، R404A و …) به عنوان یک واسطه، گرما را از محیط گرفته و در محیط دیگری دفع می‌ کند و سپس محیط را به دمای مطلوب می‌ رساند.

در چیلر های جذبی از انرژی حرارتی و ژنراتور به جای کمپرسور و انرژی الکتریکی استفاده می‌ شود. این نوع چیلر ها اغلب از لیتیم جامد به عنوان ماده جاذب و از آب به عنوان سیال اولیه استفاده می‌ شود. به طور کلی چیلر تراکمی از انرژی الکتریکی و چیلر جذبی با بهره گیری از انرژی حرارتی سبب به وجود آمدن سرما و گرما می‌ شود. البته به دلیل ارزان بودن گاز شهری و ایجاد تلفات حرارتی در ایران، به ندرت از چیلر جذبی استفاده می‌ شود.

 انواع سیستم چیلر صنعتی

آشنایی با اجزای چیلر تراکمی

سیستم چیلر تراکمی از چند بخش جهت ایجاد چرخه تبریدی تشکیل شده است. این قطعات شامل کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، فن کویل، رطوبت گیر و شیر انبساط می باشد. در این چرخه اغلب از گازهای HFC و HCFC جهت چرخش تبرید استفاده می‌ شود.

 کمپرسور، قلب چیلر است یعنی اینکه نیروی محرکه این دستگاه را می سازد. این قطعه، نسبت به ظرفیت و طراحی چیلر در انواع مختلفی از جمله نوع رفت و برگشتی، نوع مارپیچی، نوع گریز از مرکز و نوع حلزونی تولید می‌ شود.

اپراتور قطعه ای است که آب خنک را ایجاد می‌ کند. در واقع ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط به سمت اواپراتور چیلر هدایت و در داخل لوله‌ هایی از جنس مس تبخیر می شود و به صورت بخار سرد از خروجی اواپراتور خارج و باعث سرد شدن آب جریانی می‌ شود و در نهایت آب سرد شده به سمت هواساز و فن کویل‌ ها هدایت می‌ شود. این قطعه از انواع مختلفی از جمله پوسته و لوله، پوسته و کویل و یا صفحه ای تولید شود و برای جلوگیری از اتلافات انرژی حرارتی بدنه آن عایق بندی شود.

کندانسور، یکی دیگر از قطعات مهم چیلر تراکمی است که بسته به مدل، ظرفیت و طراحی چیلر از نوع آبی و یا هوایی تولید می‌ شوند.

 شیر انبساط در چیلر تراکمی بسته به نوع طراحی آن، در انواع ترموستاتیک، فشاری و یا الکترونیک تولید می‌ شود.

فن کویل یا هواساز از دیگر قطعات اصلی چیلر تراکمی محسوب می‌ شود. این سیستم جهت پخش هوای خنک ایجاد شده از سوی آب سرد، به محیط منتقل می‌ شود.

فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر از دیگر قطعات مهم چیلر محسوب می‌ شود. از آنجایی که وجود هرگونه مواد جامد و رطوبت در دستگاه چیلر و سیستم تبرید، موجب ایجاد یک سری اشکالات می‌ شود، به همین دلیل جهت جلوگیری از مواد جامد و حذف رطوبت از قطعه ای به نام فیلتر درایر و یا صافی رطوبت گیر در چیلر استفاده می‌ شود.

اجزای چیلر تراکمی

انواع سیتم چیلرهای جذبی و تراکمی

تا اینجا با سیستم چیلر های جذبی و تراکمی آشنا شدید، اما جالب است بدانید که هر یک از این دو نوع چیلرها، در انواع مختلفی تولید می‌ شوند. به طور مثال چیلرهای کمپرسور رفت و برگشتی، چیلر کمپرسور اسکرال جز پرفروش ترین چیلرهای تراکمی هستند. چیلرهای تک اثره و دو اثره انواع چیلرهای جذبی می باشند

. هر یک از این چیلرها دارای یک سری ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند. به همین دلیل در زمان خرید هر از چیلرها اکیدا توصیه می‌ کنیم که به تمامی ویژگی ها و مشخصات فنی و همچنین مزیت های آن ها دقت کنید و با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظر خود، مناسبترین نوع چیلر را خریداری کنید.

از آنجایی که هزینه خرید چیلرهای تراکمی و جذبی پایین نیستند؛ به همین دلیل نهایت دقت خود را به خرج دهید که بهترین چیلر را انتخاب کند.

اکنون در صورتی که قصد دارید یک چیلر مناسب برای محیط صنعتی خود خریداری کنید؛ می‌ توانید روی ما حساب کنید. در حال حاضر کارشناسان شرکت سهند هواساز، برای ارائه هرگونه مشاوره و راهنمایی به شما خریداران عزیز، آماده هستند.

مزیت استفاده از سیستم چیلر

هر یک از سیستم چیلرهای جذبی و تراکمی دارای مزیت های مختلفی هستند اما به طور، صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی، راندمان بالا، عدم تولید صدا، دارای تنوع، ضریب عملکرد بالا، کاهش تولید گازهای گلخانه ای، قابل نصب در تراس و پشت بام و محیط های صنعتی بزرگ، عدم نیاز به مصرف آب زیاد، امکان استفاده در تمامی شرایط جغرافیایی و … جز مزیت های اصلی تمامی چیلرها محسوب می‌ شود.

سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *