داغ شدن موتور کولر چه دلایلی دارد؟

دلایل داغ شدن موتور کولر

داغ شدن موتور کولر آبی و سوختن کمپرسور کولر گازی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که کاربران با آن رو به رو می شوند. اکنون در صورتی که کولر شما هم دچار این مشکل شده است. و می خواهید از علت آن مطلع شوید در ادامه همراه ما باشید. ما به دلیل رایج بودن این مشکل، به طور مفصل به سراغ بررسی علت گرم شدن موتور کولر گازی و کولر آبی، علت داغ شدن کمپرسور؛ پمپ و دیگر قطعات کولر برویم. پس همراه ما باشید.

چرا موتور کولر داغ می شود؟

همانطور که گفته شد، گرم شدن موتور کولر را می توان یکی از رایج ترین مشکلات کولر دانست. که دلایل مختلفی از جمله عوامل بیرونی و درونی مربوط به کولر، باعث داغ شدن موتور کولر را در بر می گیرد. از آنجا که این علت گرم شدن موتور کولر آبی و گازی، کار نسبتا دشواری می باشد. پس برای رفع و عیب یابی این مشکل حتما باید از یک فردی که تخصص زیادی در این زمینه دارد کمک بگیرید. در ادامه به طور ساده به سراغ بررسی دلایل گرم شدن موتور کولر رفته ایم با هم می خوانیم.

علت داغ شدن موتور کولر چیست؟

در ابتدا باید مشخص کنیم که منظور از کولر، دقیقا چه نوع کولری می باشد. چرا که بسته به ساختار هر یک از کولر های، علت داغ شدن قطعات آن متفاوت می باشد. ابتدا بهتر است به سراغ دلایل داغ شدن موتور کولر آبی برویم؛ بعد از آن حتما کولر گازی را بررسی می کنیم. از جمله دلایل گرم شدن موتور کولر آبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تنظیم شناور کولر آبی
  • قفل شدن پره‌های موتور کولر آبی
  • ایجاد مشکل در پمپ آب کولر آبی
  • کار کردن کولر آبی به صورت مداوم
  • نوسانات ولتاژ جریان برق موتور کولر آبی
کار کردن کولر آبی، شایع ترین علت گرم شدن موتور کولر آبی

بعضی اوقات در طول روزهای بسیار گرم سال، به دلیل عدم تحمل گرمای هوا، مجبور می شویم که به صورت مداوم از کولر آبی استفاده کنیم. و حتی به طور شبانه روز آن را روشن و حتی رو تند می گذاریم. ولی باید بدانیم که این کار اشتباه می باشد. و باید روشی پیش بگیریم که از کولر آبی به صورت مداوم استفاده نکنیم. بهتر است به آن کمی استراحت بدهیم. و بعد از کمی وقفه دوباره آن را روشن کنیم. در غیر این صورت حتما بعد از داغ شدن موتور کولر آبی با سوختن آن مواجه می شویم.

کار کردن کولر آبی، شایع ترین علت گرم شدن موتور کولر آبی

نوسانات ولتاژ جریان برق موتور کولر آبی: یکی دیگر از دلایل گرم شدن موتور کولر آبی

یکی دیگر از دلایلی که علاوه بر داغ شدن موتور کولر آبی باعث سوختن موتور و داغ شدن کمپرسور کولر گازی می شود؛ ایجاد نوسانات ولتاژ جریان برق در کولر است. حتی در صورتی که این نوسان ولتاژ در کولر آبی و گازی بسیار جزئی و در حد ۵ درصد باشد می‌ تواند به گرم شدن موتور کولر منجر شود.

قفل شدن پره‌های موتور کولر آبی، از دیگر دلایل گرم شدن موتور کولر آبی

قفل شدن پره های موتور کولر آبی (Locking) یا عدم عملکرد درست ایمپلرهای سیستم ؛ سبب افزایش بار (Overload) در موتور کولر آبی می شود. و این اتفاق باعث داغ شدن موتور نیز می شود. علت قفل شدن پره های موتور کولر هم به دلیل برخورد مواد سنگین و ذرات درشت با فن و یا پروانه کولر می باشد. تشخیص قفل شدن پره های موتور کولر آبی، کار هر کسی نیست. باید برای این کار از یک متخصص کمک بگیرید.

ایجاد مشکل در پمپ آب کولر آبی، از دلایل شایع گرم شدن موتور کولر آبی

از شایع ترین دلایل داغ شدن موتور کولر آبی، ایجاد مشکل در پمپ آن می باشد. از آنجا که پمپ آب برای انجام وظیفه خود به انرژی و فشار نیاز دارد. در صورتی که در آن مشکلی ایجاد شود و عملکردش استاندارد نباشد قطعا بر اثر ایجاد فشار بیش از حد، به موتور آسیب می رسد و داغ می شود. در صورتی که به این مشکل رسیدگی نشود؛ قطعا موتور کولر شما می سوزد.

عدم تنظیم شناور کولر آبی

عدم تنظیم شناور کولر آبی، یکی دیگر از دلایل داغ شدن موتور کولر می باشد. از آنجایی که شناور وظیفه تنظیم سطح آب را دارد. و پایین رفتن آن، کمبود آب و با بالا رفتنش مناسب بودن میزان آب موجود در تشتک را مشخص می کند. پس در صورتی که دچار مشکل شود و تنظیم نباشد؛ قطعا با کولر با کمبود آب مواجه می شود. و عمل خنک سازی به مشکل برمی خورد و به موتور فشار زیادی وارد می شود. که در نتیجه باعث داغ شدن موتور کولر آبی می شود.

قرارگیری کولر در آفتاب مستقیم

نصب کولر آبی در جایی که نور خورشید مستقیم به آن می تابد، از جمله دلایل داغ شدن کولر آبی می باشد. توصیه اکید می کنیم که کولر را در جایی دور از نور مستقیم آفتاب نصب کنید. و علاوه بر آن سایبانی نصب کنید تا کولر آبی را کاملا در سایه خود قرار دهد.

راهکارهای جلوگیری از داغ شدن موتور کولر آبی

تا اینجا شما با دلایل داغ شدن موتور کولر آبی آشنا شدید. دقت داشته باشید که اگر به موارد بالا بی توجه باشید، قطعا با سوختن موتور کولر مواجه می شوید. پس باید روش هایی برای جلوگیری از گرم شدن موتور کولر آبی و سوختن آن پیش بگیرید. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی ولتاژ ورودی به کولر آبی
  • بررسی تنش (Tension) وارده به تسمه
  • چک کردن تمامی شفت ها و یاتاقان ها
  • بررسی اتصالات الکتریکی کولر و سیم کشی آن
  • بررسی سایر اجزای تاثیرگذار کولر در داغ شدن موتور آن
  • برداشتن پوشش جانبی دستگاه و چک کردن موتور کولر آبی
دلیل سوختن موتور کولر آبی چیست؟

تمامی دلایلی که در بالا گفته همه، می توانند از جمله دلایل سوختن موتور کولر آبی باشند. یعنی خرابی شناور، خرابی پمپ و فن، سفت یا شل بودن تسمه، قرارگیری کولر در آفتاب مستقیم می تواند سوختن موتور کولر آبی را به همراه بیاورد.

علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

داغ شدن کمپرسور کولر گازی و سوختن آن جز رایج ترین مشکلات این نوع سیستم سرمایشی می باشد. زمانی که کمپرسور کولر گازی داغ می‌ شود؛ شما باید سریعا کولر را خاموش کنید. و به دنبال علت این مشکل باشید. برای بررسی دلایل داغ شدن کمپرسور کولر گازی می توانید از متخصصان خبره کمک بگیرید. چرا که به دلیل عدم دانش فنی شما، ممکن است خود و دیگران را در خطر بیاندازید. جدا از این توصیه با هم به سراغ رایج ترین دلایل داغ شدن کمپرسور کولر گازی می رویم.

  • ولتاژ نامناسب است.
  • ولتاژ برق بالا است.
  • مبرد کولر کم است.
  • عمر کمپرسور کم شده است.
  • فن کولر گازی خراب شده است.
  • میزان گاز در کولر کم شده است.
  • سیم کشی اصولی انجام نشده است.
  • کندانسور کولر گازی کثیف شده است.
  • فیلتر هوا در کولر گازی کثیف شده است.
  • سیم های استفاده شدن در موتور کیفیت پایینی دارد.
  • ظرفیت کولر گازی برای متراژ ساختمان مناسب نیست.
آخرین سخن و توصیه ما به شما

تا اینجا شما با دلایل داغ شدن موتور کولر آبی، علت سوختن موتور کولر آبی، علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی و راه های تشخیص آن آشنا شدید. عزیزان، توجه داشته باشید که همه ای دلایل باعث از کار افتادن سیستم سرمایشی شما می شود. توصیه اکید ما این است که از یک سرویسکار بخواهید که کولر گازی و کولر آبی شما به صورت دوره ای بررسی کند. تا از مشکلات جدی جلوگیری شود. در صورتی که از تخصص کافی در زمینه تعمیر موتور کولر آبی و بررسی دلایل داغ شدن کولر و علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی برخوردار نیستید به هیچ عنوان دست به تعمیر ،تعویض و یا حتی تمیز کردن کولر به صورت تخصصی نزنید. ما در این مقاله تلاش کردیم به تمامی سوالات شما در زمینه داغ شدن موتور کولر پاسخ دهیم. اما در صورتی که پاسخ سوالات خود را دریافت نکرده اید تنها کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *