هواساز چند منطقه ای چیست؟

هواساز چند منطقه ای چیست؟

هواساز چند منطقه ای چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

هواساز چند منطقه ای چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ این سوالی است که بسیار از افراد ما می پرسند. به همین جهت قصد داریم شما را به طور کامل با هواساز چند منطقه ای بیشتر آشنا کنیم. و از کاربردها، مزیت ها و معایب هواسازهای چند منطقه ای شما را بیشتر آگاه کنیم. پس در صورتی که برای محیط خود قصد خرید هواساز و تهویه را مناسب می دانید؛ در ادامه همراه ما باشید.

هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه وارد بحث هواساز چند منطقه ای شویم؛ لازم است قبل از آن شما را با مکانیزم کلی هواسازهای مسکونی، تجاری و صنعتی؛ بیشتر آشنا کنیم. هواساز ( به انگلیسی Air Handling Unit) (به طور اختصاری AHU) همانطور که از نامش مشخص است، جهت ایجاد هوای مطبوع و سالم کاربرد دارد. البته نباید آن را با تهویه های معمولی هوا یکی بدانیم. چرا که هواساز ها در کنار ایجاد هوای مطلوب، دما و رطوبت مناسبی را ایجاد می کنند. این دستگاه که در مسیر چیلر و بویلر با کانال هوا تعبیه می شود؛ در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود.

علت محبوبیت هواساز این است که، چه در تابستان در آن روزهای گرم و داغ و چه در زمستان در سردترین روزهایش، رطوبت و هوای تازه ی فیلتر شده ای برای محیط ایجاد می کند. خوبی هواسازها این است که به راحتی در چیلر، جهت تامین هوای مناسب در روزهای گرم و در دیگ آب گرم برای ایجاد هوایی مطلوب در روزهای سرد؛ نصب می شود. و هیچ گونه محدودیتی ندارد.

آشنایی با انواع هواساز های موجود در بازار

به طور کلی هواساز های موجود در بازار بسته به تعداد خروجی هایی که دارند تقسیم بندی می شوند. هواسازها جهت تامین هوای دلخواه و کنترل فضا خروجی یک یا چند گانه دارند. و به طور کلی به هواساز یک یا چند منطقه ای تقسیم می شوند. در واقع هواساز هایی که تولید می شوند؛ بسته به مشخصات فنی و میزان بازدهی انواع زیادی دارد. که همگی آن ها در دسته ی کلی تک منطقه ای جا می گیرند. یعنی فقط می توانند یک شرایط دمایی تعریف شده ای برای محیط آن هم فقط در یک زمان و مکان مشخص ایجاد کنند. و نمی توانند نیازهای دمایی هر قسمت را به طور جداگانه و مستقل تامین کنند. این ویژگی هواساز های تک منطقه ای باعث شده که از میزان محبوبیتشان تا حدی کاسته شود. یعنی به طور کلی امروزه هواساز یک منطقه ای کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. و به جای آن از حالت دوم یعنی هواساز چند منطقه ای (یا همان هواساز مولتی زون Multi zone) استفاده می شود.

هواساز چند منطقه ای به چه معناست؟

همانطور که گفتیم هواساز چند منطقه ای یا همان هواسازهای مولتی زون (MULTI-ZONE) زمانی برای ما کاربرد دارد که بخواهیم کنترل دمایی هر قسمت یا اتاق از یک سالن، کارخانه، ساختمان و …. را به صورت جداگانه و مستقل ایجاد کنیم. هواساز از قسمت های دیگر و به صورت دلخواه صورت بگیرد و راحتی برای هر قسمت از محیط سرما و یا گرمای مورد نیاز خود را دریافت کند. استفاده از این نوع سیستم های هواساز در مقابله به دیگر سیستم های مزیت های زیادی را به همراه می آورد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

نحوه مکانیزم هواساز چند منطقه ای چگونه است؟

برای سیستم های هواساز چند منطقه ای از الکتروموتورهای دور متغیر یا اینورتر استفاده می شود. استفاده از آن باعث می شود که دمای هر ناحیه به بهترین شکل ممکن کنترل شود. عمل پخش هوای سرد و گرم هم توسط دو کانال به جعبه هایی به نام ترمینال باکس صورت می گردد. کانال هوای سرد و گرم تعبیه شده در هواساز، مجهز به دمپر است تا فرمان تغییر دما صادر شود. در نتیجه هوای سرد و گرم با نسبت های مختلف با هم مخلوط شده و به اتاق وارد شده و دمای اتاق را در بهترین حالت ممکن تنظیم می کند.

نحوه مکانیزم هواساز چند منطقه ای

در تصویر زیر نمای شماتیک از یک هواساز چند منطقه ای را مشاهده می کنید. در تصویری که در زیر درج شده؛ مسیرهای ورودی و خروجی هوا از طریق فلش مشخص شده است.

تفاوت هواساز تک منطقه ای با هواساز چند منطقه ای چیست؟

از تفاوت های اصلی هواساز تک منطقه ای(Single-Zone) با هواساز چند منطقه ای (Multi-Zone) می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • یک هواساز تک منطقه ای،برای هر نوع هوای منحصر به فرد به طور مجزا تعبیه می گردد. ولی لازم به ذکر است که هواسازهای چند منطقه ای قابلیت این را دارند که بتوانند چند نوع هوای متفاوت و دلخواه را از طریق کانال های مجزایی که درونش تعبیه شده است؛ تامین گردد.
  • با استفاده از یک هواساز چند منطقه ای به جای هواساز های متعدد تک منطقه ای، می توان در مصرف انرژی برق صرفه جویی کرد. همچنین طبیعتا هزینه های ناشی از خرید و راه اندازی چندین هواساز کاسته می شود.
  • از دیگر تفاوت های هواساز تک منطقه ای با هواساز چند منطقه ای این است که در شرایط بحرانی هواسازهای چند منطقه ای جوابگو است.
  • یکی دیگر از تفاوت های هواساز تک منطقه ای با هواساز چند منطقه ای، لزوم وجود سیستم هوشمند در هواساز مولتی زون می باشد. در واقع به این دلیل که در هواساز مولتی زون دماهای مختلفی می توان ایجاد کرد. به تبع هواساز چند منطقه ای به هوشمند سازی نیاز پیدا می کند. تا دما و رطوبت و… تامین و کنترل کند.
  • همچنین از دیگر تفاوت های هواساز تک منطقه ای با هواساز چند منطقه ای این است که در هواسازهای مولتی زون می توان در هر فضا به صورت جداگانه، فیلتراسیون های متعددی تعبیه کرد. و بر حسب نیاز، درصد آلودگی های فضا های مورد نظر را متناسب با طراحی انجام گرفته کنترل کرد .
مزایای هواساز مولتی زون یا همان چند هواساز منطقه ای چیست؟
  • هواسازهای مولتی زون اصلا لرزش ندارد.
  • راندمان کارایی هواساز چند منطقه ای بالاتر است.
  • هیچ گونه سر و صدایی از خود تولید نمی کند.
  • دارای رطوبت زن بر حسب سفارش می باشد.
  • دارای سیستم های فیلتراسیون بسیار قوی است.
  • عمر طولانی دارد و به راحتی معیوب نمی شود.
  • برای هر نوع منطقه ی آب و هوایی مناسب است.
  • سیستم بدون توقف دستگاه تغییر حالت می دهد.
  • در رنج های مختلف گرما و سرما، قابل تنظیم می باشد.
  • از پوشش ضد خوردگی و زنگ زندگی استفاده می شود.
  • بدنه از گالوانیزه با ضخامت بالا و با دوام ساخته شده است.
  • در انواع شکل های عمودی-افقی و L شکل طراحی می شود.
  • به ترموستات و ابزار دقیق کنترل فشار و رطوبت مجهز شده است.
  • ایده آل ترین سیستم برای بارهای سرمایی و بارهای حرارتی بالا است.
  • انرژی کمی در مقابله با خرید چند نوع هواساز تک منطقه ای مصرف می کند.
  • از سیستم اینورتر (Inverter) به منظور افزایش راندمان عملکرد استفاده می کند.
  • در تمامی مدل ها و فن های مورد استفاده از شفت های فولادی استفاده می شود.
  • برای ساختمان هایی با ریت تغییرات بار برودتی و حرارتی در نواحی مختلف، مناسب است.
  • هواساز چند منطقه ای جهت عایق بندی، پس از ساخت با رنگ اپوکسی پوشش داده می شود.
  • جهت تنظیم فشار هوا در سیستم های توزیع در مناطق مختلف به سنسور هایی مجهز شده است.
  • در چندین سیستم های گرمایشی و سرمایشی از جمله کویل های آب گرم ، آب سرد ، بخار و غیره قابل سفارش است.

آخرین سخن درباره هواساز چند منطقه ای چیست که باید بدانید

آخرین سخن درباره هواساز چند منطقه ای چیست که باید بدانید:

تا اینجا شما با عملکرد هواساز، انواع هواساز، مکانیزم هواساز چند منطقه ای و تفاوت آن با تک منطقه ای آشنا شدید. همچنین شما با مزیت های استفاده از هواساز چند منطقه ای نیز آشنایی پیدا کردید. حال این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا خرید هواساز چند منطقه ای برایتان کارساز است یا خیر. اکنون در صورتی که محیط مورد نظر شما نیاز به چند نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی دارد. و باید هر قسمت به طور جداگانه ای تغییر دما و رطوبت ایجاد شود. بهترین دستگاه همین دستگاه یعنی هواساز چند منطقه ای است. در صورتی که سوالی دارید که در این محتوا به پاسخ خود دست نیافتید می توانید در بخش کامنت ها سوال خود را مطرح کنید. شما می توانید با شماره های درج شده در سایت نیز تماس بگیرید و جواب سوال خود را بدانید.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *