کولر خورشیدی و هر آنچه راجب به آن باید بدانید

از کولر خورشیدی چقدر می دانید؟

یکی از جدیدترین سیستم های سرمایشی، کولر خورشیدی می باشد. که انرژی لازم برای کار خود را از منبع خورشیدی تامین می ‌کند. به جرات می توان گفت که سیستم سرمایش خورشیدی یکی از کم مصرف ‌ترین و مقرون به صرفه ‌ترین سیستم‌ های سرمایشی محسوب می شود.

حال اینکه سیستم سرمایش خورشیدی چگونه کار می کند. و چرا آن را کم مصرف ترین سیستم سرمایشی نامیده اند؛ خودش جای سوال دارد. اکنون در ادامه همراه ما باشید. تا همه چیز را در مورد سیستم سرمایش خورشیدی بدانید.

قطعا بعد از خواندن این مطلب کاربردی؛ با انواع سیستم سرمایش خورشیدی، نحوه عملکرد، مزیت ها و معایب آن و به علاوه از قیمت آن ها مطلع خواهید شد. پس ما هم ادامه مطلب را می خوانیم.

کولر خورشیدی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شده، این کولر انرژی خود را از منبع خورشید تامین می کند. در واقع در روزهای آفتابی، پنل خورشیدی که روی سیستم کولر نصب می شود؛ امواج UV را دریافت می کنند. و آن را به جریان مستقیم الکتریکی تبدیل می کنند.

به این شکل دیگر کولر ها، به برق شهری نیاز پیدا نمی کنند. این پنل خورشیدی است که جریان مستقیم را به دستگاه کولر انتقال می ‌دهد. که به تبع استفاده از این پنل ها در سیستم های سرمایشی و یا گرمایشی، مزایای زیادی را ایجاد می کند. که مهم ترین مزیت آن ها، صرفه جویی چشمگیر در مصرف برق می باشد.

آشنایی با انواع کولر خورشیدی

از پنل های خورشیدی می توان در هر سیستم سرمایشی و گرمایشی که با برق روشن می شوند و بر اساس انرژی الکتریکی کار می کنند؛ استفاده کرد. در اینجا ما دو نوع کولر خورشیدی را بررسی کرده ایم.

یکی از آن ها، کولر آبی خورشیدی و دیگری کولر گازی خورشیدی می باشد. از آنجا که برق مصرفی کولر آبی و به ویژه کولر گازی بالا است؛ اینجاست که پنل های خورشیدی بسیار در دل تولید کنندگان و کاربران جای می گیرد. و با نصب آن ها در این کولر ها، مصرف انرژی برق را به شدت پایین می آورند.

کولر آبی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد؟

اول از همه به سراغ اجزای سازنده این کولر می رویم. اجزای این سیستم و نوع عملکرد آن دقیقا مشابه کولر آبی می باشد. که همه ی ما حداقل یکبار آن را دیده ایم. اما تنها تفاوتی که این دو کولر با هم دارند، در این است که کولرهای خورشیدی برای کار کردن نیازی به استفاده از برق ندارند. و انرژی خود را از نور خورشید تامین می‌ کنند.

آشنایی با مکانیزم کارکرد کولر آبی خورشیدی

مکانیزم کولر آبی خورشیدی به این صورت است که در مرحله‌ی اول، با قرار دادن کولر خورشیدی رو به روی نور آفتاب، انرژی تابشی خورشید توسط پنل‌های خورشیدی به انرژی الکتریسیته تبدیل می ‌شود.

بعد از آن انرژی الکتریکی تولید شده در یک باتری که درون کولر تعبیه شده است؛ ذخیره می ‌گردد. زمانی که انرژی الکتریکی مورد نیاز کولر آبی خورشیدی تامین می شود؛ فن کولر شروع به چرخش می کند. و پمپ آب هم مشغول به اجرای وظیفه اش می شود.

سپس از یک طرف هوای گرم و خشک توسط فن کولر به سمت داخل داخل سیستم هدایت می شود. و از طرفی هم آب از تشتک به پد های سلولزی وارد می شود. زمانی که هوای گرم وارد شده به پد های سلولزی برخورد پیدا می کنند؛ دمای هوا پایین می آید. و سپس از طریق کانال کشی و پروانه، هوای خنک به سمت بیرون یعنی محیط خارج، منتقل می شود . و این فرآیند باعث تولید هوای خنک و مرطوب می شود.

تا اینجا، متوجه شدید که مکانیزم کولر آبی خورشیدی با کولر آبی معمولی تفاوت ندارد. تنها تفاوت منبع تولید انرژی الکتریکی آن ها است.

کولر گازی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد؟

کولر گازی خورشیدی از دیگر سیستم های خنک کننده می باشد. که طرفداران زیادی برای خود پیدا کرده است. این کولرهای خورشیدی از لحاظ نوع عملکرد و شکل ظاهر با کولرهای گازی برقی تفاوت زیادی ندارد. تنها تفاوت آن ها، در وجود یک پنل خورشیدی با توان و قدرت بالا می باشد. که به دستگاه اضافه شده است. در واقع این پنل ها؛ انرژی برق مصرفی یک کولر گازی معمولی را کاهش می دهند.

چرا که در کولر گازی خورشیدی، یک آبگرمکن خورشیدی کوچک تعبیه شده است. و اساس کار به این صورت است که انرژی خورشید توسط لوله های خلاء نصب شده در قسمت بیرونی کولر گازی، جذب شده و به حرارت تبدیل می شود.

جالب است بدانید که از طریق لوله های مسی حرارت ایجاد شده به سیکل تبرید دستگاه اعمال می شود. که این عمل باعث گرم شدن مایع مبرد و در نهایت سبب کاهش کار کمپرسور می شود. در واقع با نصب یک پنل خورشیدی، فشار وارد شده به کمپرسور کمتر می شود و به این شکل انرژی برق 30 الی 100 درصد کاهش پیدا می کند.

کولر گازی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد؟

آشنایی با برخی از مزایای کولر خورشیدی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی برق و آب یکی از مزیت های اصلی کولر آبی و گازی خورشیدی می باشد. چرا که طی بررسی ‌های انجام شده روی کولرهای خورشیدی، این کولرها مصرف برق را بین 30 تا 100 درصد و مصرف آب را در کولر آبی خورشیدی، حدود 25 درصد کاهش می ‌دهند. از آنجا که این انرژی ها تجدید ناپذیرند؛ استفاده از کولر خورشیدی بسیار چشمگیر می شود.
  • استفاده از انرژی پاک، سومین مسئله بسیار مهم در بحث مزیت های کولر خورشیدی است. چرا که این کولر ها به جای گاز های شیمیایی از نور خورشید برای خنک سازی محیط استفاده می ‌کنند. این موضوع باعث کاهش حداکثری گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن کره زمین و کاهش سرعت روند سوراخ شدن لایه ازون می ‌شود.
  • یکی دیگر از مزیت های کولر خورشیدی؛ استفاده از پنل خورشیدی تعبیه شده در آن برای تولید انرژی الکتریکی برای شارژر لامپ‌ های اتاق و … می باشد.
  •  استفاده در زمان قطعی برق از دیگر مزیت های اصلی کولر های خورشیدی محسوب می شود. چرا که کولرهای آبی و گازی معمولی برای کار کردن باید به برق شهری متصل شوند. که و در زمان قطع شدن برق دیگر امکان استفاده از آن ‌ها وجود ندارد. با توجه به اینکه انرژی الکتریکی در پنل خورشیدی ذخیره می شود. از این کولرها می توان حتی در زمان قطعی برق استفاده کرد.
  •  از آنجا که کولر های خورشیدی از برق شهری استفاده نمی کنند و بسیار مقرون به صرفه هستند. پس به راحتی بدون دغدغه می توان از این کولرها در محیط های بزرگی مثل سالن های ورزشی، کارخانجات، تولیدی و … استفاده کرد.
  • جالب است بدانید که بیشتر پنل ‌های خورشیدی دارای طول عمر بسیار طولانی هستند. طول عمر متوسط پنل‌های خورشیدی تقریبا بیشتر از بیست سال می باشد. در واقع با خرید یک کولر خورشیدی می توانیم این اطمینان را بدهیم که تا چندین سال از خرید مجدد سیستم سرمایشی در امان هستیم.
  • از جمله مزیت های کولرهای خورشیدی این است که می توان از آن در فضاهای باز همچون معدن‌ ها، مزرعه ‌ها، ساحل‌ ها، صنایع کشاورزی، باغ ها، کافی شاپ ها، جشن ‌ها و مراسم برگزار شده در فضای باز استفاده کرد.
  •  خنک سازی بیشتر در ساعات گرم روز از دیگر مزیت های کولر خورشیدی محسوب می شود. جالب است بدانید که برخلاف کولرهای معمولی که روند خنک سازی محیط در ظهر و گرم ترین روزهای سال پایین می آید؛ کولرهای خورشیدی در ساعات گرم روز بیشتر انرژی تولید کرده و راندمان بالاتری دارند.
آخرین سخن که باید بدانید:

اکنون به عنوان سخن آخر پیشنهاد می کنیم که بهتر است همراه با تکنولوژی جهانی جهت جلوگیری از اتلاف انرژی‎ های تجدید ناپذیر گام برداریم. و از آن ها در راستای تامین آسایش بهره‎ مند گردیم. در حقیقت استفاده از کولر خورشیدی نه تنها، ما را از پرداخت هزینه های گزاف جهت مصرف برق در امان می کند؛ بلکه به دلیل مکانیزمی که دارد. کمک شایانی به بقای محیط زیست می شود.

 سهند هواساز :

 

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع کولر صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:
56543512 _ 56545923 _ 56545904(021)
مدیریت (فاتحی): 09122586618

محصولات و تولیدات

کولر صنعتی / کولر صنعتی قن سانتریفیوژ / کولر صنعتی فن آکسیال /کولر گلخانه / هیتر / کوره هوای گرم / جت هیتر /هیتر تابشی /یونیت هیتر/ خشک کن صنعتی /گرماتاب / هیتر تابشی / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / فن سانتریفیوژ / هواکش سانتریفیوژ / فن آکسیال / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / اگزست فن /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / بگ فیلتر / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / هواساز زنت /هواساز سالن قارچ /هواساز ایرواشر /هواساز اکونوپک / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ فن صنعتی /فیلتراسیون صنعتی/ وت اسکرابر / فیلتر دود / کنترل دما / داکت انتقال هوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *